ایران روستاهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از روستاهای تاریخی و زیبای ایران روستای خانقاه نام دارد که در دل پاوه در استان کرمانشاه واقع شده است.

روستای خانقاه؛یادگاری از دوره ساسانی

سلام نو-سرویس گردشگری:روستای خانقاه در فاصله دو کیلومتری جنوب شهر پاوه، روبروی کوه آتشگاه قرار دارد و از هر چهار طرف توسط درختان باغی محصور می‌شود. طبق برخی برآوردها، قدمت این روستا را به دوره یزدگرد سوم ساسانی نسبت می‌دهند. با برخورداری از آب‌وهوای مطبوع، بافت سنتی و معماری پلکانی روستا و چشم‌اندازهای دیدنی طبیعی، روستای خانقاه یکی از مکان های دیدنی پاوه به‌شمار می‌رود.

روستای خانقاه؛یادگاری از دوره ساسانی

علت نامگذاری

خانقاه یا خانگاه کلمه ای است مرکب از خانه ـــ وـــ گاه ـــ مانند منزلگاه به معنای مکان سکونت مشایخ و دراویش و اهل تصوف و خانه ای یا محلی که این گروه در آن به سر برند و به عبادت و ذکر و فکر بپردازند. در ایران حدود ۳۴ روستا به نام خانقاه وجود دارد. تا آجا که اطلاعات نشان می دهد حدود هشتصد سال پیش امامزاده ای به نام شیخ عثمان مشهور به باباغازی و ملقب به رشادالدین در این مکان سکونت گزید. ایشان به سید غازی بکر نیز مشهور بوده است و از قریه عریض واقع در حجاز عربســتان (نزدیک مدینه منوره) به سال ۷۰۱ هجری قمری به اصفهان آمده و بعد از مدتی به منطقه ای در سرپل ذهاب که بعدا به نام قلعه غازی مشهور گشت و اکنون دهستان بزرگی است، رفته و بعد از آن به خانقاه آمده است. پسر امامزاده بابا غازی به نام سید حسین ملقب به بهاءالدین در کنار پدرش بابا غازی و در مرکز روستا دفن شده است. پسر امامزاده سید حسین به نام بابا شیخ حسن ملقب به تاج الدین که نوه بابا غازی است بارگاهش در تپه ای واقع در شمال خانقاه است که زیارتگاه علاقمندان و مریدان می باشد. مردم روزهای چهارشنبه برای برآورده شدن حاجات خو د به آرامگاه می روند. سادات روستای خانقاه عموما به باباشیخ حسن خانقاه انتساب نسب دارند و از سادات حسینی می باشند. ماندگار شدن این امامزاده ها موجب پیدایش جمعیت و کثرت آن در این محل شده و چون بیشتر به رازو نیاز و عبادت و ذکر و فکر پرداخته اند و در واقع با هدف اصلی ارشاد و هدایت مردم و رهبری دینی مسلمانان به این دیار هجرت کرده بودند بی شک مریدان و مخلصان و همراهان آنان نیز اهل عبادت و ذکر و فکر بوده اند ودر کنار آن بزرگواران و در محلی به نام خانقاه تجمع یافته و مراسم دینی را انجام داده اند و بدین ترتیب نام خانقاه بر محل زندگی آنان تعمیم یافته که این نام همچنان باقی است. به اعقاب و نوادگان این امامزاده ها در خانقاه سید گفته می شود. براساس شجره های موجود باباغازی نسبش به امام علی عریضی می رسد که از فرزندان امام جعفر صادق است.

روستای خانقاه؛یادگاری از دوره ساسانی

معماری بناهای روستا

روستای خانقاه در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافتی متمرکز دارد. خانه های این روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده اند، به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و اکثر خانه ها دو طبقه است.کوچه های روستا با درختان سرسبز و بلند بویژه در فصول بهار و تابستان مسیرهای دلگشایی هستند که عبور از آنها خستگی را می زداید و نشاط و شادابی را جایگزین می سازد.

کی بروم؟

روستای خانقاه در منطقه ای کوهستانی واقع شده و در هر فصل جاذبه های خاص خود را دارد. زمستان هایی سرد و کوه هایی پوشیده از برف یا چشم اندازهای پاییزی رنگارنگ روستا، ممکن است هدف برخی گردشگران باشد. اما فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای خانقاه است، چرا که در این فصول آب و هوایی خنک و مطبوع و باغات و جنگل های سرسبز و پوشیده از گل ها و گیاهان وحشی دارد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید