استان زنجان یکی دیگر از استان‌های زیبای ایران است که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از ویژگی‌های زیبای این استان سد گلابر می‌باشد که از سطح آب‌های آزاد ۱۶۵۰ متر ارتفاع دارد.

سدی با ارتفاع  ۱۶۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در زنجان

سلام نو - سرویس گردشگری: سد گلابر ایجرود ظرفیت بسیار بالایی در بحث گردشگری دارد، بر روی رودخانه سجاس در شهرستان ایجرود واقع شده است و از نظر کشاورزی و اقتصادی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد؛ در واقع زیبایی‌ها و سکوت شوق‌انگیز منطقه معطوف به این سد به حدی است که خود به تنهایی و فارغ از زیبایی‌های شگفت‌انگیز روستا، می‌تواند دستاویز خوبی برای رونق صنعت گردشگری و حتی جذب توریست باشد. سد گلابر می‌تواند در همه فصول، بسیار زیبا جلوه کند. علی ‌الخصوص برای ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ، گذران اوقات در چنین فضایی رنگ و بویی دیگر دارد و بسیار لطیف و خیال‌انگیز می‌نماید ولی بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فراهم‌آوری چنین چیزی، فقط با سرمایه‌گذاری و ایجاد طرح‌های بهینه محقق می‌شود.

سدی با ارتفاع  ۱۶۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در زنجان

روستای پلکانی گلابر با ۴۰ پله ساسانی، جزیره‌ ای در وسط سد، منظره چشم‌ نواز سد، مسجد قدیمی که احتمال دارد بقعه باشد، صخره معروف به قرخ ‌ایاق (هزارپا) و سایر پدیده ‌های بکری که در سخن نمی‌ گنجد، از مناطق دیدنی استان زنجان است. سد مخزنی گلابر در این استان در ۳ کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس شهرستان ایجرود ساخته شده ‌است و بزرگ ‌ترین سد شهرستان ایجرود و در حال حاضر استان زنجان است. این سد از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای منطقه دارد که با بهره ‌برداری از آن هشت هزار هکتار اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل می ‌شود و علاوه بر آن، آب صنایع از جمله پتروشیمی را تأمین می ‌کند. این سد با اهداف تأمین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده‌ است. با بهره‌ برداری از این سد سالانه ۴۶ میلیون متر مکعب آب برای اراضی کشاورزی و صنایع شهرستان توسط این سد تنظیم می ‌شود.

سدی با ارتفاع  ۱۶۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در زنجان

موقعیت جغرافیایی

سد گلابر در مختصات جغرافیایی بطول ۴۸ درجه ۱۸ دقیقه و طول شرقی ۳۶ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی واقع شده و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۱۶۵۰ متر می ‌باشد. به لحاظ موقعیت نسبی این آبادی در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی زرین آباد (مرکز شهرستان ایجرود) قرار دارد. فاصله آبادی تا شهر زنجان در حدود ۴۸ کیلومتر است.

سدی با ارتفاع  ۱۶۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در زنجان

اقتصاد

این سد بزرگ‌ترین سد شهرستان ایجرود و در حال حاضر استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد، با بهره‌برداری از این سد ،۸ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل می‌شود و علاوه بر آن، آب صنایع از جمله پتروشیمی را تأمین می‌کند. این سد با اهداف تأمین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده‌است. با بهره‌برداری از این سد سالانه ۴۶ میلیون متر مکعب آب برای اراضی کشاورزی و صنایع شهرستان توسط این سد تنظیم می‌شود.ظرفیت ماهیگیری در سد گلابر طوری است که حتی از استان گیلان برای ماهیگیری به این منطقه مراجعه می‌کنند. همچنین ۷۲ هکتار زمین تملک شده برای ایجاد سایت گردشگری در اطراف سد ایجاد شده است. این در حالی است که بر اساس آمار شرکت‌ آب ‌منطقه‌ای، فروردین‌ماه امسال ۶۶ میلیون مترمکعب آب نیز پشت سد گلابر جمع‌آوری شده و در مجموع ۵۷ درصد از ظرفیت آن را شامل می‌شود، از همین‌رو، می‌توان گفت که ظرفیت بهره‌وری از سد چند برابر شده است.

سدی با ارتفاع  ۱۶۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد در زنجان

امکانات گردشگری

گلابر به علت دارا بودن آثار تاریخی و طبیعی، به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است. در جوار روستای گلابر کمپ هایی برای استفاده گردشگران احداث شده است. کمپ گردشگری گلابر از تاریخ ۱۳۸۶ احداث آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان آغاز شده است. این پروژه به دلیل احداث سد گلابر و سد مخزنی گلابر برای استراحت مسافرین انجام شد. در اجرای این پروژه، چشم انداز طبیعی محل و همچنین اثر تاریخی آق قلعه”چهل پله” مورد نظر بوده است.

موقعیت مکانی

روستای گلابر در ۴۸ کیلومتری سمت جنوبی زنجان و ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی زرین آباد واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    3 0
    سد بابیش از۲۰۰۰متر ازسطح دریا هم در ایران فراوان داریم
  • لیلی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    5 1
    بعله به روستای زیبای ما(گلابر) تشریف بیارین:))
  • میهمی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    4 1
    بنده ازاین مکان دیدن کرده ام.واقعاً زیبا ومنطقه بکری می باشد.یاحق.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید