اردبیل یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران می‌باشد که جاذبه‌های زیبایی‌ را در دل جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان که در خلخال واقع شده است قلعه خشتی گیلوان است از مهمترین جاذبه‌های خلخال به شمار می‌رود.

محبوب‌ترین قلعه ایران در خلخال

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه خشتی گیلوان در روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود در ۶۵ کیلومتری جنوب شهرستان خلخال و با فاصله نزدیک‌تر از خلخال در ۴۵ کیلومتری شهرستان رشت قرار گرفته است. این قلعه که از جاهای دیدنی خلخال محسوب می‌شود، متعلق به دوره هخامنشیان بوده و در آن زمان در زمینی به مساحت ۶ هکتار ساخته شده است. این بنای تاریخی زیبا از چندین برج که به فواصل مختلف از یکدیگر واقع شده‌اند و ارتفاع آنها بر اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی کاهش یافته، قرار گرفته است.

مهمترین و محبوب ترین جاذبه گردشگری روستای گیلوان، قلعه ی خشتی گیلوان است که به دلیل مرمت نکردن و کاوش های غیر اصولی و ناصحیح، بخش های اصلی آن از بین رفته است.

محبوب‌ترین قلعه ایران در خلخال

معماری قلعه

قلعه خشتی گیلوان به صورت کلی به شکل یک مستطیل بوده و طول آن ۱۰۵ متر و عرض آن نیز ۶۶ متر است. ارتفاع دیوار های این قلعه نیز تا پنج متر میرسد. قلعه ی خشتی گیلوان ۱۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و عمدتا از خشت ساخته شده. ابعاد این خشت ها دارای طول ۲۶ سانتی متر، عرض ۲۱ سانتی متر و همچنین ارتفاع ۷ سانتی متر است.

دیوار های قلعه خشتی گیلوان در برخی از قسمت های آن فرو ریخته و از بین رفته است ولی باقی دیوار ها سالم و پا برجا هستند.

محبوب‌ترین قلعه ایران در خلخال

سرگذشت قلعه

کارشناسان بر این باورند که این قلعه برای مراقبت از جاده و کاروان هایی که از گیلان به سمت آذربایجان میرفتند ساخته شده است. قلعه خشتی گیلوان مربوط به دوره ی هخامنشیان بوده و در آن زمان در زمینی به مساحت شش هکتار بنا شد. این بنای تاریخی زیبا از چندین برج که به فواصل مختلف از یکدیگر واقع شده اند و ارتفاع آنها بر اثر گذر زمان کم کم کاهش یافته، تشکیل شده است.

به گفته اهالی این منطقه، میرزا کوچک خان جنگلی و یارانش بعد از شکست نهضت جنگل، در جنگل های گیلان به سمت گیلوان خلخال حرکت کردند و در ۱۱ آذر ماه ۱۳۰۰ در نزدیکی روستای گیلوان از شدت سرما و طوفان و برف جان خود را از دست دادند. به گفته آنها قبر میرزا به مدت ۴۴ سال در همین روستا بود که بعدها در سال ۱۳۴۴ نبش قبری به درخواست نواده اش انجام و پیکرش به استان گیلان انتقال یافته است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید