نورپردازی محوطه فضای سبز بخش مهمی از زیبایی، نورگیری در شب و امنیت باغ‌ها و ویلاهای ساحلی است.

بایدها و نبایدهای روشنایی باغ و ویلاهای ساحلی

هر چند گفته ‌می‌شود ویلاهای ساحلی در راستای زاویه تابش آفتاب قرار دارند و از نورگیری ایده‌آل و مناسبی برخوردار هستند، اما مسئله تأمین روشنایی در شب همچنان پابرجاست و تقریباً هیچ طراحی نیست که اهمیت این موضوع را تایید نکند.

برای نورپردازی عالی و بی‌نقص باغ‌ها و ویلاهای ساحلی باید وضعیت روشنایی در این فضاها و همچنین بهترین چراغ‌هایی که برای تأمین روشنایی محوطه فضای سبز این سبک از سازه های ساحلی طراحی ‌شده‌اند، بشناسیم. در کنار این موضوعات، برای تأمین روشنایی باغ و ویلاهای ساحلی بایدها و نبایدهایی وجود دارد که به‌ عنوان یک طراح یا حتی مالک ویلا، موظف به در نظر گرفتن آنها هستیم، در غیر این صورت نورپردازی ویلا به طور جدی دچار مشکل می‌شود. اگر با این بایدها و نبایدها آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

نگاهی دقیق به وضعیت نورپردازی و روشنایی باغ و ویلاهای کنار دریا

احتمالاً در زمان خرید باغ یا ویلا اصطلاحاتی مانند شمالی، جنوبی، غربی یا شرقی بودن ساختمان به گوشتان خورده ‌است؛ از این اصلاحات برای تعریف نورگیر بودن ویلا در طول روز استفاده می‌شود. ولی فارغ از تمام این اصطلاحات، یک ویلا یا باغ هر چقدر هم در طول روز نورگیر باشد، همچنان برای روشنایی در شب به نورپردازی حرفه‌ای نیاز دارد. منظور از نورپردازی در شب، تأمین روشنایی فضای باغ یا ویلا برای تردد امن، استفاده آسان از امکانات داخل محوطه و حفظ امنیت ساختمان است.

به طور کلی ویلاهایی که در ردیف اول خط ساحلی قرار دارند، با نورپردازی نرمال دیوارها از روشنایی کافی برخوردار می‌شوند، ولی هرچه از خط ساحلی دورتر می‌شویم، تراکم ساخت و سازها بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی، وجود ویلاهای چند طبقه در اطراف سازه و دوری از نور طبیعی، نیاز محوطه باغ و ویلا را به نورپردازی بیشتر و جزئی‌تر، افزایش می‌دهد. اینجاست که باید از بهترین چراغ‌ها و سیستم‌های مخصوص تأمین روشنایی فضای سبز در شب استفاده کنیم که محوطه در ساعات تاریکی از نور کافی برخوردار باشد.

بهترین چراغ‌ها برای نورپردازی باغ و ویلاهای ساحلی

برای نورپردازی و تأمین روشنایی محوطه فضای سبز باغ و ویلاها تجهیزات روشنایی متنوعی طراحی تولید شده ‌است. بعضی از این تجهیزات برای استفاده در باغ و ویلاهای ساحلی کاملاً ایده‌آل و کاربردی هستند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

  • چراغ چمنی

چراغ‌های چمنی به‌ صورت تخصصی برای روشنایی و دیزاین محوطه ویلا، باغ و باغچه‌های پوشیده از گیاهان، چمن و درختان طراحی شده‌اند. چند سالی هست که خرید انواع چراغ چمنی برای نورپردازی محوطه چمن‌کاری شده، پیاده‌روها، ورودی‌ها، اطراف آلاچیق و حتی دور استخر مورد توجه طراحان قرار گرفته ‌است.

چراغ‌های چمنی در دو مدل بدون پایه و پایه‌دار تولید شده‌اند و می‌توانند مسافتی در حدود 2 تا 4 متر را روشن کنند. این چراغ‌ها در انواع چراغ دفنی، چراغ شعاعی و چراغ چمنی مدرن و از جنس فولاد و آلومینیوم ضد زنگ ساخته شده‌اند و در مقابل رطوبت، نور خورشید و اشعه UV مقاوم هستند.

  • چراغ پارکی

دسته دوم چراغ‌های پارکی هستند. این چراغ‌ها پایه بلندی به ارتفاع حدودی 1.8 تا 2.5 متر دارند و برای تأمین روشنایی معابر اصلی داخل محوطه ویلا استفاده می‌شوند. البته این چراغ‌ها جنبه تزیینی هم دارند و شرکت‌های سازنده تلاش کرده‌اند که بدنه آنها را مطابق با انواع سازه‌های مدرن و سنتی طراحی کنند.

جذابیت ظاهری، مصرف برق مقرون ‌به ‌صرفه، بازگشت نور کافی برای روشن‌ کردن مناطق اطراف در تاریکی شب، مقاوم بودن در برابر شرایط سخت آب و هوایی، باران و برف، دمای زیاد و نور خورشید از ویژگی‌های مهم این نوع چراغ‌های روشنایی است.

  • چراغ حبابی

چراغ‌های حبابی همان طور که از نامشان پیداست شکل حبابی یا توپی دارند و به‌ عنوان سرلوله برای انواع چراغ‌های چمنی کوتاه و بلند و همچنین انواع چراغ‌های پارکی تک شاخه و چند شاخه استفاده می‌شوند. چراغ‌های توپی یا حبابی از جنس پلی‌کربنات نشکن ساخته می‌شوند و در مقابل ضربه، اشعه UV خورشید و شوک ناشی از نوسان دما مقاوم هستند.

  • چراغ باغی

چراغ‌های باغی دسته دیگری از تجهیزات روشنایی باغ و ویلاهای ساحلی هستند که با هدف تأمین روشنایی فضاهای کناری دیوار باغ یا دیوارهای داخلی حیاط، راهروها، راه‌پله‌ها و پلکان‌های معابر داخل محوطه تولید شده‌اند. از انواع چراغ باغی در حیاط منزل، ویلا، تالار و باغ‌ها برای زیباسازی فضای خارجی ساختمان استفاده می‌شود. این چراغ‌ها از جنس آلومینیوم، فولاد و پلاستیک پلی‌کربنات تولید می‌شوند و مانند سایر چراغ‌های روشنایی نسبت به تغییرات محیط مقاوم هستند.

بایدها و نبایدهای روشنایی باغ و ویلاهای ساحلی

5 نکته حیاتی که باید در نورپردازی محوطه ویلاهای ساحلی رعایت کنیم

اکنون که با وضعیت نورپردازی و روشنایی باغ و ویلاهای کنار دریا و تجهیزات تأمین روشنایی این فضاها آشنا شدیم، نوبت به‌ مرور نکاتی می‌رسد که باید برای نورپردازی بهینه محوطه و فضای سبز این سازه‌ها رعایت کنیم. این نکات عبارتند از:

  1. حفظ امنیت ساکنین باغ یا ویلا را در اولویت قرار دهیم

اولین و مهم‌ترین موضوعی که موظف هستیم در نورپردازی محوطه و فضای سبز باغ و ویلاهای ساحلی به آن توجه کنیم، حفظ امنیت جان اهالی ساختمان است. برای این ‌کار باید روشنایی پرترددترین قسمت‌های محوطه (مانند راه‌پله‌ها، معابر منتهی به ساختمان و...) را تأمین کنیم.

  1. از تجهیزات روشنایی مرغوب استفاده‌ کنیم

در طول مقاله بارها تأکید کرده‌ایم که روشنایی در شب برای این سبک سازه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از بهترین تجهیزات روشنایی بازار استفاده‌ کنید که طول عمر و ماندگاری بالایی داشته ‌باشند و خیلی زود خراب نشوند.

  1. تأمین روشنایی دیوارها را فراموش نکنیم

یکی از موضوعات بسیار مهم برای روشنایی باغ و ویلاهای ساحلی، روشنایی دیوارهای ساختمان است. برای این ‌کار بهتر است از انواع چراغ توپی استفاده کنیم. این چراغ‌ها پخش نور بسیار خوبی دارند و حداقل تا 2 متر اطراف خود را به ‌خوبی روشن می‌کنند.

  1. به نورپردازی آبنما، مجسمه‌ها و آلاچیق‌ها بیشتر اهمیت بدهیم

در ویلاهای ساحلی معمولاً از آلاچیق‌ها و مبلمان اطراف آبنما یا مجسمه‌ها برای شب‌نشینی استفاده می‌شود. پس بهتر است برای نورپردازی این فضاها طراحی ویژه‌ای داشته ‌باشیم.

  1. پخش چراغ‌های روشنایی در مناطق مختلف محوطه نباید یکسان باشد

شدت و تراکم تجهیزات روشنایی در فضاهای اطراف ساختمان و ورودی‌ها باید بیشتر از سایر بخش‌های ساختمان باشد. چون معمولاً تردد ساکنین در این بخش‌ها بیش از سایر قسمت‌های ساختمان است.

بایدها و نبایدهای روشنایی باغ و ویلاهای ساحلی

خرید انواع تجهیزات روشنایی باغ و ویلا با بهترین قیمت

امیدواریم محتوای این مطلب برای آشنایی با نکات مهم و حیاتی نورپردازی محوطه باغ و ویلاهای ساحلی برایتان مفید باشد. اگر قصد دارید محوطه فضای سبز ویلای شخصی یا پروژه های خود را با بهترین تجهیزات روشنایی بازار ایران دیزاین کنید، توصیه می‌کنیم از محصولات صنایع روشنایی الین دیدن کنید.

شرکت الین سال‌هاست که به ‌صورت حرفه‌ای در زمینه تهیه و توزیع انواع محصولات روشنایی با بهترین کیفیت و قیمت، فعالیت می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت‌های این مجموعه فقط کافی است به نشانی https://elinlighting.ir/ مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید