استان اهواز در کنار جاذبه‌ها و زیبایی‌هایش غذاها و خوراکی‌های لذیذ و بی‌نظیری دارد که از خوردن آن سیر نخواهید شد. بیشتر غذاهایی که در این شهر پخته می‌شوند طعمی تند و آتشین دارد.

معرفی لذیذترین غذاهای اهواز

سلام نو - سرویس گردشگری: غذاهای سنتی هر شهر با توجه به آب‌وهوا، پوشش گیاهی و… متفاوت هستند. صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری، پل‌ها، هتل‌ها و جاهای دیدنی اهواز، تنها ویژگی‌های این شهر نیستند. در بین خوش‌خوراک‌‎ها، غذاهای سنتی اهواز طرفدارهای بسیاری دارد. در اهواز بیش از صد نوع غذا پخته می‌شود که بیش‌ترشان با توجه به ذائقه‌ی مردم محلی، طعمی تند دارند. از بین تنوع رنگ‌ووارنگ غذاهای سنتی اهواز، غذاهایی مثل «قلیه ماهی»، «سمبوسه»، «میگو پلو»، «ماهی صبور تنوری»، «فلافل»، «آش ارده»، «پاکوره»، «حمیس توله»، «رنگینک»، «امگشت» و «نافله» محبوبیت فراوانی دارند.

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از مشهورترین غذاهای سنتی اهواز و استان خوزستان است که معمولاً به‌صورت خورش در کنار پلو سرو می‌شود. به‌دلیل نزدیکی استان خوزستان به خلیج فارس و رواج صید ماهی، غذاهای فوق‌العاده‌ای با استفاده از این ماده‌ی غذایی ارزشمند درست می‌شوند که یکی از آن‌ها قلیه ماهی‌ست. تمبر هندی، سبزی‌های مخصوص قلیه و ادویه‌ها به‌خصوص فلفل، پای ثابت غذاهای جنوبی، مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا هستند.

معرفی لذیذترین غذاهای اهواز

حمیس توله

حمیس توله غذای محلی خوزستان و در واقع یک غذای گیاهی است که پایه آن گیاه پنیرک یا همان توله است. پنیرک یک گیاه خودرو است و دارای ویتامین های فراوان و بسیار مقوی است که علاوه بر مصرف خوراکی خاصیت دارویی نیز دارد و جوشانده آن برای درمان عفونت و سرفه بسیار مناسب است. اما حمیس توله از ترکیب گیاه پنیرک با پیاز و رب انار و ادویه درست می شود و گاهی از دانه های خود انار نیز در این غذا استفاده می شود.

آش ارده

این غذا محلی اهواز شباهتی به آش ندارد و درواقع آش نیست و نوعی پلو محسوب می شود! گفته شده در گویش قدیمی دزفولی به غذاهایی که با برنج پخته می شده آش می گفتند و از همین رو این غذا نیز آش ارده نام گرفته است. آش ارده در این منطقه به هنگام بارش باران پخته می شده و در واقع بهانه ای برای جمع شدن اهل خانواده بوده است. علاوه بر این طبیعت این غذا گرم و بسیار مقوی است و در سرما بدن انسان را گرم نگه می دارد. علت سرو غذا بعد از بارش باران علاوه بر گرم نگه داشتن بدن در سرما، تازگی کنجد در فصل بارش است که به همین علت، خوردن آش ارده در فصل های گرم سال خیلی توصیه نمی شود. این غذای خوشمزه با برنج و ماش و ارده درست می شود. و از سبزی و بخصوص تربچه در کنار آش ارده استفاده می شود تا سنگینی آن هضم شود.

معرفی لذیذترین غذاهای اهواز

مگشت پلو

امگشت پلو یا مِگِشت پلو یکی از غذاهای محلی اهواز است که ترکیبی خوشمزه از مزه‌های مختلف است. دارچین و فلفل سیاه در کنار کشمش، گردو و گشنیز، سردی گوشت ماهی که ماده اصلی این غذا است را از بین می‌برند و سیر، شنبلیله و ادویه‌های دیگر، عطر خوشی به ماهی و برنج می‌دهند که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهید کرد. این پلو خوشمزه اهوازی با برنج و ماهی قباد درست می شود و از کشمش و گردو نیز در ترکیب این غذا خوشمزه استفاده می شود.

فلافل

فلافل یکی از معروف ترین غذاهای اهوازی است در واقع هیچ مسافری را پیدا نخواهید کرد که به اهواز سفر کند ولی از طعم فوق العاده فلافل های اهواز بی نصیب بماند. برای خوردن فلافل های بی نظیر سری به خیابان لشگرآباد بزنید. **خیابان لشگرآباد** معروف ترین فلافلی های سلف سرویس را در اهواز دارد و به خیابان خوشمزه اهواز شهرت دارد.

معرفی لذیذترین غذاهای اهواز

مهلبیه

مهلبیه دسر عربی است که توسط اعراب شهر اهواز تهیه می شود. مهلبیه ترکیبی شبیه به فرنی دارد و با نشاسته‌ ذرت، شکر، وانیل ، شیر و خامه تهیه می شود و به عنوان میان وعده به خصوص برای کودکان و یا سفره های افطار در ماه مبارک رمضان گزینه خوبی است.

ماهی صبور تنوری

ماهی صبور تنوری در واقع یکی از محبوب ترین و رایج ترین غذاهای اهوازی در تعطیلات آخر هفته و دورهمی های دوستانه است. این غذای خوشمزه ترکیب ماهی صبور با حشو است. حشو در واقع مخلوط سیروچندین سبزی معطر و تمرهندی و ادویه است که طعمی فوق العاده به ماهی می بخشد.

رنگینک

یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی اهواز است که با خرما، گردو، آرد و روغن تهیه می شود. رنگینک بخاطر مواد استفاده شده در آن دارای انرژی زیادی است و به همین خاطر در ماه رمضان یکی از خوراکی های مفید و کاربردی محسوب می شود.

معرفی لذیذترین غذاهای اهواز

پاکورا

پاکورا در واقع یک غذای هندی است که به دلیل نزدیکی ذائقه مردم هند و اهواز پخت این غذا در اهواز نیز رایج شده است. این کوکو خوشمزه از آرد نخودچی به همراه پیاز و سبزی معطر و ادویه تند تهیه می شود. طعم متفاوت و تند این غذا طرفداران مخصوص به خود را دارد و اگر اهل تجربه طعم های جدید و متفاوت در غذا نیستید بهتر است به سراغ غذاهای دیگر در اهواز بروید .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید