کاشان یکی از شهرهای زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر کویر بند ریگ می‌باشد که حدود ۸۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد.

کویری در ارتفاع ۸۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در کاشان

سلام نو - سرویس گردشگری: کویر مرنجاب (کویر بند ریگ) از مقاصد محبوب کویرنوردان و جاذبه های گردشگری کاشان است و در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است. ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آب‌های آزاد در حدود ۸۵۰ متر است. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است. کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است.

کویری در ارتفاع ۸۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در کاشان

پوشش گیاهی

عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شور پسند از جمله درخت‌های گز و تاق و بوته‌های قیچ است. پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله حیوانات موجود می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شن، گربه شنی، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین اشاره کرد.

کویری در ارتفاع ۸۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در کاشان

جزیره سرگردان یا کوه سرگردان، کوهی آتشفشانی است که به دلیل خطای دید و پدیده سراب، به صورت شناور روی آب دیده می‌شود و تماشای آن تجربه‌ی جذابی می‌تواند برایتان باشد. کاروانسرای مرنجاب یکی دیگر از دیدنی های آران بیدگل است که همچون نگینی در کویر بندریگ می‌درخشد، این کاروانسرا در مسیر یکی از شاخه‌های جاده ابریشم در زمان صفویان ساخته شده بود و در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد تا امروزه بتوانیم شبی را در آن به استراحت بپردازیم. جذاب‌ترین بخش کویر بند ریگ، تپه‌های شنی فوق‌العاده حیرت‌انگیز آن است، کفش‌هایتان را دربیاورید و پای بر شن‌های نرم کویر بند ریگ بگذارید و زیر سقف آسمان کویر استراحت کنید. تپه‌های شنی کوچک و بزرگ با شن‌های روان منظره‌ای خیال‌انگیز رو به روی چشمانتان ایجاد می‌کند که وسوسه‌تان می‌کند تا دوربینتان را بیرون بیاورید و لحظاتی را به عکاسی بگذرانید.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاهر IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    سلام کویر مرنجاب جزء شهرستان آران و بیدگل میباشد نه کاشان. واینکه شهرستان آران و بیدگل جزئی از کاشان نیست بلکه هردو یک شهرستان مجزا هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید