۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 55473684

تالاب‌گردی در ایران جذاب و دوست‌داشتنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره ارزشمندترین تالاب اهواز بدانید.

ارزشمندترین تالاب اهواز

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب بامدژ یکی از تالاب‌های پنج‌گانه و بزرگ استان خوزستان است که مساحتی برابر با چهار هزار هکتار دارد.

این تالاب نه تنها از جاهای دیدنی شوش محسوب می‌شود، بلکه یکی از مقاصد گردشگران اکوتوریسم داخلی و خارجی نیز به ‌شمار می‌رود؛ چراکه یکی از توقفگاه‌های پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا است.

در این منطقه ۱۴۳ گونه گیاهی و بیش از ۴۰ گونه جانوری از جمله پستانداران، خزندگان، دوزیستان و پرندگان حضور دارند.

ارزشمندترین تالاب اهواز؛ تالاب بامدژ

تالاب بامدژ از دیدنی های اهواز است که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی این شهر و در مجاورت روستاهای بامدژ، و طواهر قرار دارد. این تالاب حدود ۴۰۰۰ هکتار مساحت دارد و منبع تغذیه آب آن رودخانه شاوور اهواز است.

تالاب بامدژ ۴ متر عمق دارد و از لحاظ زیست محیطی یکی از ارزشمندترین تالاب ‌های ایران به شمار می‌رود، زیستگاه‌های این تالاب به دو زیستگاه آبی و خشکی تقسیم می‌شود و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد که محل زندگی انواع جانوران و پرندگان است.

ارزشمندترین تالاب اهواز

از جمله گونه‌های گیاهی که در تالاب بامدژ وجود دارد، می‌توان به خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، خار پنبه، شیرین بیان و غیره اشاره کرد که نقش مهمی در اکوسیستم منطقه ایفا می‌کنند.

مرغابی سانان، آبچلیک، اردک سرسبز، حواصیل، قو، عروس غاز و باکلان نیز از عمده‌ترین جانورانی به شمار می‌روند که در تالاب بامدژ زندگی می‌کنند.

این تالاب با چشم‌اندازهای منحصر به فردی که دارد محل مناسبی برای گذران ساعاتی از آخر هفته‌تان خواهد بود، همچنین با توجه به زندگی پرندگان مختلف در تالاب بامدژ، این مکان می‌تواند به عنوان یکی از سایت‌های پرنده نگری مطرح کشور تبدیل شود و دوستداران طبیعت بسیاری را به سوی خود جذب کند.

پیشنهاد می‌کنیم در اواخر آبان تا اواخر اسفند به اهواز سفر کنید، چرا که بهترین زمان سفر و همچنین بازدید از تالاب بامدژ در این بازه زمانی که اهواز آب و هوایی مطلوبی دارد، لذت سفر شما را چندین برابر خواهد کرد.

برای دسترسی راحت‌تر به تالاب بامدژ از طریق جاده اهواز اندیمشک می‌توانید بروید و اوقات پر از آرامشی را در این منطقه سپری نمایید.

تالاب بامدژ کجاست

تالاب بامدژ اهواز یکی از تالاب های ایران در خوزستان است که در جنوب غرب ایران، در ۴۰کیلومتری شمال غربی اهواز و ۷۰کیلومتری شوش واقع شده است.

این تالاب از جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌رود. همچنین، در مجاورت چند روستا واقع شده است از جمله مزرعه، سادات، سادات طواهر، سید جاسم و بامدژ (که نام این تالاب از اسم همین روستا گرفته شده است).

وسعت تالاب بامدژ ۴۰۰ هکتار است. آب این تالاب از طریق رودخانه شاوور تأمین می‌شود.

ارزشمندترین تالاب اهواز

البته پایداری این تالاب غیر از آب این رودخانه عوامل دیگری هم دارد، از جمله بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی، سنگینی بافت خاک، بارندگی، جریان‌های سیلابی در زمستان و همین‌طور آب‌های برگشتی از زمین‌های کشاورزی.

این تالاب آب خروجی هم دارد و از شاخه‌ای به نام خارور عبور می‌کند و بعد از گذر از کانال توانا، به رودخانه دز منتهی می‌شود. البته این تالاب همیشه هم پرآب نیست.

تقریباً از اوایل فروردین تا اواسط آبان کم‌آب می‌شود، چون دریچه‌ها را می‌بندند و سد شاوور آبگیری می‌شود.

دسترسی به تالاب بامدژ خوزستان تقریباً راحت است. این تالاب از طریق جاده اهواز به اندیمشک قابل‌دسترسی است. این منطقه چندین راه فرعی شنی و آسفالته درجه دو و سه هم دارد.

هنگام بازدید از تالاب، حتماً به طبیعت و محیط ‌زیست احترام بگذارید. این تالاب به‌علت ورود آلاینده‌ها، پساب‌های شهری و کشاورزی، تخریب و تصرف اراضی، در معرض تهدید قرار دارد. اگر این فعالیت‌های مخرب به همین ترتیب ادامه یابد، زندگی جانوران و گیاهان تالاب با مشکل مواجه می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب‌ها عمدتاً شامل گونه‌های گیاهی آب‌دوست هستند (مثلاً لوئی، جگن و نی). پوشش گیاهی منطقه اطراف تالاب بامدژ خوزستان در فصل‌های بهار و پاییز متفاوت است.

در فصل بهار، گیاهان یک‌ساله و اکثر گیاهان چندساله رشد می‌کنند. به همین دلیل، اگر از ماه اسفند تا اردیبهشت از این تالاب دیدن کنید، بیشتر از همه فضای مرتعی و سرسبز را مشاهده خواهید کرد. در فصل پاییز، گیاهان شورپسند رشد می‌کند.

در مجموع، در تالاب بامدژ ۲۳۴ گونه گاهی مختلف دیده می‌شود. از این تعداد ۱۴ گونه آن گیاهان دارویی است.

از بین گیاهان دارویی ارزشمند و پرخاصیت می‌توان به خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، ترنجبین، خارپنبه، شیرین‌بیان، شاه‌تره، پونه و گل‌گاوزبان، کنار، تاج‌خروس، نی و گاگله اشاره کرد.

پوشش گیاهی منطقه، به‌علت نوع آب‌وهوا، مانند پوشش گیاهی مناطق خشک و بیابانی است.

ارزشمندترین تالاب اهواز

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید و به گیاهان دارویی هم علاقه دارید، این تالاب و محیط اطراف آن فرصت خوبی برای چیدن و تماشا و لذت‌بردن از پوشش گیاهی متفاوت منطقه است.

این تالاب ۲ زیستگاه اصلی برای پوشش جانوری منطقه دارد: یکی زیستگاه آب و دیگری خشکی. پوشش گیاهی زیستگاه آبی، به‌علت ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، محیط مناسبی برای استتار پرندگان است.

به همین دلیل، این منطقه پرندگان بومی و مهاجر زیادی دارد.

انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در اطراف این تالاب دیده می‌شوند، از جمله انواع اردک، غاز، قو، آبچلیک، حواصیل، آنقوت و باکلان.

به‌غیر از پرندگان این تالاب و مناطق اطراف آن، تالاب بامدژ اهواز میزبان جانداران دیگری مثل خفاش، سمور، کفتار، انواع لاک‌پشت، روباه، گرگ، شغال، و انواع ماهی‌های آب شیرین است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید