کرمان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر که در دل راور واقع شده است منطقه حفاظت شده دربند می‌باشد که مساحتی ۱۳۶۴۰۰۰ متر مربعی دارد.

دربند ؛ منطقه‌ای حفاظت شده با  مساحت ۱۳۶۴۰۰۰ متر مربع در راور

سلام نو - سرویس گردشگری: منطقه حفاظت شده دربند راور با مساحتی ۱۳۶۴۰۰۰ متر مربعی را می توانیم در قسمت های شمال و شرق شهر راور ببینیم .

این منطقه را از سمت شمال ارتفاعات کلاغ پر و کوه طبس، از سمت غرب ارتفاعات ملخ خورده و مارکش ، از سمت جنوب ارتفاعات تیغه سیاه و غفار و از سمت شرق تپه های سنگ انداز و کویر لوت فرا گرفته است.

دربند ؛ منطقه‌ای حفاظت شده با  مساحت ۱۳۶۴۰۰۰ متر مربع در راور

ویژگی جانوری

در منطقه حفاظت شده در بند گونه های جانوری مانند یوز پلنگ آسیایی، کل و بز(۵۰۰ راس)، قوچ و میش(۴۵۰ راس)، جبیر ( ۳۰۰ راس)، پلنگ ایرانی(۲۱ قلاده ) ، یوزپلنگ( حدود ۱۰ الی ۱۵ قلاده) ، کاراکال ( ۱۴ قلاده )، گربه پالاس(۳ قلاده)، روباه (۱۸۶ قلاده )، شغال (۴۱۵ قلاده )، خرگوش (۲۱۰سر )، تشی ( ۳۷ عدد )و انواع دیگر گربه سانان، کفتار، گرگ(۵۷ قلاده)، هوبره، زاغبور، کبک ( ۱۸۹۰ قطعه )، تیهو (۸۷۵ قطعه )، کبوتر چاهی ( ۱۵۶۴ قطعه ) ، باقرقره (۱۲۴ قطعه )، عقاب صحرایی (۵۷ بهله )، عقاب دو برادر (۲۷ بهله)، زاغ کویری و گور خر ( که در زمان گذشته در این منطقه بوده اندو امروزه به طور کامل منقرض شده اند) در حال زیست می باشند.

دربند ؛ منطقه‌ای حفاظت شده با  مساحت ۱۳۶۴۰۰۰ متر مربع در راور

سرگذشت منطقه

این منطقه در شهرستان راور واقع و یکی از زیستگاههای مهم یوزپلنگ آسیایی در استان محسوب می شود که این اداره کل از سالها قبل پیگیر ارتقاء سطح منطقه به علت کریدور این حیوان در معرض انقراض بوده و خوشبختانه در سال ۱۳۸۷ با هماهنگی و همکاری دفتر پروژه یوزپلنگ آسیایی و بازدید میدانی کارشناسان محترم آن دفتر از منطقه، مقرر گردید اقدامات لازم در خصوص ارتقاء سطح منطقه به عمل آید. لذا نقشه منطقه توسط واحد محیط طبیعی و GIS اداره کل تهیه شده است.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه نیز از نوع بوته ای (گیاهان یکساله)، درختچه و درختی میباشد و بطور متوسط پوشش جنگلی و گیاهی منطقه بین ۵ تا ۲۵ درصد تخمین زده می شود.گونه های گیاهی پناگاه حیات وحش دربند راور عبارتند از: بادام کوهی (نام محلی: الوک)، افدرا (نام محلی: هوم)، پسته وحشی (نام محلی: بنه)، کهکم، تنگس، تربیت، درمنه (نام محلی: جاز)، قیچ، گون، اسکنبیل، گز، ارس، تاغ، آلاله، بومادران، کلپوره، زیره سیاه، آویشن نام برد.

دربند ؛ منطقه‌ای حفاظت شده با  مساحت ۱۳۶۴۰۰۰ متر مربع در راور

موقعیت جغرافیایی

حدود اربعه و مرزهای منطقه عبارتند از :

۱ – شمالا”: در امتداد کوه چکوه به سمت رسوبات نمکی تا کوه مارکشه، کاروانسرای چهل پایه به سمت ارتفاعات کلاغ پر، تا جاده آسفالته راور – دیگ رستم.

۲ – شرقا”: از جاده آسفالته راور – دیگ رستم در امتداد جاده خاکی و رودخانه به سمت چنگه مروارید، کویر لوت، جاده اسفالته نهبندان– شهداد تا تپه های سنگ انداز.

۳ – جنوبا”: از تپه های سنگ انداز در مسیر کویر لوت تا روستای حور و جاده آسفالته چترود – راور.

۴ – غربا”: در امتداد جاده آسفالته چترود – راور به سمت مزرعه اشتردون، دهوج، گوشک، علی آباد، مجتمع کشاورزی در حاشیه ارتفاعات مارکشه به سمت مزرعه ده صفر و در امتداد جاده خاکی مجاور علی آباد نمکی تا ارتفاعات کوه چکوه.ش

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید