استان مازندران مانند تمام استان‌های زیبای ایران زیبایی‌های خاص خود را دارد. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان جنگل الیمستان می‌باشد که محل رویش الیما است.

سفری به طلای سبز ایران در آمل

سلام نو - سرویس گردشگری: الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و دوستداران طبیعت نوید می‌دهد. این منطقه را مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است و به طلای سبز ایران شهرت دارد. جنگل‌های الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند و آن‌طور که به‌نظر می‌آید، نام جنگل الیمستان نیز از آن گرفته شده است.

سفری به طلای سبز ایران در آمل

قدمت جنگل

الیمستان یکی از روستاهای توریستی استان مازندران و از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است. این جنگل سرسبز بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که بیشتر از ۵۰ میلیون سال قدمت دارند. همین قدمت باعث شده نمونه‌هایی خاص از گونه‌های گیاهی در این جنگل رشد کنند.

الیمستان هم مثل دیگر جنگل‌های ایران در گذر زمان تغییراتی داشته است. همه آن‌ها هم با قدم گذاشتن این موجود دو پا به جنگل شروع شد، وگرنه تا قبل از آن جنگل و گونه‌های حیوانی آن داشتند در صلح و صفا زندگی می‌کردند.

جنگل الیمستان آمل هم در سال‌های گذشته مورد هجوم قرار گرفته و بخش‌هایی از آن تخریب شده است، اما هر چه در وب فارسی و انگلیسی گشتم نتوانستم اطلاعات دقیقی از مساحت اولیه و مساحت حال حاضر آن پیدا کنم. انگار برای کسی آنقدر هم مهم نبوده که از مرزهای این ریه سبز آمل پاسداری کند.

سفری به طلای سبز ایران در آمل

نحوه دسترسی به جنگل الیمستان

از آمل، کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به مسیر فرعی در سمت راست جاده با تابلویی برمی‌خورید که روی آن نوشته شده است: امامزاده لهاش. وارد این فرعی شوید. در اوایل مسیر به دوراهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید. این جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار، حدود هفت کیلومتر طول دارد که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از آن با طی حدود سه کیلومتر مسیر خاکی، به ایستگاه اول مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان-امامزاده قاسم می‌رساند.

سفری به طلای سبز ایران در آمل

مناسب‌ترین فصل برای بازدید از جنگل الیمستان

اواسط بهار و اوایل پاییز شاید بهترین فصل برای سفر به الیمستان باشد؛ اما از مناظر زیبای زمستانی نیز نمی‌توان چشم پوشید؛ البته به‌ شرطی که تمامی اصول سفرهای زمستانی رعایت شود.

پوشش گیاهی و جانوری

از ابتدای مسیر پیاده‌روی در جنگل الیمستان می‌توانید تک‌وتوک درختان کم ارتفاعی را ببنید. این درخت‌ها بیشتر شامل درخت‌های میوه مثل آلوچه جنگلی، ولیک، ازگیل و… هستند. در میان این درخت‌های میوه می‌شود گاهی درخت‌های بلندقامتی را دید که بیشتر شامل بلوط و راش هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    سوئیس ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید