۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 55397651

جاذبه‌های زیبای کرمان وصف نشدنی است و در گوشه گوشه این شهر جای گرفته‌اند. یکی از زیبایی‌های این شهر که در شهداد واقع شده است کلوت شهداد می‌باشد که بسیار تماشایی است.

سفری لذت‌بخش در کلوت شهداد

سلام نو - سرویس گردشگری: هرچند بخش بزرگی از جاذبه‌های استان کرمان را آثار تاریخی شامل می‌شوند، نمی‌توان به جاذبه‌های طبیعی این استان پهناور بی‌اعتنا بود؛ از جنگل‌های انبوه بافت و رابر گرفته تا ارتفاعات مملو از گل لاله در بردسیر، دره مدیترانه‌ای دلفارد و جنگل‌های کهور. اما کلوت‌های شهداد از شگفتی‌های طبیعی استان کرمان است؛ سازه‌هایی فراموش‌ناشدنی که وقتی از دور به آن‌ها می‌نگرید، شهری باستانی و متروک را یادآور می‌شود.

در سرزمین کلوت‌های شهداد باد نرمی در گوش زمزمه می‌کند و آدمی را به تماشای وقار کویر لوت می‌خواند. اگر هنگام طلوع یا غروب آفتاب در میان کلوت‌ها باشید، محال است جز تحسین این شگفتی عبارتی دیگر به ذهن‌تان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می‌گذارد، آرام‌آرام ستاره‌ها پیدا می‌شوند تا پهنه‌ سیاه آسمان را به زیباترین تصویر در دنیا بدل کنند. به هنگام شب می‌توان در آسمان شهر کلوت‌ها غرق شد و دسته‌دسته ستاره چید. با ایستادن بر بلندای این کلوت‌ها واقعیت و خیال در هم می‌آمیزند، زمان و مکان گم می‌شوند و تجربه‌ای عمیق و فراموش‌نشدنی را رقم می‌زنند.

سفری لذت‌بخش در کلوت شهداد

ویژگی‌های کلوت

از دور که به کلوت شهداد کرمان نزدیک می‌شوید، احتمالا یک بندر می‌بینید! سرابی بزرگ که تصور می‌کنید کشتی می‌تواند در آن شناور باشد و ساختمان‌هایی که احتمالا محل زندگی مردم بندر هستند. اما دریای پیش رو تنها یک سراب است و در بناها هم هیچکس زندگی نمی‌کند. اگر داستان را به تخیل من بسپارید، می‌گویم طبیعت این سازه‌ها را برای زندگی موجودات ناشناخته کویر ساخته است.

کمی آن‌طرف‌تر، شن‌ها رقصیدن گرفته‌اند به ساز گردبادی که اگر در کویر وجود نداشته باشد باید تعجب کنیم. اگر پیاده، روی شن‌ها قدم بزنید، نرمی ماسه را احساس می‌کنید و دوست دارید پاهایتان بیشتر در ماسه فرو ببرید؛ وابسته به اینکه کدام زمان روز را برای بازدید از کلوت انتخاب کرده‌اید، گرمای دلچسب یا سرمای مور مور کننده‌ای را هم احساس می‌کنید.

وقتی به کلوت می‌رسید، تصور می‌کنید این منطقه هم یکی از کارهای معماران زند یا آل بویه است. بعد از کمی دقت می‌فهمید که آنچه می‌بینید شاهکار چند هزار ساله باد و خاک و آب است. باد در محیط‌های کویری قدرت زیادی در سایش سنگ‌ها و شکل دادن آن‌ها دارد. دانه‌های ماسه سوهانی بوده‌اند که باد برای تراش دادن صخره‌ها استفاده کرده و سازه‌های کلوت را ساخته است.

سفری لذت‌بخش در کلوت شهداد

نحوه دسترسی به کلوت شهداد

مسیر دسترسی به کلوت‌ شهداد از طریق جاده کرمان-بم است. از کرمان به‌سمت بم پیش بروید تا پس از حدودا ۳۵ کیلومتر، به سیرچ برسید. از سیرچ مسیر را تغییر دهید و وارد جاده شهداد شوید. در این مسیر چند کیلومتر پیش برانید تا به دوراهی شهداد-گلبافت برسید. در این دوراهی، مسیر شهداد را ادامه دهید. در نهایت به منطقه کویری خواهید رسید. مسیر دسترسی تا سیرچ به‌صورت بزرگراه است و رانندگی در آن مشکل نیست. اما ادامه مسیر تا مقصد، جاده به‌صورت تک‌بانده و کوهستانی است. پس در رانندگی احتیاط کنید.

قدمت کلوت شهداد

باستان‌شناسان در جنوب کلوت، اشیای برنزی و سفالی فراوانی یافته‌اند. بررسی‌های تخصصی روی آثار مکشوف، حکایت از تعلق آن‌ها به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد دارد. نکته مهم در این کشف، یافتن آثار از لابه‌لای تشکیلات رسی و نمکی تشکیل‌دهنده کویر لوت است؛ بدین معنی که کویری شدن این منطقه در زمان‌های باستانی شکل گرفته و این احتمال وجود دارد که تشکلی انسانی در این منطقه به‌دلیل تغییر اقلیم آن از بین رفته باشد. بررسی آثار نشان می‌دهد این تشکل انسانی در اثر حادثه‌ای ناگهانی از بین رفته است. همچنین آثار حرکت‌های سیل‌آسای آب روی بدنه کلوت‌ها، حکایت از سیل‌ ویرانگر در این منطقه دارد.

سفری لذت‌بخش در کلوت شهداد

مناسب‌ترین زمان بازدید از کلوت شهداد

دمای کلوت شهداد کرمان در فصل‌های گرم سال که از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد، به حدی زیاد است که هیچ توری در این منطقه برگزار نمی‌شود. بهترین زمان برای بازدید از کلوت شهداد فصل‌های خنک و از پاییز و زمستان تا بهار است.

اگر قصد دارید زمانی به این منطقه بروید که جمعیت زیادی در آن حضور نداشته باشد، بهتر است در روزهای غیرتعطیل برنامه‌ریزی کنید، مثلا در عید نوروز و ایام نزدیک به آن، تعداد مسافران کرمان زیاد است و اکثر آن‌ها نیز بازدید از کلوت شهداد را در برنامه خود قرار می‌دهند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید