عمران‌خان توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان پاکستان که روز یکشنبه برگزار شد، اکثریت کرسی‌ها را کسب کند.

بازگشت باشکوه عمران‌خان به سیاست پاکستان

به گزارش سلام نو به نقل از قدس آنلاین، انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان پاکستان روز یکشنبه برگزار شد و می‌تواند جرقه‌ای برای کارزار انتخاباتی‌ عمران‌خان با هدف فشار بر دولت نوپای اسلام‌آباد برای برگزاری انتخابات زودهنگام محسوب شود. در حالی که عمران‌خان تنها می‌تواند یکی از کرسی‌های کسب شده را برای خود نگه دارد اما این پیروزی به منزله حمایت بیش از ۲۲۰ میلیون نفر از او است. «فواد چودری» یکی از رهبران ارشد حزب عمران‌خان، «تحریک انصاف»‌ در توئیتی نوشت: من از دولت و این تشکیلات می‌خواهم که به خواسته اکثریت مردم احترام گذاشته و به سرعت انتخاباتی دیگر برگزار کند. ما آماده گفت‌وگو درباره چارچوب انتخابات با دولت هستیم. این تنش سیاسی در حالی رخ داده که دولت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با وضعیت بد اقتصادی روبه‌رو است.

همچنین این رأی‌گیری میان‌دوره‌ای پس از آن برگزار شد که تمام ۱۳۱ قانون‌گذار پارلمان پاکستان از حزب عمران‌خان از مجلس عوام این کشور در آوریل در پی تغییر دولت استعفا کردند. در حالی که این پیروزی باعث جسور شدن عمران‌خان و حامیانش می‌شود، مشکلات حقوقی کنونی او ممکن است جلوی جاه‌طلبی‌های سیاسی او را بگیرد.

کمیسیون انتخابات پاکستان نیز اعلام کرده حزب نخست‌وزیر سابق این کشور منابع مالی غیرقانونی خارجی از آمریکا، استرالیا و امارات دریافت کرده است. حزب مذکور اما این اتهام را رد کرده است. هر گونه تصمیم درباره اینکه این حزب امکان ارائه درخواست تجدیدنظر را از دست بدهد و مشمول مجازات شود، بر عهده دیوان عالی است و شاید حزب عمران‌خان با ممنوعیت در رقابت انتخاباتی روبه‌رو شود. در همین حال، آژانس عالی تحقیقات پاکستان نیز شکایتی را علیه عمران‌خان بابت دریافت این مبالغ غیرقانونی از یک گروه سرمایه‌گذاری خصوصی منحل شده مستقر در دوبی تنظیم کرده است.

این محکومیت کیفری شاید باعث شود عمران‌خان برای ۵ سال از حضور در عرصه سیاست منع شود. عمران‌خان چند ماه قبل در یک عمل سیاسی که به گفته‌ او و متحدانش، کودتای سیاسی در پارلمان بود از نخست‌وزیری کنار رفت. او چند روز قبل از برکناری سفری به روسیه داشت که در اوج جنگ مسکو و کی‌یف بود و واشنگتن نسبت به این سفر واکنش منفی زیادی داشت. عمران‌خان در سفر به مسکو از تصمیم ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین حمایت کرد. عمران‌خان اعلام کرده بود آمریکا بی‌شرمانه در امور داخلی پاکستان مداخله کرده و خواهان سازماندهی اعتراضات علیه این توطئه‌چینی شد.

مقامات آمریکایی اتهامات نخست‌وزیر سابق پاکستان را رد کرده بودند. بوریس وولخونسکی، دانشیار انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقا در دانشگاه دولتی مسکو، معتقد است: «روابط نزدیک پاکستان با چین در زمان عمران‌خان ادامه یافت و همین موضوع سبب شد آمریکا به عمران‌خان بدبین شود و درصدد برکناری او باشد. اسد عمر، دبیرکل حزب تحریک انصاف، در بیانیه خود در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان تاکید کرد که اراده ملت روشن است و به انتخابات زودهنگام اشاره کرد. عمران‌خان از زمانی که در آوریل برکنار شد، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. پس از نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای، انتظار می‌رود خان و حزبش با قوت بیشتری خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شوند. خان همچنین در انتخابات میان‌دوره‌ای پنجاب در جولای پیروز شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید