در این منطقه جواهرنامی حاکمیت داشت و به این نام، معروف شده است. از سوی دیگر این منطقه بعلت حاصلخیز بودن جواهردشت نامیده شده است. جواهردشت در دامنه های سماموس بلندترین قله گیلان و مشرف به دریای کاسپین قرار دارد.

رویایی‌ترین مقصد گردشگری ایران در گیلان

سلام نو - سرویس گردشگری: جواهردشت مقصدی رویایی برای گذراندن روزهای گرم تابستان، در فضایی سرسبز و خرم با هوایی بهاری است و تمام آنچه از طبیعت می‌خواهید را با هم دارد. کوه، دشت، مرتع، جنگل‌های انبوه و آب و هوایی پاکیزه، همه مشخصه‌های این ییلاق زیبا هستند. اقامت در این طبیعت بکر برای علاقه‌مندان گردشگری طبیعی، یک فرصت عالی است.

خطه سرسبز گیلان بی‌شمار دیدنی طبیعی در دل خود دارد. در سفر به قسمت‌های شمالی کشور، علاوه بر جاذبه دریا، استفاده از ظرفیت‌های طبیعی دیگر نیز بسیار مهیج است. اگر تجربه اقامت در طبیعت را ندارید و تاکنون با صدای شرشر آب و نجوای پرندگان طبیعت بیدار نشده‌اید، درنگ نکنید و در اولین فرصت آماده سفر به جواهردشت،‌ این طبیعت خواستنی شوید. این منطقه فضایی بسیار مناسب برای اقامت در طبیعت دارد و تجربه‌ای تکرار نشدنی برایتان می‌سازد.

رویایی‌ترین مقصد گردشگری ایران در گیلان

علت نام‌گذاری

به گفته پیران و ریش سفیدان محل، چون در دوران قدیم جواهر نامی دراین آبادی نقش بزرگتری و سروری مردم را داشت به احترام او نام آبادی را جواهردشت نهادند. عده ای دیگر عقیده دارند که چون زمین های دامداری و جنگل های اولیه تبدیل به چمنزار و سبزه زار شد و زیبایی سبزه ها و چشمه سارها و مرغوبیت زمین برای کشت و کار مفید بود از آن رو این محل را جواهر دشت گفته اند.

شرایط اقلیمی

جواهردشت ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و در طول سفری کوتاه از جلگه تا ییلاق، اختلاف دما به دلیل این ارتفاع بسیار محسوس است. این منطقه تا اوایل پاییز فعال است و پس از آن با شروع بارش خالی از سکنه می شود. (این منطقه در زمستان بارش برف سنگینی دارد و زندگی در آن بسیار دشوار می شود.)

رویایی‌ترین مقصد گردشگری ایران در گیلان

ویژگی گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی این منطقه در ارتفاعات مختلف، متنوع است. در قسمت های پایین منطقه، گونه باارزشی از شمشاد وجود دارد. «میش گوش» و انواع درختان پهن‌برگ پوشش گیاهی جنگل‌های مسیر هستند. اهالی، زمین‌های مناسب در منطقه را زیر کشت سیب‌زمینی برده‌اند. از دیگر پوشش گیاهی پایین منطقه می‌توان به درختان «توسکا» و «خرمندی» و «ممرز»، اشاره کرد. در مراتع و دشت،‌ گل‌های رنگارنگ و گل گاو زبان می‌رویند.

در بخش میانی گونه‌های درختان آزاد، توسکا، افرا،‌ خرمالوی وحشی و درختان بلوط وجود دارند. از گیاهان در ارتفاع نیز، می‌توان بلوط، آزاد، راش، ون، زالزالک، و گلابی وحشی را نام برد. در سراسر مسیر، بوته‌های تمشک، گزنه و گل‌های پامچال و بنفشه به چشم می‌خورند.

در قسمت‌های مختلف دشت، اسب‌های آزاد در حال چرا مناظری زیبا آفریده‌اند. در زمین‌های گلی روستاها جای رد سوراخ‌ موش‌خرماها وجود دارد. در منطقه سرولات و جواهردشت، مرال، شوکا، کل و بز فراوان هستند. خرس قهوه‌ای، پلنگ ، گراز، گربه جنگلی و شغال نیز در جنگل‌ها یافت می‌شوند. از مهم‌ترین پرندگان منطقه می‌توان، سارگپه و قرقاول را نام برد.

رویایی‌ترین مقصد گردشگری ایران در گیلان

جاذبه‌های دیدنی

در سفر به منطقه جواهردشت و اقامت چندروزه در این ییلاق زیبا، از دیدنی‌های اطراف جواهردشت نیز دیدن کنید. از برجسته‌ترین دیدنی‌های اطراف، منطقه حفاظت شده «سرولات» است که در مسیر جاده ییلاقی قرار دارد. این محدوده پوشش گیاهی بسیار زیبا و معطری دارد و پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز آن، بسیار جذاب خواهد بود. اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید،‌ جواهردشت یکی از مسیرهای آغازین برای صعود به قله سماسوس است. مسیر صعود به قله، هفت کیلومتر طول و ۱۷۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد و اواسط مردادماه بهترین زمان برای رفتن به این ارتفاعات است. در ابتدای مسیر، کوه شیب ملایمی دارد که به‌تدریج زیاد می‌شود. صعود به قله این کوه ۶ الی هفت ساعت طول خواهد کشید، اما چشم‌انداز قله،‌ منظره‌ای بی‌نظیر از سواحل دریای خزر تا چمخاله را شامل می‌شود.

در بخش‌هایی از مسیر صعود، ابرها شما را احاطه می‌کنند. ارتفاعات سماسوس، سرچشمه رودهای جواهردشت است.

«امام‌زاده نقره عباس»، محلی برای زیارت محلیان و ادای نذورات آن‌ها است. در پیاده‌روی به‌سمت جواهردشت، در ورودی روستا می‌توانید در این امام‌زاده، نفسی تازه کنید و راه را ادامه دهید.

رویایی‌ترین مقصد گردشگری ایران در گیلان

مناسب‌ترین زمان سفر به جواهردشت

مسافران و کوهنوردان حرفه‌ای در تمام ایام سال می‌توانند به این منطقه زیبا سفر کنند. بسیاری از کوهنوردان برای صعودی حرفه‌ای به قله سماسوس فصل زمستان را انتخاب می‌کنند؛ اما در زمستان جواهردشت پوشیده از برف می‌شود و برای افراد بومی غیرقابل سکونت است. از اواسط پاییز بارش برف آغاز می‌شود و تا اواخر فروردین نیز بارش برف محتمل است.

برای لذت بردن از دشت پرگل، مراتع سرسبز و عطر و بوی گیاهان معطر، بهترین زمان از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در این فاصله امکان اقامت در فضای باز و کمپ کردن وجود دارد. چنانچه در بهار و پاییز به جواهردشت می‌روید، حتما وضعیت آب و هوایی را استعلام کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید