یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین گفت که واشنگتن درصدد انزوا و تنگ تر کردن حلقه محاصره علیه ایران است.

آمریکا سرنوشت شوروی را برای ایران در نظر گرفته است

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، مهسا مژدهی نوشت: سند جدید امنیت ملی امریکا که به تازگی منتشر شده، بخش های پروپیمانی هم مربوط به ایران دارد. در این سند ایران به توطئه چینی علیه مقامات آمریکایی متهم شده و در بخش های دیگری از آن بار دیگر ادعاهایی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان، ایجاد تنش در منطقه و ... مطرح شده است. اما با توجه به سند امنیت ملی امریکا و شرایط فعلی در داخل ایران، ایالات متحده چه سیاستی را در قبال کشور ما دنبال خواهد کرد؟

ذاکریان: آمریکا نگاه شوروی را نسبت به ایران دارد

مهدی ذاکریان مهدی ذاکریان استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین در مورد جزییات سند جدید امنیت ملی امریکا و بندها مربوط به ایران آن گفت: این یک رویکرد کلاسیک و سنتی است که آمریکایی ها همیشه مقابل ایران دنبال کرده اند. آنها از اغاز معتقد بودند که ایران نظم جهانی را بهم می زند و هنجارهای بین المللی را به چالش می کشد. گزارش تازه امنیت ملی امریکا هم موید گزارش های قبلی است و تغییری در آن رخ نداده. من فکر می کنم که هر چقدر می گذرد همین گزارش تعمیق شده و ایران به پدیده ای مانند اتحاد جماهیر شوروی در گذشته برای امریکا تبدیل می شود و به سمت انزوای بین المللی می رود. فرایند انزوا و حلقه محاصره هم هر چه می گذرد تنگ تر می شود. به جز مواقعی که بازگشت ایران به جامعه بین المللی تسهیل شد. یکی در دولت آقای خاتمی به خاطر بحث تنش زدایی و گفتگوی تمدن ها رخ داد و دیگری مربوط به دوره روحانی بود که سیاست مقابله با افراط گرایی و تروریسم و همکاری هسته ای و برجام در مقطع کوتاهی اتفاق افتاد. در غیر این دو مقطع حلقه محاصره تنگ تر می شد. این گزارش جدید هم ادامه عملکرد قبلی است و چیز جدیدی در مورد ایران نمی بینم.

او در مورد رویکرد امریکایی ها به بحث دیپلماسی در مقابل ایران توضیح می دهد: آمریکایی ها دیپلماسی را یک رویکرد نمایشی ندیده اند. غیر از ترامپ بقیه مدیران امریکایی معتقد هستند که در مسائل هسته ای گفتگو با ایران و دستیابی به یک توافق سود بیشتری از تقابل با ایران دارد. آنها و اروپایی ها و حتی روسیه و چین معتقدند فشار بر ایران می تواند آن را به سمت نقطه گریز ببرد. تحریم ها هرچقدر حلقه اش بیشتر شود، فشارش متوجه ملت ایران می شود و با حداقل پولی که می ماند مسائل هسته ای ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر هم اروپایی ها و هم امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که نظام سیاسی ایران بقای خود را به نقطه گزیر هسته ای گره زده است. یعنی اورانیوم با درصد غنای بالا که می تواند دوگانه استفاده شود. توافق با ایران می تواند باعث برطرف شدن نگرانی در مورد توافق هسته ای ایران شود. لذا این فرآیند را همیشه تشویق و پشتیبانی می کردند. حتی خود ترامپ هم به این نتیجه رسید که سیاست های خروج از برجام و شروط ۱۲ گانه سبب این نشد که ایران رفتار خود را تغییر دهد. او هم اعلام کرد که ما حاضریم مذاکره کنیم، شرط ها را هم کنار خواهیم گذاشت. اما ایرانی ها فکر می کردند توافق بهتری بعد از ترامپ به دست می آورند.

بایدن هم آمادگی خود را به صورت کامل برای استفاده از دیپلماسی با ایران اعلام کرد و توافق هم در دسترس بود. اما به خاطر رقابت های سیاسی در داخل ایران و تفاوت نگرش ها در داخل ایران مبنی بر اینکه امید کسب امتیازهای بیشتر وجود دارد، ایران سیاست صبر را انتخاب کرد تا دولت جدید بیاید و دولت جدید هم می خواست امتیازات بزرگتری به دست بیاورد. وقتی فرایند گفتگوها طولانی و فرسایشی شد، احتمال توافق کمتر شد. روسها نیز وضعیت جدیدی پیدا کردند و در ادامه موانعی برای دستیابی ایران و غرب به توافق ایجاد شد. چرا که ورود ایران به بازار انرژی می توانست سبب دشواری های فراوانی برای روس ها شود.

ذاکریان ادامه داد: هم روس ها و هم چینی ها برای اینکه منافع خود را دنبال کنند و رقابت اقتصادی خود را با امریکا و اروپا ادامه دهند، موانعی ایجاد کردند. آمریکا ها هم ترجیح دادند در این وضعیت، بتوانند همچنان سلاح های خود را به شیوخ عرب منطقه بفروشند. لذا سیاست واقع گرایانه باعث شد از دیپلماسی و امتیازاتی که داده شده بود، عدول کنند. به همین خاطر تیم جدید با امتیازات کمتری روبه رو شد. البته تلاش شد که ایران با همین امتیازات هم کار را انجام دهد و البته امریکا نیز تعلل کرد.

وی تصریح کرد: ضربه نهایی را هم حوادث روزهای گذشته به توافق با ایران زد. در عمل می شود گفت که دیپلماسی هسته ای را باید با توجه به حوادث اخیر، دریچه اش را کاملا بسته ببینیم و اگر امیدی هم باشد کم و دشوار است. البته اروپایی ها می خواهند مساله هسته ای را با مسائل حقوق بشری جدا کنند. تا اندازه ای هم همین تلاش را می کنند تا به رغم فشارهای حقوق بشری به ایران، برای تفکیک مسائل هسته ای و حقوق بشری، امریکا را تحت فشار قرار دهند. اما فشار افکار عمومی به قدری زیاد است که هرگونه توافقی با ایران در حال حاضر هزینه بالای افکار عمومی خواهد داشت.

این کارشناس در پایان گفت: اگر الان دیپلماسی دوباره به راه بیفتد، ایران ممکن است ناچار شود امتیازات بیشتری بدهد. اگر کشوری با اعتراضات شدید در داخل کشور روبه رو شود، در مجامع بین المللی نمی تواند امتیازات زیادی از کشورهای دیگر بگیرد. اینجاست که عقلا و دولتمردان باید اول به بازسازی روابط خود با مردم بپردازند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید