شهر مراغه از توابع استان آذربایجان‌شرقی از زیباترین شهر های ایران است که آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است که بسیاری از این آثار اعتباری جهانی دارند که همواره مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می‌گیرد.

گشایش ؛ چشمه‌ای مناسب برای گردشگری در مراغه

سلام نو - سرویس گردشگری: چشمه گشایش در ۷۰۰ متری جنوب غربی روستای گشایش و در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مراغه واقع شده است و از مقاصد طبیعی و جاذبه های گردشگری مراغه محسوب می‌شود. در این ناحیه دره‌ای شرقی- غربی با نام دره گشایش وجود دارد که رودخانه‌ مردق چای در آن جاری است و دو چشمه آب معدنی نیز در آن جای گرفته‌اند. یکی از آن‌ها در سمت جنوبی دره، زیر سنگ‌های آهکی که به‌صورت غار کوچکی درآمده‌اند، از زمین خارج می‌شود. حجم آب این چشمه زیاد است و به‌صورت نهر بزرگی به رودخانه می‌ریزد. از نقاط دیگر این ناحیه، آب و گاز از زمین خارج می‌شود که در برخی از نقاط توام با صدا است. آب چشمه دیگر در قسمت شمالی دره، از سوراخی در یک سنگ آهکی که به ‌طرف رودخانه جلو آمده‌ است، با فشار و صدا به خارج می‌جهد. مقدار و فشار آب بعد از هر جهش کاهش می‌یابد و از نو جهش تکرار می‌شود. آب‌ این چشمه‌ها از نوع آب‌های بیکربناته کلسیک و منیزیم به حساب می‌آید و حرارت آن ۲۵ درجه سانتی‌گراد و مزه‌اش کمی گزنده است.

گشایش ؛ چشمه‌ای مناسب برای گردشگری در مراغه

ویژگی‌های چشمه

وجود باغات و مزارع سرسبز پوشیده از درختان میوه، در ابتدا و انتهای دره گشایش منظره ای دیدنی را برای گردشگران خلق کرده است و از دیرباز تاکنون این دره در بهار و تابستان با دامنی گسترده از گل های رنگارنگ، صدای چهچهه پرندگان وحشی و بوی علوفه معطر از علاقه مندان به طبیعت پذیرایی می کند.

دره گشایش مراغه را می توان نگینی بر نقاشی نگارنده طبیعت در این منطقه دانست و از دیدن مناظر طبیعی آن به عظمت خالق هستی پی برد.

گشایش ؛ چشمه‌ای مناسب برای گردشگری در مراغه

موقعیت مکانی

دره گشایش در مسیر رودخانهٔ گشایش در چهارده کیلومتری جنوب شرق مراغه در روستایی به همین نام واقع شده است. از روستای گشایش تا دره سبز و خرم آن که در جنوب غربی این روستا قرار دارد حدود یک کیلومتر فاصله است که با وسایل نقلیه می توان به آن دسترسی یافت.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید