استان همدان مهد تمدن بشریت با تاریخچه ای سرشار از عزت و افتخار روز افزون و پیشتاز در هنر و زیبایی بسیاری از قطب های گردشگری جذاب را در گوشه گوشه‌ی خویش جای داده است

آرامگاه حکیم جان بخشایشگر ؛پدر طب جهان

سلام نو-سرویس گردشگری:همدان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که پایتخت بزرگ ماد و پاتخت دوران مختلفی از تاریخ ایران بوده است از این رو جاهای دیدنی همدان مانند بسیاری دیگر از شهرهای مهم ایران زیاد است و سفر به این شهر را هرگز نبتاید از دست داد. حتما بسیاری از گردشگران که به تاریخ ایران علاقمند هستند به این شهر زیبا و سردسیری سفر می‌کنند.یکی از مهمترین جاهای دیدنی همدان، آٰرامگاه پزشک و فیلسوف بزرگ جهانی بوعلی سینا بوده که هر مسافری که به همدان سفر میکند حتما از این بنای زیبا و از این آرامگاه مهم بازدید می‌کند.

آرامگاه حکیم جان بخشایشگر ؛پدر طب جهان

سرگذشت بوعلی

بوعلی سینا یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی است که در روستای افشه بخارا به‌عنوان پایتخت ساسانیان در ازبکستان کنونی متولد شد و زندگی بسیار پر فراز و نشیبی داشت. این دانشمند بزرگ نه تنها در طب مهارتی زبانزد داشت بلکه به‌عنوان یک فیلسوف نیز شناخته می‌شد که در حوزه‌های بسیاری از جمله اخلاق و فلسفه صاحب نظر بود و به‌عنوان ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیکدان، جغرافی‌دان، شیمیدان، زمین‌شناس و شاعر نیز شهرت داشت.ابوعلی سینا در دوران زندگی خود پزشک پادشاهان بسیاری بود و در این دوران عناوین مختلفی به او داده شد که شامل شیخ‌ الرئیس، شرف الملک، حجت حق و شاهزارده اطباء بود. ابوعلی سینا روزی بر اثر بیماری در شهر همدان دار فانی را وداع گفت و پیکر پاک او برای ایرانیان باقی ماند. حالا هم آرامگاهش یکی از جاهای دیدنی همدان شده است.

آثار شیخ الرئیس

او نویسنده‌ی کتاب شفا و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکیو بسیاری دیگر است. اگر رساله‌های کوچک و نامه‌های وی را نیز به شمار بیاوریم، به ۲۵۰ عدد بالغ می‌شود و تقریبا مشتمل بر همه موضوعاتی است که در قرون وسطی می‌شناختند. البته تعدادی از بهترین کتب ابن سینا در حمله‌ای که به اصفهان شد، از بین رفت. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، ابن سینا را مشهورترین دانشمند ایران زمین می‌شناسد.به دلیل آنکه در آن عصر، عربی زبان رایج آثار علمی بود، ابن سینا و سایر دانشمندان ایرانی که در آن روزگار می‌زیستند ‏کتاب‌های خود را به زبان عربی نوشتند. بعدها بعضی از این آثار به زبانهای دیگر از جمله فارسی ترجمه شد.‏افزون بر این، ابن‌سینا در ادبیات فارسی نیز دستی قوی داشته‌است. بیش از ۲۰ اثر فارسی به او منسوب است که از میان آنها انتساب دانشنامه علائی و رساله نبض بهاو مسلم است. آثار فارسی ابن‌سینا، مانند سایر نثرهای علمی زمان وی، با ‏رعایت ایجاز و اختصار کامل نوشته شده‌است.آثار فراوانی از ابن‌سینا به جا مانده و یا به او نسبت داده شده که فهرست جامعی از آن‌ها در فهرست نسخه‌های مصنفات ‏ابن سینا آورده شده‌است. این فهرست شامل ۱۳۱ نوشته اصیل از ابن سینا و ۱۱۱ اثر منسوب به او است که البته بسیاری از این رسالات و کتاب‌ها در چندین مجلد تالیف شده است.

آرامگاه حکیم جان بخشایشگر ؛پدر طب جهان

نگاهی بر تاریخچه آرامگاه

طبق کتب تاریخی، ابوعلی سینا که از پزشکان مخصوص دربار ساسانی بود، پس از سقوط پادشاه ساسانی و با به سلطنت رسیدن سلطان محمود غزنوی از شهر بخارا مهاجرت کرد و در مسیر این مهاجرت در شهرهای زیادی اقامت داشت که یکی از آن‌ها اصفهان بود.در میان این سفرهای طولانی، ابوعلی سینا در سفری که از اصفهان به همدان داشت، به شدت بیمار شد و در شهر همدان در خانه یکی از دوستان خود به‌نام ابوسعید دخدوک سکونت گزید. اما پس از مدتی بیماری شدت گرفت و این پزشک محبوب و مشهور دار فانی را وداع گفت.آرامگاه بوعلی سینامکانی که در حال حاضر به آرامگاه بوعلی سینا شناخته می‌شود، در واقع محل زندگی یکی از دوستان ابوعلی سینا به نام ابوسعید دخدوک بوده است. پس از مرگ بوعلی سینا او را در حیاط خانه ابوسعید دخدوک به خاک سپردند و مدتی بعد نیز ابوسعید دخدوک دار فانی را وداع گفت. در نتیجه قبر این دو دوست عزیز در کنار یکدیگر قرار گرفت. تا اواخر قرن سیزدهم هجری روی مزار چهارطاقی کوچکی ساخته شده بود که به مرور زمان تخریب شد و حتی بخش عمده‌ای از مزارها نیز تخریب شدند.

آرامگاه حکیم جان بخشایشگر ؛پدر طب جهان

در زمان قاجار

با تخریب چارطاقی و مزار ابوعلی سینا، یک از شاهزاده‌های قجری (نگار خانم، دختر شاهزاده عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجار) برای مرمت این بنا اقدام کرد. در نتیجه به دستور شاهزاده نگار خانم چهارطاقی قدیمی تخریب و برداشته شد و به جای آن گنبدی آجری ساختند. مزار ابن سینا و ابوسعید دخدوک نیز با سنگ‌های جدید جایگزین شد. پس از اینکه ساخت بنا به اتمام رسید، سنگ‌ قبرهای قدیمی ابوعلی سینا و ابوسعید به عنوان یک اثر تاریخی در سرسرای آرامگاه بوعلی سینا قرار گرفت.در زمان قاجاربه این ترتیب و به همت یک شاهزاده خانم قجری، مقبره بوعلی سینا ساخته شد تا یاد و خاطره این دانشمند بزرگ ایرانی در یاد و خاطره همگان باقی بماند. در ادامه مرمت این بنای تاریخی و مهم، در سال ۱۲۹۹ محمدحسین فریدالدوله گلگون همدانی برای دیوار کشی دور محوطه مقبره بوعلی سینا اقدام کرد. در نهایت نیز در کنار آرامگاه تالار کوچکی به عنوان کتابخانه ساخت. در آن زمان کتابخانه‌ آرامگاه ابن سینا دارای ۶۴۹ جلد کتاب بود و این کتابخانه به قرائت‌خانه آرامگاه ابوعلی سینا تبدیل شد.

آرامگاه حکیم جان بخشایشگر ؛پدر طب جهان

در زمان پهلوی

در زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی اعضای انجمن آثار ملی ایران تصویب کردند که بنای جدیدی برای آرامگاه بوعلی سینا ساخته شود. در راستای این تصمیم در خرداد ماه سال ۱۳۲۴ طراحی نقشه بنای آرامگاه ابن سینا به مناقصه گذاشته شد. از میان تمامی طرح‌های ارائه شده، طرح یکی از مهندسان ایرانی به نام مهندس “هوشنگ سیحون” پذیرفته شد. این طرح که بسیار مورد استقبال مهندس محسن فروغی، آندره گدار (رئیس اداره باستان شناسی وقت ایران) و مدیر کل فنی موزه باستان شناسی ایران قرار گرفته بود به‌عنوان طرح اصلی پذیرفته شد و در نهایت نیز اجرای پروژه به مهندس هوشنگ سیحون واگذار گردید.

آرامگاه حکیم جان بخشایشگر ؛پدر طب جهان

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید