خوراک لوبیا یکی از خوراک‌های سنتی و محبوب ایرانی است که معمولا برای وعده صبحانه یا شام تهیه می‌شود، در این مطلب طرز تهیه خوراک لوبیا را به شما عزیزان آموزش داده ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

دستور پخت خوراک لوبیا؛ غذای خوشمزه، سالم و مفید + طرز تهیه

به گزارش سلام نو، خوراک لوبیا یکی از خوراک‌های سنتی و محبوب ایرانی است که معمولا برای وعده صبحانه یا شام تهیه می‌شود و پخت آن به صورت غلیظ و جا افتاده نیاز به رعایت نکات خاصی دارد که در این مطلب گردآوری شده است.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا

لوبیا چیتی: ۲ پیمانه

پیاز بزرگ: ۱ عدد

سیب زمینی بزرگ: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

قارچ: ۱۰ عدد

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر پاپریکا: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

آب جوش: چهار لیوان

طرز تهیه خوراک لوبیا | فوت و فن‌های غلیظ و خوشمزه شدن خوراک لوبیا

طرز تهیه خوراک لوبیا

۱ ـ قبل از پخت لوبیا حتما آن را از شب قبل خیس کنید و اجازه بدهید لوبیا چیتی حدودا ۲۴ ساعت با آب ولرم خیس بخورد. اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا ندارید، لوبیا را داخل قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد؛ سپس آبکش کنید.

۲ ـ پیاز را پوست و خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید پیاز را رنده کنید. پیاز خرده شده را داخل قابلمه مناسب بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذراید و اجازه بدهید پیاز نرم و سبک شود.

۳ ـ بعد از اینکه پیاز کمی طلایی شد، رب گوجه فرنگی را همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر پاپریکا به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید حدود دو تا سه دقیقه رب گوجه فرنگی با پیاز سرخ شود. توجه داشته باشید که رب گوجه را نباید بیش از حد تفت بدهید، در این صورت رب می‌سوزد و غذای شما خوشرنگ نخواهد شد. به محض اینکه رب گوجه رنگ باز کرد، دیگر به سرخ کردن ادامه ندهید.

۴ ـ در این مرحله لوبیا چیتی را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز و رب چند دقیقه تفت بدهید؛ سپس آب جوش را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا لوبیا کم کم بپزد. یک ساعت بعد از اینکه لوبیا جوشید، سیب زمینی را پوست کنید و به صورت درسته به قابلمه خوراک لوبیا اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید خوراک لوبیا با شعله کم بپزد و جا بیافتد.

۵ ـ یک ساعت بعد از اینکه سیب زمینی را اضافه کردید، آن را از قابلمه خارج کنید و داخل یک کاسه همراه با یکی دو ملاقه از آب لوبیا بکوبید، طوری که سیب زمینی کاملا له و پوره شود؛ سپس پوره سیب زمینی را دوباره به قابلمه خوراک لوبیا برگردانید و اجازه بدهید خوراک بجوشد و لعاب بیاندازد. در این مرحله اگر احساس کردید خوراک شما بیش از حد سفت و کم آب شده است، یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. از اضافه کردن آب بیش از حد به خوراک لوبیا پرهیز کنید؛ زیرا بعد از اضافه کردن قارچ در مراحل آخر پخت، خوراک لوبیا کمی آب می‌اندازد.

۶ ـ نیم ساعت آخر پخت، قارچ‌های شسته و خرد شده را به خوراک لوبیا اضافه کنید و اجازه بدهید خوراک حدود نیم ساعت با قارچ بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. خوراک لوبیا غلیظ و خوشمزه شما در این مرحله کاملا جا افتاده و آماده سرو است. خوراک لوبیا را با آبلیمو یا آب نارنج تازه و گلپر میل کنید، نوش جان. / فرارو

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید