فارس یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان دریاچه پریشان می‌باشد که در کازرون واقع شده است.

برجسته‌ترین تالاب ایران در کازرون

سلام نو - سرویس گردشگری: دریاچه پریشان از برجسته‌ترین تالاب‌های استان فارس در دشت ارژن است که در حال حاضر روزگار خوشی را سپری نمی‌کند. این دریاچه به‌دلیل قرارگیری در منطقه نمونه گردشگری و نزدیکی به مناطق طبیعی بکر با ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر، اهمیت بالایی دارد. تالاب پریشان از مهم‌ترین جاهای دیدنی کازرون به شمار می‌رود و فاصله کوتاهی تا این شهر دارد.

متاسفانه، دریاچه پریشان در حال حاضر شرایط وخیمی دارد و خشکی آن به‌جز اکوسیستم محیط خود، چرخه طبیعی زندگی جانوران مناطق اطراف را نیز در خطر نابودی قرار می‌دهد. در این مقاله به معرفی بیشتر دریاچه پریشان و وضعیت کنونی آن می‌پردازیم.

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده ‌است. فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر است و از طرف جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می ‌باشد. فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند.

برجسته‌ترین تالاب ایران در کازرون

اکوسیستم دریاچه

این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده و میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ کرده ‌است. دریاچه پریشان دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌ های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده ‌است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دو گونه دیگر مشکلات عدیده ‌ای را در تالاب به وجود آورده ‌اند.

برجسته‌ترین تالاب ایران در کازرون

نحوه دسترسی به دریاچه پریشان

دریاچه پریشان در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کازرون قرار دارد. دسترسی به این دریاچه از کازرون بسیار آسان است و برای این منظور باید از خروجی شرقی این شهر به‌سمت شیراز بروید. جاده دریاچه پریشان در فاصله ۱۰ کیلومتری این بزرگراه در سمت راست قرار دارد و مسیر آن تا دریاچه بسیار کوتاه است.

چنانچه از شیراز قصد سفر به دریاچه پریشان را دارید، باید از غرب این شهر به بزرگراه شیراز کازرون وارد شوید و خود را به مسیر ابتدایی جاده دریاچه برسانید. اطراف این دریاچه روستاها و آبادی‌های متنوعی قرار دارند که بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن در غرب استان فارس هستند.

برجسته‌ترین تالاب ایران در کازرون

مناسب‌ترین زمان بازدید از دریاچه پریشان

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه پریشان و مناطق اطراف آن از نخستین روزهای بهار تا واپسین روزهای این فصل است. اردیبهشت ماه نیز مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این دریاچه، لذت از آب و هوای این منطقه و پیاده روی در اطراف آن به شمار می‌رود. اگر شانس با شما یار باشد و حجم بارش‌ها در زمستان بالا بوده باشد، حجم آب بیشتری در این تالاب پیش روی شما خواهد بود.

فصل‌های پاییز و زمستان زمان مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان به تالاب پریشان است و علاقه‌مندان به پرنده‌نگری در این زمان‌ها به اطراف این دریاچه سفر می‌کنند. به‌دلیل خشکی دریاچه پریشان در طول سالیان اخیر، حجم مهاجرت پرندگان به این تالاب کاهش چشمگیری داشته است که امید داریم با تدبیر صحیح و مدیریت اصولی، تمهیداتی کارساز برای احیای این تالاب در طول سالیان آتی اعمال شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید