اصفهان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری دارد. یکی از زیبایی‌های این استان که در نطنز قرار گرفته است روستای ابیانه می‌باشد که مردمانی با پوشش سنتی دارد.

روستایی با مردمان سنتی در اصفهان

سلام نو - سرویس گردشگری: ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز در استان اصفهان است که نه‌تنها بین گردشگران داخلی، بلکه بین گردشگران خارجی نیز طرفدار دارد و اغلب سوژه عکاسی آن‌ها می‌شود. ابیانه از معدود روستاهای ایران است که مردم بومی همچنان پوشش سنتی خود را بر تن می‌کنند و آن را حفظ کرده‌اند. رنگ سرخ ساختمان‌های کهن روستا که در شیب دامنه خاکستری کوه قرار گرفته‌اند، جذابیتی دوچندان به ابیانه بخشیده‌اند. در واقع ترکیب کوچه‌های تودرتو، بناهای تاریخی گوناگون، پنجره‌های هندسی، درهای منبت‌کاری و... برای هر بیننده‌ای دیدنی و جذاب است.

روستایی با مردمان سنتی در اصفهان

سرگذشت روستا

نام اصلی این روستا ویونا به معنای بیدستان است، و دلیل این نام گذاری این است که در ایام قدیم ابیانه دارای بیدستان های وسیعی بوده است، با گذشت زمان ویونا به ابیانه تغییر پیدا کرده است. روستای ابیانه کاشان دارای تاریخ بسیار غنی است. قدمت بناها و خانه های این روستا طبق بررسی های انجام شده به دوران سلجوقیان، ساسانیان، صفویان و قاجاریان باز می گردد. کاوش های باستان شناسی در این روستا به بقایای یک قلعه ساسانی رسیده است و این کاوش ها هنوز هم ادامه دارد.

معماری خانه‌های روستا

ابیانه روستایی اصیل جذاب است و خانه های روستایی آن در کوچه های باریک و پیچ در پیچ بنا شده اند. خانه های این روستا خانه هایی با مساحت کوچک هستند و معماری خانه ها به گونه ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگری است و به عبارتی نمای پلکانی بسیار منحصر بفردی را به روستا داده است. خانه ها اغلب ایوان هایی بزرگ و دلنشین دارند که در هوای خنک عصر بهترین مکان برای سپری کردن اوقات ساکنان آن است. باید در نظرداشت رنگ سرخ خاک این روستا که خانه هایش نیز با آجر و خشت حاصل از همین خاک سرخ بنا شده اند جلوه جذابی را به روستا داده است.

روستایی با مردمان سنتی در اصفهان

سوغات روستای ابیانه

آنچه که سوغات ابیانه را خاص‌تر می‌کند، فروش آن‌ها در جلوی خانه‌های سرخ‌رنگ روستا با پنجره‌های چوبی است؛ در حالی ‌که تعدادی از اهالی روستا روی پله نشسته‌اند و نظاره‌گر هستند.

لواشک، لبنیات، سیب و گردو و صنایع دستی از سوغاتی‌های ابیانه هستند

یکی از سوغات‌های ابیانه که از طبیعت آن تهیه شده، لواشک است که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد. علاوه بر لبنیات، گردو، بادام، سیب و آلو نیز در این روستا به فروش می‌رسد.

از دیگر سوغاتی‌های مهم ابیانه می‌توان به انواع زیورآلات دست‌ساز مثل گردنبند و دستبند اشاره کرد؛ ضمن اینکه قالی، آویزهای تزیینی دیواری و گیوه نیز در میان اجناس به چشم می‌خورد.

روستایی با مردمان سنتی در اصفهان

مناسب‌ترین زمان سفر به روستا

بهترین زمان برای بازدید از ابیانه بهار و تابستان است زیرا در این فصول هوا معتدل است و درختان با شکوفه ها و رنگ های جذاب برگهایش جلوه ای بی نظیر را به چشم هر گردشگری می نمایاند. البته باید توجه داشت که در فصل گلاب گیری یعنی در اردیبهشت ماه این روستا پذیرای خیل انبوهی از گردشگران است.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به روستا

قلعه ابیانه: ۱۱۰ متر

اردوگاه ابیانه: ۲.۲ کیلومتر

معبد هینزا: ۴.۱ کیلومتر

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید