۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
کد خبر: 55398710

در ادامه شما را با جاذبه‌های گردشگری برخی از شهرهای خوزستان آشنا می‌کنیم.

خوزستان

سلام نو-سرویس گردشگری: خوزستان سرزمین مردم خوزی بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و گفته می‌شود که انسان‌ها از ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد در آن زندگی می کرده‌اند. اما امروزه اکثر ما آن را به دلیل تولید نفت و گاز کشور می‌شناسیم. البته علاوه بر نفت و گاز، نام خوزستان یادآور روزهای سخت ۸ سال جنگ تحمیلی برای ایرانیان است. این استان از روزهای اول تا پایان جنگ شاهد عملیات‌های مختلف و راکت‌ باران فراوانی بود که هنوز آثار آن‌ها قابل مشاهده است. اما در این متن می‌خواهیم سفری به استان خوزستان و شرایط گردشگری، بهترین زمان برای سفر و جاذبه‌های دیدنی آن داشته باشیم.

سفر به خوزستان!

خوزستان

موقعیت جغرافیایی خوزستان

مساحت استان خوزستان بیش از ۶۴ هزار کیلومتر مربع است و با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر در سرشماری سال ۱۳۹۵، پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. اهواز مرکز استان خوزستان است. استان خوزستان از شمال و شرق توسط رشته کوه‌های زاگرس احاطه شده است. هر چه به سمت مرکز استان حرکت می‌کنیم از ارتفاع این کوه‌ها کاسته می‌شود و تپه ماهور دیده می‌شود.

به طور کلی خوزستان را می‌توان به دو ناحیه کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم کرد که در این صورت دو پنجم کل مساحت استان کوهستانی و سه پنجم آن را دشت‌ها تشکیل می‌دهد. کوه چو، زردکوه، شاویش، آببندان، مامزاد، کوه سیاه و کوه چال از جمله کوه‌های خوزستان هستند. دشت خوزستان شیب کمی دارد و در برخی نقاط گنبدهای نمکی وجود دارد که عامل مهمی در شوری آب و اراضی منطقه است.

با توجه به اخبار کم آبی اخیر، احتمالا از شنیدن اینکه خوزستان پرآب‌ترین استان ایران است تعجب خواهید کرد. اما پنج رودخانه بزرگ کشور از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند و پس از خروج از دشت‌های خوزستان وارد خلیج فارس می‌شوند که بزرگترین آنها رودخانه کارون است. این استان دارای ۱۵ شهر، ۳۵ بخش، ۱۳ دهستان و ۴۴۹۶ آبادی است.

آب و هوای خوزستان

استان خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد است. اقلیم مناطق کوهستانی نیمه بیابانی خواهد بود و در مناطق پست و جلگه‌ای تا جنوب و جنوب شرقی ویژگی‌های آب و هوا به سمت نیمه بیابانی می‌رسد.

اکثر زمستان‌های خوزستان کوتاه و معتدل و تابستان‌ها طولانی و گرم است. حداکثر دمای هوا در اهواز، آبادان و دزفول به ترتیب ۵۰، ۴۱ و ۵۰ درجه سانتیگراد است. حداقل دما در این شهرها ۱-، ۲ و -۱ درجه سانتیگراد است که به پایین‌ترین حد خود در طول سال می‌رسد. تعداد روزهای یخبندان در این منطقه بسیار کم است.

سفر به خوزستان!

رودخانه کارون در خوزستان

در استان خوزستان میزان بارندگی بسیار کم است. میانگین بارندگی طی ۱۵ سال در اهواز از ۲.۵ میلی‌متر فراتر نرفته است. رطوبت نسبی خوزستان در اواسط روز به دلیل وزش بادهای شمالی که از داخل می‌وزد کاهش می‌یابد.

بهترین زمان برای سفر

مناطق مرکزی و جنوب غربی استان در شش ماهه اول سال گرم و تا حدودی آفتابی است و روزهای گرم تابستان به ۵۰ درجه سانتیگراد و کمی بیشتر هم می‌رسد. اما در نیمه دوم سال و نوروز هوا بسیار خوب است و فقط در اواسط زمستان هوا کمی سردتر می‌شود.بنابراین برای سفر به خوزستان به شما پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های خنک را انتخاب کنید.

جاذبه‌های دیدنی خوزستان

استان خوزستان پهناور است و البته دیدنی‌های زیادی با قدمت طولانی دارد. در ادامه شما را با جاذبه‌های گردشگری برخی از شهرهای خوزستان آشنا می‌کنیم.

https://travital.com/assets/uploads/2020/06/abadan-imam-reza-bridge.jpg

پل امام رضا - آبادان

اهواز

گورستان کوهساران و سنگی، رودخانه کارون، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، ساختمان معین التجار، دانشگاه مثلث (دانشکده ادبیات)، بازار عبدالحمید، پل سفید اهواز، کلیسای مسروپ، آرامگاه علی ابن مهزیار، طولانی‌ترین آبشار مصنوعی در پل طبیعت کیانپارس خاورمیانه، بازار فلافل اهواز و موزه خراطی اهواز از دیدنی‌های این شهر هستند.

آبادان

سینما شیرین، مسجد رنگونیها، آرامگاه ارامنه مقیم آبادان، پل کابلی امام رضا آبادان، بازار مرکزی آبادان، سینما نفت، موزه آبادان، آرامگاه سید عباس، روستای شله امام حسن عسگری(ع)، مقام خضر نبی، موزه تنوع زیستی، کلیسای آبادان، بازارهای آبادان از ایثار گراپت موزه هنرهای معاصر آبادان، کنزلمال و موزه شهید رئیسعلی دلواری است.

سفر به خوزستان!

مسجد رنگونیها – آبادان

خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر، موزه جنگ خرمشهر، بازار چین، پل کابلی، کانال عضدی، جزیره مینو، مجموعه گردشگری جزیره مینو، تالاب ناصری (نیشکر)، موزه دفاع مقدس، اروندرود، ساختمان تاریخی هلال احمر (کنسولگری انگلیس)، مسجد ولیعصر، کشتی جنگی اروند صغیر، پل قدیم خرمشهر، بازار ماهی خرمشهر، کاخ شیخ خزعل، پارک ساحلی خرمشهر، پل شناور منیخ و پل شهید جهان آرا (پل دوم خرمشهر).

سفر به خوزستان!

موزه جنگ – خرمشهر

کد خبرنگار: ۲۱
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    4 1
    در مورد میزان بارش جمله شما نادرست است
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    هوای خوزستان‌درتابستان معتدل نیست هوای ابادان درتابستان آنقدر گرمه که زندگی رو مختل میکنه
  • سید فاضل موسوی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    7 0
    مسئولین محترم دولت سیزدهم خواهشا یه نگاه خاصی به خرمشهر بکنید،یه نگاه خاصی به پل شناور منیخ بکنید الان مدتهاست که پل مذکور خراب وبسته است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید