شهرکرد یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل سیستان و بلوچستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر موزه حمام خان چالشتر می‌باشد.

آشنایی با موزه حمام خان چالشتر

سلام نو - سرویس گردشگری: موزه حمام خان چالشتر در حمام خان قلعه چالشتر، در نزدیکی شهرکرد واقع شده و بنای حمام به‌عنوان بخشی از قلعه، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام که از جاهای دیدنی شهرکرد به شمار می‌رود، در ضلع جنوبی خانه ستوده چالشتری و ضلع شمالی قلعه خدارحم خان قرار دارد و مزین به کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و سفید سربی است. در این موزه با به نمایش گذاشتن ابزار و وسایل مربوط به استحمام به روش سنتی و نیز ماکت‌های انسانی در ابعاد واقعی با حالت‌های مختلف استحمام، سعی شده است تا آثار فرهنگی مرتبط با این موضوع به طور دقیق و ملموس به بازدیدکنندگان معرفی شوند. مجسمه‌ی خدارحم خان و محمود خان با دلاک مخصوص و همچنین دیگ هفت جوش خزینه‌ی آب گرم از بخش‌های جالب توجه موزه هستند.

آشنایی با موزه حمام خان چالشتر

معماری بنا

این خانه ی دو طبقه دارای تزئینات آجرکاری و کاشیکاری در نما و تزئینات گچبری و نقاشی در درون خانه است. نقاشی هایی با رنگ های مختلف و با مضامینی چون گل و مرغ، شیر، داستان های عاشقانه خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و... همچنین کتیبه های آیات قرآنی به خط نستعلیق هم از دیگر تزئینات این خانه است که زیبایی آن را دو چندان کرده. این عمارت دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، قسمت ورودی، هشتی و حمام است. در حال حاضر موزه کار و زندگی، موزه حمام و موزه سنگ از جمله موزه های این مجموعه تاریخی فرهنگی است.

آشنایی با موزه حمام خان چالشتر

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید