این روزها بیشتر افرادی که از ظاهر دندان‌های خود رضایت ندارند، اقدام به کامپوزیت می‌کنند.

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت ( عوارض )

در حقیقت ظاهر شکسته، ضعیف و یا کج دندان‌های افراد با کامپوزیت از بین می‌رود. در واقع مناسب‌ترین راه‌حل برای داشتن یک لبخند زیبا و دندان‌های سالم استفاده از لمینت و کامپوزیت است.

در صورتی که بتوانید از دندان‌های کامپوزیت شده خود به درستی مراقبت کنید، می‌توانید برای مدت طولانی زیبایی دندان‌های خود را حفظ نمایید. بعد از کامپوزیت نباید یک سری کارها را انجام داد که یکی از این موارد، سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت دندان است. سیگار کشیدن علاوه بر تغییر کامپوزیت‌ها و خراب کردن ظاهر آن‌ها، سبب کاهش چشمگیر دوام و طول عمر کامپوزیت‌ها نیز می‌شود.

حفظ سلامت دهان و دندان با ترک سیگار

برای اینکه سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید، باید سیگار کشیدن را ترک نمایید. دندانپزشکان توصیه می‌کنند بعد از انجام کامپوزیت به هیچ عنوان سیگار نکشید. این توصیه به آن دلیل است که اثرات سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت بسیار مخرب و منفی است. همچنین استعمال دخانیات می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. در حقیقت برای کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان حلق و دهان باید از سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت و لمینت دندان خودداری کنید. حتی یکی از دشمنان اصلی ایمپلنت دندان نیز سیگار کشیدن می باشد.

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت
سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

رعایت نکاتی دیگر برای داشتن یک کامپوزیت سالم و زیبا

کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کافئین و چای بعد از کامپوزیت اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین باید از جویدن مواد سخت مانند هویج و سایر محصولات اجتناب کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان از نکات بسیار مهمی است که دندانپزشکان همیشه آن را به بیماران توصیه می‌کنند. بعد از انجام کامپوزیت باید هر ۶ ماه یک بار به مطب دندانپزشک مراجعه کرده تا دندانپزشک کامپوزیت شما را معاینه کند.

کدام نوع کامپوزیت مقاومت بالایی در برابر سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت دارد؟

افرادی که عادت به سیگار کشیدن دارند، با این سوال مواجه هستند که کدام نوع کامپوزیت برای سیگاری‌ها مناسب است؟ در واقع کامپوزیت ونیر و ونیرهای سرامیکی هر دو در برابر سیگار کشیدن کاملاً حساس هستند. اما لمینت در برابر سیگار کشیدن بسیار مقاوم است.

همچنین در برابر رنگ‌پذیری نوشیدنی‌ها و ادویه‌جاتی که رنگدانه قوی دارند، از خود مقاومت نشان می‌دهد. درست است که لمینت در برابر سیگار کشیدن بسیار مقاوم است اما به این معنی نیست که می‌توانید با استفاده از لمینت‌ها در کشیدن سیگار زیاده‌روی کنید. لمینت در برابر نیکوتین موجود در سیگار زیاد مقاوم نیست و ممکن است با سیگار کشیدن، لمینت از روی دندان جدا شود. همچنین در اثر سیگار کشیدن در طولانی‌مدت لمینت تغییر رنگ می‌دهد. علاوه بر همه این موارد ممکن است دندان‌های زیر لمینت هم دچار پوسیدگی و خرابی شوند که در صورت بروز این اتفاق پزشک شما ناچار به برداشتن لمینت خواهد شد تا بتواند به درمان دندان‌های پوسیده شده و آسیب دیده بپردازد.

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت
سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

بررسی محدودیت‌های سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

آیا سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت با محدودیت همراه است؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید به جنس کامپوزیت‌ها بپردازیم. ونیرها ساخته شده از جنس رزین‌های دندانپزشکی یا سرامیک هستند. مقاومت رزین‌های دندانپزشکی در برابر سیگار کشیدن زیاد نبوده و با مرور زمان با سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت تغییر رنگ می‌دهند. سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، قهوه و چای باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌های کامپوزیت شده می‌شوند. لکه‌های ایجاد شده بر روی دندان‌ها به مرور زمان گسترش می‌یابند و موجب آسیب جدی به دندان‌های کامپوزیت شده و پوسیدگی آنها می‌شوند. دندانپزشکان همواره پیشنهاد می‌کنند افرادی که عادت به سیگار کشیدن دارند، قبل از نصب ونیر دندان عادت بد سیگار کشیدن را ترک کنند تا پس از آن دچار مشکلات جدی نشوند.

آیا دود سیگار موجب تغییر رنگ کامپوزیت دندان می‌شود؟

ونیر سرامیکی در برابر سیگار مقاوم است و با سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت براق بودن و سفیدی آن تغییر نمی‌کند. در نهایت دود مضر سیگار موجب لب‌پر شدن ونیر سرامیکی و یا افتادن آن می‌شود. مصرف سیگار نه تنها باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود بلکه نقش بسیار مهمی نیز در تغییر رنگ دندان‌ها دارد. نه فقط سیگار بلکه تمام محصولاتی که از تنباکو و سیگار تولید شده‌اند موجب ایجاد لک بر روی کامپوزیت می‌شوند، چرا که در دود سیگار رسوبات تیره رنگی وجود دارد که به مینای دندان و کامپوزیت دندان آسیب وارد می‌کند و رنگ آنها را تغییر می‌دهد. دخانیات علاوه بر تغییر رنگ کامپوزیت‌ها بر طول عمر و دوام آن‌ها نیز تاثیر زیادی دارد. در حقیقت دخانیات سبب کاهش چشمگیر دوام کامپوزیت می‌شود.

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت
سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت

سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت مهمترین عامل پوسیدگی دندان

علاوه بر این که دندان‌های کامپوزیت شده در معرض خطرات سیگار کشیدن هستند، دندان‌های طبیعی نیز با این خطرات مواجه هستند. اثرات سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت بسیار زیاد است و یکی از اثرات مخرب آن پوسیده شدن دندان در زیر کامپوزیت است. در صورتی که افراد به عادت بد سیگار کشیدن ادامه دهند، دندان‌های آنها پوسیده شده و به ناچار دندانپزشک باید کامپوزیت‌های دندان را بردارد و دندان پوسیده شده را تحت درمان قرار دهد. سیگار کشیدن علاوه بر اثرات مخربی که بر روی جسم و روح افراد دارد موجب به تحلیل رفتن لثه‌ها نیز می‌شود و همین امر نیز می‌تواند سبب آسیب جدی به لثه‌ها شود.

کاهش اثرات سیگار بر کامپوزیت دندان

پوسیدگی، زرد شدن دندان، بیماری‌های لثه و دهان فقط چند مورد از معایب سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت است. شما نمی‌توانید اثرات سیگار را بر روی کامپوزیت‌های دندان کم کنید، اما می‌توانید نکاتی را برای بالا بردن عمر کامپوزیت‌های دندان‌ها رعایت کنید. هر سه ماه یکبار به شکل مداوم و پیوسته به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک دندان‌های شما را به ‌خوبی معاینه کند. هر ۶ ماه یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنید، توجه کنید این موضوع تنها برای افراد غیرسیگاری صدق می‌کند و افراد سیگاری باید حتماً هر سه ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا در صورت وجود بیماری لثه، دندانپزشک بیماری را تشخیص داده و در اسرع وقت به درمان آن بپردازد.

جمع بندی

همواره توصیه می‌شود بعد از انجام کامپوزیت دندان تا ۴۸ ساعت اولیه از مصرف سیگار اجتناب کنید. در این مقاله اطلاعاتی در مورد اثرات مخرب سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت بیان شد. همچنین راه‌هایی به منظور سلامت دهان و دندان نیز ارائه شد. افراد سیگاری باید بیشتر از افراد غیرسیگاری به بهداشت دندان و دهان خود اهمیت دهند. برای محافظت از دندان‌ها و کامپوزیت باید به طور منظم از نخ دندان، دهانشویه و مسواک استفاده کرد. این روزها دهانشویه و خمیر دندان‌هایی مخصوص افراد سیگاری روانه بازار شده است. این نوع از خمیر دندان با قدرت بیشتری باکتری‌های مضر دهان و دندان را از بین می‌برد. با استفاده از این محصولات می‌توان کمی به افزایش دوام و عمر کامپوزیت‌ها کمک کرد. در مجموع کاهش مصرف دخانیات و سایر مواد مضر در هنگام کامپوزیت و بعد از آن بسیار ضروری است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید