در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین اعلام شد که هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود.

نظامی گری در دستورکار کنگره بیستم حزب کمونیست چین

به گزارش سلام نو به نقل از مردم سالاری آنلاین، مهدی یزدی نوشت: بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین صبح یکشنبه در پکن به عنوان یکی از بزرگ ترین رویدادهای سیاسی این کشور و نیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهان، در پکن آغاز شد. سخنرانی «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین مهم‌ترین اتفاق دیروز بود.

این اجلاس هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و یکی از مهم ترین تصمیم‌هایی که در آن اتخاذ می‌شود، درباره انتخاب دبیرکل جدید حزب کمونیست چین به عنوان حزب حاکم این کشور است .

با توجه به پیشرفت‌ها و توسعه چشمگیر چین به ویژه در سال‌های اخیر در زمینه‌های گوناگون، به نظر می‌رسد در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، شی‌جین‌پینگ رئیس جمهوری کنونی و نیز دبیرکل حزب کمونیست به عنوان حزب حاکم این کشور، بار دیگر به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شود و برای سومین دوره پنج ساله متوالی، به عنوان رئیس حزب حاکم و رئیس جمهوری، سکان هدایت کشورش را بدست گیرد.

طبق برنامه حدود 2300 نماینده مجمع به نمایندگی از 96.7 میلیون تن از اعضای حزب حاکم چین، نتایج پنج سال اخیر را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و اهداف و مقصودهای توسعه این کشور را برای پنج سال آینده و احتمالاً برای یک دوره طولانی‌تر تصویب خواهند کرد.

برگزاری اجلاس کنگره حزب کمونیست چین یکی از مهم ترین رویدادهای جهان در این روزها به شمار می‌رود و به دلیل اهمیت آن، کشورهای مختلف جهان از جمله غربی‌ها با حساسیت و دقت بالایی این رویداد مهم و اخبار مرتبط با آن را دبنال می‌کنند.

خط و نشان «شی» درباره تایوان

رئیس‌جمهوری چین دیروز (یکشنبه) در کنگره حزب کمونیست کشورش به حمایت حزبی از امنیت ملی، حفظ ثبات اجتماعی، حفاظت از جان مردم و کنترل اوضاع در هنگ‌کنگ اشاره کرده و در مورد تایوان گفت که «قاطعانه» مبارزه بزرگی را علیه «جدایی‌طلبی و مداخله» انجام داده‌ و این عزم و توانایی «قوی» را برای حفاظت از حاکمیت کشور و تمامیت ارضی و مخالفت با استقلال تایوان نشان می‌دهد.

شی‌جین‌پینگ تاکید کرد که چین به کنترل همه‌جانبه هنگ‌کنگ دست یافته و آن را از «هرج و مرج» به «حکومتداری» تبدیل کرده است.

چالش رهبری حزب کمونیست چین

رئیس‌جمهوری چین همچنین تاکید کرد که پکن «قاطعانه» مبارزه بزرگی را علیه جدایی‌طلبی و مداخله در تایوان به راه انداخته است. او با تاکید بر اینکه در مورد تایوان «مصمم» است، گفت که این نشان‌دهنده «عزم و توانایی قوی پکن برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور و مخالفت با استقلال تایوان است.»

شی همچنین از حکومت حزب کمونیست خود در این نشست بزرگ رهبری که در آن انتظار می‌رود سومین دوره تاریخی قدرت را به او تحویل دهند و او برای سومین مرتبه رئیس‌جمهوری چین شود، تمجید کرد.

رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت که از اقتصاد خصوصی حمایت می‌کند و به بازار اجازه می‌دهد نقش تعیین‌کننده‌ای در تخصیص منابع داشته باشد. به گفته او، هدف پکن رشد اقتصادی با کیفیت بالاست و پنج سال آینده برای ایجاد یک قدرت سوسیالیستی مدرن بسیار مهم خواهد بود.

شی جینپینگ گفت: ما باید یک سیستم اقتصادی بازار سوسیالیستی در سطح بالا بسازیم... سیستم مالکیت عمومی را بی‌لحظه تحکیم و توسعه دهیم، توسعه اقتصاد خصوصی را بی‌امان تشویق و حمایت کنیم، نقش تعیین‌کننده بازار را در تخصیص منابع به طور کامل بازی کنیم و برای نقش دولت عملکرد بهتری داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت که سرکوب فساد به دست او «خطرات نهفته جدی» را در حزب کمونیست حاکم و ارتش این کشور از بین برده است. او خطاب به هیات‌های حاضر با اشاره به کمپینی که به گفته منتقدان برای محدود کردن مخالفان داخل این حزب استفاده شده است، گفت: مبارزه با فساد یک پیروزی قاطع به دست آورده و به طور همه‌جانبه تثبیت شده و خطرات نهفته جدی در حزب، دولت و ارتش را از بین برده است.

شی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در شاخه نظامی حزب - «ارتش آزادی‌بخش خلق» - شد و مجددا تأکید کرد که چین استفاده از قوه قهریه را برای تحت کنترل درآوردن جزیره خودگردان تایوان رد نخواهد کرد. به گفته او، چین ایجاد یک ارتش در کلاس جهانی را تسریع و توانایی خود را برای فراهم کردن قابلیت بازدارندگی استراتژیک تقویت خواهد کرد و تا 2027 به این هدف می‌رسد.

رئیس‌جمهوری چین گفت: اتحاد مجدد قطعا باید محقق شود و اتحاد مجدد قطعا محقق خواهد شد. مساله تایوان تنها باید به دست مردم چین حل و فصل شود. ما به تلاش برای دورنمای اتحاد مجدد صلح‌آمیز با بیشترین صداقت و بیشترین تلاش‌ها پایبند خواهیم بود، اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام همه اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم.

اوج درگیی چین و تایوان

تنش‌ها میان چین و تایوان در اوت سال جاری میلادی با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه تشدید شد.

به دنبال این سفر، چین چندین هفته مانورهای نظامی را با مانورهایی با استفاده از گلوله واقعی در تنگه تایوان انجام داد که این جزیره 23 میلیون نفری را تهدید می‌کرد.

در حالی که نگرانی‌هایی درباره بروز جنگ میان ین و آمریکا وجود دارد اما کارشناسان می‌گویند، یک جنگ‌تمام عیار می‌تواند برای منافع چین فاجعه‌آمیزتر باشد.

در همین حال، تایوان تاکید دارد که تهدیدات نظامی چین قطعا یک گزینه نیستند و چنین اقدامات تهاجمی تنها دو طرف را از یکدیگر دورتر می‌کند.

این تحولات جدید همچنین در یک زمان بی‌سابقه رخ می‌دهد؛ زمانی که انتظار می‌رود شی جینپینگ، رئیس جمهور چین برای سومین دوره پنج ساله به عنوان دبیرکل حزب حاکم کمونیست در این کنگره که از امروز (یکشنبه) آغاز شده، انتخاب شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید