شهرکرد یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل سیستان و بلوچستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر سقاخانه عباس میرزا می‌باشد.

از سقاخانه عباس‌میرزا چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: سقاخانه ارباب میرزا که با نام سقاخانه حضرت ابوالفضل نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین سقاخانه‌های کشور به شمار می‌رود و از دیدنی های شهرکرد در بافت قدیم شهر است. با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، این بنا را با تزییناتی مانند نقاشی، آینه‌کاری و کاشی‌کاری آراسته‌اند. در دو سوی در ورودی، دو سکوی سنگی جای گرفته‌اند و در طرفین و پیشانی نمای جنوبی بخشی از مرثیه معروف محتشم کاشانی دیده می‌شود. در بالای در ورودی نیز تصویری از دو فرشته بالدار روبروی یک‌دیگر قرار دارد که کتیبه «یا ابا عبداله الحسین» را نگه داشته‌اند. با توجه به ارزش تاریخی، سقاخانه ارباب میرزا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از سقاخانه عباس‌میرزا چه می‌دانید؟

ویژگی‌های بنا

سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد تا کنون دو بار در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ مرمت شده است. آب سقاخانه ارباب میرزا در گذشــته از چاه مخصوص تامین میشد و در فصول ســال مورد استفاده مردم قرار میگرفت و مردم هم با یاد سقای کربلا به نیت شــفا از این سقاخانه آب مینوشیدند. آب این چاه بعدها به علت خیابان کشی خشک شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    شما یا واقعاً نمیدونید چهارمحال و بختیاری کجاس یا به عمد اطلاعات غلط در مورد این استان منتشر میکنید شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاریه نه سیستان و بلوچستان لطفاً تصحیح کنید مطمئن هستید نویسنده این مطالب یه بچه کوچک نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید