جورجیا ملونی، رهبر جناح راست‌گرا که به عنوان اولین نخست‌وزیر زن ایتالیا سوگند یاد کرد.

آغازبه‌کار اولین نخست وزیر زن در ایتالیا
به گزارش سلام نو به نقل از جماران از سی ان ان، جورجیا ملونی رهبری ائتلافی از احزاب راست افراطی و راست میانه را برعهده دارد که رهبر خود برادران ایتالیا نیز در میان آنها قرار دارد و قرار است راست‌گراترین دولتی را که ایتالیا در چند دهه اخیر دیده است، تشکیل دهد.

پیروزی ملونی در انتخابات پارلمانی ماه گذشته نشان می‌دهد که جذابیت ملی‌گرایی در ایتالیا کم‌کم باقی می‌ماند – اما قول او برای بردن کشور به سمت راست سخت، هنوز بسیاری را ااز موضوعات را نامشخص می‌کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

دولت جدید از ائتلافی با دو رهبر دیگر جناح راست تشکیل شده است. یکی ماتئو سالوینی، وزیر کشور سابق است که در سال 2018 با تغییر حزب خود، اتحادیه، که زمانی یک حزب جدایی طلب شمالی بود، به محبوب جناح راست تبدیل شد و به یک نیروی ملی گرا تبدیل شد.

دیگری سیلویو برلوسکونی است، نخست وزیر سابق ایتالیا که به خاطر رسوایی های جنسی «بونگا بونگا» با زنان جوان از او یاد می شود. هر دو نفر قبلاً علناً تحسین خود را از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابراز کرده بودند، که این سؤالات را در مورد اینکه رویکرد ائتلاف در قبال روسیه چگونه خواهد بود، برانگیخت.

و درست در همین هفته - چند روز قبل از شروع رایزنی‌ها برای تشکیل دولت - صدای ضبط شده مخفیانه منتشر شد که در آن به نظر می‌رسد برلوسکونی مسئولیت حمله پوتین به اوکراین را در کیف می‌گذارد و به برقراری مجدد روابط با رهبر روسیه مباهات می‌کند.

برلوسکونی در این کلیپ که خبرگزاری ایتالیایی لاپرس روز سه شنبه منتشر کرد گفت: "من کمی با رئیس جمهور پوتین دوباره ارتباط برقرار کردم، به این معنا که برای تولدم 20 بطری ودکا و یک نامه بسیار شیرین به من داد و من در پاسخ به او بطری های لامبروسکو دادم.".این میلیاردر 86 ساله و غول رسانه ای در آن زمان با اعضای حزب فورزا ایتالیا صحبت می کرد.

یک سخنگوی حزب ارتباط برلوسکونی با پوتین را تکذیب کرد و گفت که او برای نمایندگان پارلمان "داستانی قدیمی که به یک قسمت سال ها پیش اشاره دارد" گفته است. برلوسکونی روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی Corriere della Sera از اظهارات خود دفاع کرد و گفت که آنها از متن خارج شده اند.

در بحبوحه واکنش‌ها نسبت به این اظهارات، ملونی، که حامی سرسخت اوکراین در نبرد با تهاجم مسکو بوده است، به‌دنبال این بود که مشخص کند که او و ائتلاف زمانی که در قدرت بودند کجا خواهند بود.

"من همیشه روشن خواهم بود و خواهم گفت، قصد دارم دولتی را رهبری کنم که سیاست خارجی روشن و واضحی دارد. ایتالیا به طور کامل بخشی از اروپا و اتحاد آتلانتیک است. هرکس با این سنگ بنا موافق نباشد، به قیمت دولت نبودن، نمی تواند بخشی از دولت باشد. با حکومت ما، ایتالیا هرگز حلقه ضعیف غرب نخواهد بود.»

با این وجود، لیبرال‌های ایتالیا و اتحادیه اروپا از معنای چرخش به راست وعده داده شده برای این کشور و آینده آن هراس دارند – در حالی که رای‌دهندگان محافظه‌کار احساس می‌کنند که تنها یک سیاستمدار قدرتمند، مانند ملونی، می‌تواند کشور را از بحران در میان افزایش انرژی هدایت کند.

لورنزو دی سیو، استاد علوم سیاسی از دانشگاه لوئیس گویدو کارلی، به سی‌ان‌ان گفت: «ملونی انتخاب‌های رأی‌دهندگان راست‌گرای رادیکال را بیان نمی‌کند، زیرا ما داده‌هایی داریم که نشان می‌دهد اکثراً راست میانه به او رأی داده‌اند».

من می‌توانم بگویم که شعار ملونی این است که نوعی محافظه‌کار جدید باشد، یعنی محافظه‌کاری برای قرن بیست و یکم. او ممکن است پیوندی دوردست با میراث پسا فاشیستی داشته باشد، اما واضح است که اکنون این هسته اصلی پلتفرم سیاسی او نیست.»

دیدگاه های متفاوت

ملونی در محله طبقه کارگر رومی گارباتلا بزرگ شد، بخش تاریخی چپ‌گرای جنوب رم که در دوران دیکتاتوری فاشیستی بنیتو موسولینی ساخته شد. او شروع سیاسی خود را در جنبش جبهه جوانان، یک سازمان سیاسی با ریشه های فاشیستی آغاز کرد.

او در ادامه حزب سیاسی خود به نام برادران ایتالیا را ایجاد کرد که تنها در چهار سال از کسب ۴ درصد آرا به ۲۶ درصد در انتخابات ماه گذشته رسید. در حالی که این اکثریت ایتالیایی ها را نمایندگی نمی کند، اما به لطف شراکت او با Forza Italia برلوسکونی و لیگ سالوینی، ائتلاف دارای کرسی های کافی در پارلمان برای اداره کشور است.

ملونی در چند وقت اخیر به دنبال فاصله گرفتن حزبش از ریشه های نئوفاشیستی اش بوده است. سیاست های پیشنهادی او نیز در طول زمان تغییر کرده است، از جمله عقب نشینی برخی از ایده های ضد اتحادیه اروپا.

در سال 2014، او گفت: "ایتالیا باید یورو را ترک کند!" و از کنگره خواست تا تحریم های روسیه را لغو کند. اکنون، با توجه به طرح پیشنهادی او برای دولت و آخرین اظهارات، او می‌خواهد ایتالیا یک "پروتاگونیست در اروپا" باشد.

ترس از افزایش هزینه ها

با افزایش سرسام آور هزینه انرژی، خطر برای مشاغل و خانواده های ایتالیایی بالا است. به گفته Coldiretti، بزرگترین انجمن برای بخش کشاورزی، که 1.96 درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا را تشکیل می دهد، با کمبود همه چیز از کود، گازوئیل، برق و شیشه مواجه است که باعث افزایش سریع قیمت ها با تأثیر مخرب بر بودجه مزارع می شود.

طبق گزارش اخیر Coldiretti، افزایش هزینه‌های تولید بسیاری از مشاغل کوچک کشاورزی را مجبور کرده است تا برای فصل تعطیل شوند، زیرا نمی‌توانند با این کار کنار بیایند.

سابینا پتروچی، شرکت روغن زیتون خانواده‌اش، اولیو پتروچی، را مدیریت می‌کند و همچنین یکی از اعضای شورای اروپایی کارگران جوان کشاورزی Coldiretti است. او احساس امیدواری می کند و معتقد است تنها راه حل مشکلات کنونی از طریق رهبری قوی سیاسی است.

پتروچی گفت: «ما به یک دولت کاملا مشخص نیاز داریم که در زمینه هزینه های انرژی و همچنین برای دستیابی به کمک های مالی و کمک های مالی که ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشیم، کمک کند. بسیاری از تولیدکنندگان منطقه در حال توقف تولید خود هستند، آنها واقعاً از افزایش هزینه ها وحشت دارند."

او افزایش هزینه های انرژی را "تهدید اصلی برای ما" توصیف می کند و می افزاید: "ما کارخانه خود را باز کرده ایم، اما هزینه های تولید در طول تابستان افزایش یافته است."

ایتالیا سومین مسن‌ترین جمعیت جهان را دارد، اما ملونی و حزب او برای ارتباط با جوانان ایتالیا، نسل بعدی رأی‌دهندگان، تلاش کرده‌اند. او پس از ثبت نام در جبهه جوانان، شاخه جوانان جنبش اجتماعی ایتالیا (MSI)، حزبی که توسط جورجیو آلمیرانته، وزیر دولت دیکتاتور فاشیست بنیتو موسولینی تأسیس شده بود، در ۱۵ سالگی وارد سیاست شد.

فرانچسکو تاد رهبر جنبش ملی جوانان است، جنبشی سیاسی که توسط حزب برادران ایتالیا ملونی در سال 2014 برای ارتباط با نسل جوانی از ایتالیایی های علاقه مند سیاسی که از وضعیت سیاسی ناامید شده اند، راه اندازی شد.

جورجیا ملونی از مسیر جوانان سیاسی می آید، بنابراین او همیشه توجه زیادی به جوانان داشت و اصلاحاتی را برای جوانان انجام می داد. او در ابتدای کار سیاسی خود وزیر جوانان بود.

الیزا سگنینی بوکیا، یکی دیگر از اعضای متعهد جنبش ملی جوانان، در پاسخ به اینکه چرا برخی به سرعت این جنبش را با فاشیسم مرتبط می‌کنند، می‌گوید: «گذشته ما آینده ما نیست. بنابراین، ما به گذشته نگاه نمی کنیم. ما به دنبال آینده جدید هستیم.»

شایان ذکر است: رئیس‌جمهوری ایتالیا از خانم جورجیا ملونی خواسته تا به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور دولت تشکیل دهد و کابینه او احتمالا امروز (شنبه) سوگند یاد کند.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، دولت ائتلافی جدید ایتالیا قرار است با مشارکت چندین حزب دست راستی شامل "برادران ایتالیا" متعلق به جورجیا ملونی، "حزب لیگ" متعلق به ماتئو سالوینی و حزب "فورزا ایتالیا" به رهبری سیلویو برلوسکنی، سیاستمدار کهنه‌کار و نخست‌وزیر پیشین این کشور تشکیل شود.

ملونی در صفحه فیس‌بوک رسمی خود در پیامی نوشت: ما آماده اداره ایتالیا هستیم. ما با آگاهی و شایستگی قادر به رویارویی با فوریت‌ها و موارد اضطراری دوران خودمان هستیم.

حزب "برادران ایتالیا" در انتخابات زودهنگام ۲۵ سپتامبر اکثریت آرا را به دست آورد.

در همین حال از ماتئو سالوینی، وزیر کشور پیشین و آنتونیو تاجانی، رئیس سابق پارلمان اروپا به عنوان دو عضو کابینه خانم ملونی نام می‌برند.

ملونی ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه (به وقت ایتالیا) رسماً سوگند یاد کند.

با این حال انتشار یک فایل صوتی منتسب به سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا که می‌گوید با ولادیمیر پوتین هدایا و نامه‌های محبت‌آمیزی رد و بدل کرده، کار را برای ائتلاف دست راستی خانم ملونی دشوار کرده است.

ملونی روز پنج‌شنبه ۲۰ اکتبر به حزب فورزا ایتالیا و برلوسکنی هشدار داد در صورتی که چنین مواضعی در قبال روسیه و جنگ اوکراین داشته باشند، اعضای این حزب جایی در کابینه او نخواهند داشت.

تهدید ملونی در حالی مطرح شده است که او برای تشکیل دولتش به حمایت حزب فورزا ایتالیا به رهبری برلوسکنی نیاز دارد. ماتئو سالوینی، دیگر متحد ملونی از دیگر افرادی است که همواره پوتین را مورد تحسین قرار داده است. ملونی که قاطعانه از ناتو حمایت می‌کند حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید