استفاده کلی از پلتفرم اینستاگرام به عنوان بستری برای بازاریابی و کسب درآمد، قطعاً نتیجه بخش خواهد بود و شما فارغ از نوع کسب و کار یا فروشگاه خود، باید از این بستر به نفع خودتان استفاده کنید.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام با ایجاد تگ خرید محصول - آموزش گام به گام

فروشگاه‌های آنلاینی که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ساخته می‌شوند، رشد قابل توجهی در طی سال‌های اخیر داشته‌اند و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت این رشد دیده نمی‌شود. تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس (social commerce) مفهومی است که به فروش آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاق می‌شود. در این مقاله به طور جزئی روی فروش آنلاین از طریق اینستاگرام تمرکز کرده‌ایم و نحوه ساخت فروشگاه در اینستاگرام به صورت قدم به قدم شرح می‌دهیم.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام چه اهیمتی دارد؟

اینستاگرام با داشتن یک میلیارد کاربر فعال ماهانه، ششمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است. طبق آمار سایت Statista، روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام، حداقل از یک پروفایل یا پیج اینستاگرام فروشگاهی بازدید می‌کنند. ۶۰ درصد از آنها، این کار را برای یافتن محصولات جدید انجام می‌دهند و ۹۰ درصد آنها هم یک پیج کاری یا فروشگاهی را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. از این رو اینستاگرام بستری عالی برای افزایش فروش و مشتری است ساخت فروشگاه در اینستاگرام، این امکان را به شما می‌دهد تا برای مشتریان خود، تجربه یک خرید جذاب را به طور مستقیم از طریق پیج‌تان ایجاد کنید. اینستاگرام همچنین کار بازاریابی برندهای نوظهور را بسیار ساده می‌کند تا بتوانند از طریق این بستر خود را در معرض دید کاربران قرار دهند و مخاطبان هدف بیشتری پیدا کنند. برای شروع کار فروش و بازاریابی خود در اینستاگرام بهتر است حتما با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. به همین خاطر به آموزش‌های جامع فرادرس در این خصوص مراجعه کنید:

فروشگاه اینستاگرام چیست؟

فروشگاه اینستاگرام جایی است که برندها و کسب و کارها، محصولات یا خدمات خود را در آن قرار کرده و کاربران هم به راحتی سفارش خرید خود را به صورت آنلاین ثبت می‌کنند. یک کسب و کار با ساخت فروشگاه اینستاگرام می‌تواند کاتالوگ محصولات منتخب خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و از طریق این پلتفرم، به مشتریان خود بفروشد. برای فروش آنلاین از طریق اینستاگرام، ۲ راه کلی وجود دارد:

  1. ساخت صفحه کاری در اینستاگرام، پست کردن کاتالوگ محصولات و دعوت آنها به خرید از طریق سایت یا پیام در دایرکت
  2. ایجاد فروشگاه اینستاگرامی (Shop) با قابلیت خرید مستقیم از طریق این پلتفرم

در ادامه هر یک از این روش‌ها را با جزئیات شرح می‌دهیم، اما پیش از آن باید مرحله زیر که در هر دو روش ساخت فروشگاه در اینستاگرام یکسان است، طی کنید:

ساخت فروشگاه در اینستاگرام با ایجاد تگ خرید محصول - آموزش گام به گام

یافتن بازار اختصاصی برای راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام

اولین مرحله پیش از اقدام به ساخت فروشگاه اینستاگرامی، پیدا کردن بازار اختصاصی کسب و کار شماست. هر استراتژی بزرگی برای کسب و کار، با محدود کردن گزینه‌های پیش رو و تعریف نیچ (niche) شما شروع می‌شود. اصطلاح نیچ یا «گوشه بازار» یا بازار اختصاصی شما، مجموعه خاصی از افراد یا مشاغلی است که به دنبال خرید محصولات یا خدمات خاصی هستند. اینجا همان جایی است که شما وارد می‌شوید؛ پس باید مخاطبان خود را بشناسید. درک بازار تخصصی یا نیچ خود در اینستاگرام، شما را در ذهن مصرف کننده هدفتان قرار می‌دهد. شما خواسته‌ها و نیازهای آنها و اینکه محصول یا خدمات شما چگونه این موراد را برآورده می‌کنند، کشف خواهید کرد. چند راه برای کشف بازار اختصاصی شما وجود دارد:

  • درباره علایق، سلیقه‌ها و رفتار مشتری ایده آل خود تحقیق کنید.
  • در مورد مشکلات و نیازهای آنها و اینکه محصول یا خدمت شما چگونه آنها را حل می‌کند، فکر کنید
  • تجزیه و تحلیل رقابتی را بر روی مشاغل مشابه با بازار خود انجام دهید.
  • نظرات کاربران در انجمن‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها را بخوانید تا بینش بیشتری در مورد مشکلات مشتری ایده‌آل خود کسب کنید.

هرچه جزئیات بیشتری از بازار اختصاصی خود داشته باشید، بیشتر به یافتن مشتری ایده آل خود نزدیک خواهید شد. زمانی که بازار خود را پیدا کردید، با جستجوی هشتگ‌های مرتبط با کسب و کارتان، به دنبال رقبای خود بگردید. همچنین می‌توانید صفحه اکسپلور (Explore) اینستاگرام خود را بررسی کنید و هشتگ‌ها، پیج‌ها و عکس‌های پرطرفدار را ببینید.

اکسپلور اینستاگرام کجاست؟

همانطور که می‌دانید اکسپلور اینستاگرام جایی است که پست‌های محبوب یا به اصلاح ترند  (Trend) اینستاگرام به کاربران نمایش داده می‌شود. بنابراین وقتی از این طریق بفهمید که چه موضوعاتی از نظر الگوریتم‌های اینستاگرام ترند هستند، می‌توانید شما هم از این موضوعات به نفع پیج خود استفاده کنید. اگر استراتژی آنها کارساز است، می‌توانید از آن ایده و الهام بگیرید تا استراتژی بازاریابی خود را شکل دهید. اما توجه داشته باشید که هدف این است که به چیزی که آنها انجام می‌دهند نگاه کنید و شما آن را بهتر انجام دهید. در واقع ایده گرفتن از رقبای کسب و کارتان، یک راه عالی برای کسب بینشی از مشتریانتان و کمک به ایجاد استراتژی خود برای فروش در اینستاگرام است.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام با ایجاد تگ خرید محصول - آموزش گام به گام

روش اول ساخت فروشگاه در اینستاگرام

در این روش شما فقط به ساخت یک Business Account یا پروفایل تجاری در اینستاگرام نیاز دارید. داشتن بیزنس اکانت در اینستاگرام مانند داشتن یک کارت ویزیت تعاملی است. این اکانت تجربه بازاریابی بهتری را برای شما که صاحب کسب و کار هستید، فراهم می‌کند. همچنین به مشتریان شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند. پروفایل تجاری اینستاگرام در مقایسه با پروفایل شخصی، امکانات و ویژگی‌های رایگان بیشتری برای مدیریت صفحه شما در اختیارتان قرار می‌دهد. مزایای داشتن Business Account در اینستاگرام به شرح زیر است:

  • اطلاعات ارزشمندی را به پروفایل خود اضافه کنید (آدرس کسب و کار، وبسایت، اطلاعات تماس، شماره تلفن و...)
  • ویژگی اینسایت (Insights) اینستاگرام که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فالوورها و عملکرد پست‌ها و استوری‌های شما در طی زمان‌های مشخص، به شما کمک می‌کند.
  • نه تنها می‌توانید به امکانات ویژه اینستاگرام برای پروفایل‌های تجاری دسترسی داشته باشید، بلکه می‌توانید بفهمید چه کسی با کسب و کار شما در ارتباط و تعامل است.
  • اگر از قبل با یک صفحه فیسبوک برای کسب و کار خود ایجاد کرده‌اید، می‌توانید دو تا از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها یعنی اینستاگرام و فیسبوک را به هم متصل کنید. این بدان معنی است که استفاده از همه ویژگی‌های موجود در خانواده برنامه‌های فیسبوک آسان‌تر خواهد بود.
  • حضور شما در رسانه های اجتماعی را افزایش می دهد تا بتوانید واقعاً به عنوان یک تجارت شناخته شوید.
  • اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار شما به مردم می‌دهد؛ از جمله محصولات، خدمات و...
  • به غیر از افزودن جزئیاتی مانند دسته کسب و کار یا اطلاعات تماس، می‌توانید مکان و ساعات کاری فروشگاه خود را نیز به صفحه خود اضافه کنید.

نحوه ساخت بیزنس اکانت در اینستاگرام

اگر در حال حاضر یک پیج عادی در اینستاگرام دارید، برای تغییر آن به پروفایل تجاری یا Business Account باید مراحل زیر را در صفحه اینستاگرام خود دنبال کنید:

  1. روی سه خط افقی در گوشه سمت راست بالای صفحه خود ضربه بزنید.
  2. سپس روی تنظیمات و حساب (Settings and Account) ضربه بزنید.
  3. روی گزینه Switch to Professional Account ضربه بزنید.
  4. پس از تغییر نوع پیج خود و زدن گزینه Continue یا «ادامه» می‌توانید جزئیات دیگری را به پروفایل خود اضافه کنید (مانند اطلاعات تماس و دسته کسب و کار).
  5. بعد از اتمام وارد کردن اطلاعات و جزئیات پیج خود کافی است روی Done ضربه بزنید تا تغییرات مورد نظرتان اعمال و ذخیر شوند.
  6. در مرحله بعد می‌توانید یک صفحه فیسبوک را هم به حساب اینستاگرام خود متصل کنید (اگر صفحه فیسبوک ندارید، یک صفحه جدید ایجاد کنید). توجه داشته باشید که تنها یک صفحه فیسبوک می‌تواند به حساب تجاری اینستاگرام شما متصل شود.

توجه کنید که اتصال صفحه فیسبوک به اینستاگرام شما در ایران ضروریتی ندارد. چراکه با توجه به تحریم‌های موجود در ایران، فعالیت و بازاریابی در فیسبوک بیشتر برای کشورهای خارجی سودمند است و در داخل کشور نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد. اما فیسبوک امکاناتی از جمله افزودن کاتالوگ محصولات در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آنها و با اتصال به اینستاگرام می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام با ایجاد تگ خرید محصول - آموزش گام به گام

پس از طی مراحل بالا می‌توانید با بازاریابی و افزایش فالوورهای خود، مشتری جمع کنید. در واقع در این روش شما با قرار دادن عکس محصولات خود به عنوان کاتالوگی از فروشگاه، از مشتریان درخواست می‌کنید که برای خرید و ثبت سفارش خود به شما پیام دهند. همچنین می‌توانید بعد از گسترش کارتان، یک وبسایت فروشگاهی طراحی کنید و محصولات خود را در آن قرار دهید. در نتیجه می‌توانید خیلی راحت فالوورهای اینستاگرام خود را از طریق اینستاگرام به سمت وبسایتتان هدایت کنید و سرعت و کیفیت فروشتان را بالا ببرید.

روش دوم ساخت فروشگاه در اینستاگرام

راه اندازی فروشگاه اینستاگرام خیلی ساده است. کافی است راهنمای گام به گام زیر را دنبال :کنید

بررسی کنید که واجد شرایط استفاده از ویژگی فروشگاه (Shop) اینستاگرام هستید یا نه

برای این منظور، کسب و کار شما باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • جزو کشورهای واجد شرایط فروشگاه که از طرف اینستاگرام اعلام شده، باشید.
  • محصولات شما قانونی باشند.
  • کسب و کار شما با توافقنامه تجاری و سیاست‌های تجاری اینستاگرام مطابقت داشته باشد.
  • یک وبسایت برای فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.

لازم به ذکر است که متاسفانه امکان ایجاد فروشگاه اینستاگرامی با قابلیت فروش مستقیم از طریق این پلتفرم و ایجاد تگ خرید روی محصولات، در ایران خیلی سخت و در واقع ناممکن است. چراکه برای استفاده از این امکان باید همیشه با استفاده از برنامه‌های تغییر آی پی از اینستاگرام استفاده کنید و اگر اینستاگرام متوجه شود که شما در ایران هستید، فروشگاه و اکانت شما را می‌بندد. از طرفی کاربران ایرانی هم فقط زمانی می‌توانند فروشگاه شما را روئیت کنند که از برنامه‌های تغییر آی پی استفاده کنند. با این حال می‌توانید شانس خود را برای ساخت چینین فروشگاهی در اینستاگرام امتحان کنید و یا از حالا نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید؛ به امید روزی که کشور ایران هم جزو کشورهای واجد شرایط استفاده از این امکان اینستاگرام باشد و تحریمی از این بابت نداشته باشد!

ساخت Business Account در اینستاگرام

برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام از این روش هم باید یک پیج کاری یا بیزنس اکانت داشته باشید. برای ایجاد پیج کاری اینستاگرام یا تبدیل پیج عادی خود به پیج کاری می‌توانید مراحل ذکرشده در بخش‌های قبل را طی کنید. اما اگر همین حالا هم یک پیج کاری یا Business Account در اینستاگرام دارید، به مرحله بعد بروید.

پیج اینستاگرام خود را به صفحه فیسبوک متصل کنید

برای اتصال صفحه فیسبوک خود به اینستاگرام لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد پروفایل اینستاگرام کسب و کار خود شوید.
  2. گزینه “Edit profile” را انتخاب کنید.
  3. در زیر بخش “Public business information”، گزینه "Page" را انتخاب کنید.
  4. حالا آدرس صفحه فیسبوک خود را در این قسمت وارد کنید تا پیج ایسنتاگرامتان به صفحه فیسبوک وصل شود.

کاتالوگ محصولات خود را آپلود کنید

برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام، اینستاگرام از شما می‌خواهد کاتالوگ محصولات خود را که شامل لیستی از تمام محصولات، موجودی و توضیحات آنهاست، در فروشگاه اینستاگرام خود وارد کنید. برای اتصال کاتالوگ محصولات خود به حساب تجاری اینستاگرامتان دو راه وجود دارد:

  • ابزار Catalogue Manager فیسبوک که نحوه استفاده از آن در بخش مدیریت کسب و کار فیس بوک در این لینک آموزش داده شده است.
  • استفاده از پلتفرم‌های فروشگاهی یا E-commerce که مورد تایید اینستاگرام است (مانند Shopify یا BigCommerce).

بررسی و بازبینی اکانت اینستاگرام

زمانی که کاتالوگ محصولات خود را به اینستاگرام متصل کردید، باید اطلاعات اکانت خود را برای اینستاگرام ارسال کنید تا فرئشگاه اینستاگرامی شما را بررسی و تایید کنند. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد پروفایل اینستاگرام کاری خود شوید و روی آیکون منو ضربه بزنید.
  • گزینه Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید.
  • برای ایجاد فروشگاه اینستاگرامی یا Shopping ثبت نام کنید.
  • مراحلی که در این مرحله به شما نمایش داده می‌شوند را طی کنید تا حساب شما برای بررسی و بازبینی به کارشناسان اینستاگرام ارسال شود.
  • بررسی حساب شما توسط اینستاگرام معمولاً چند روز طول می‌کشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر هم طول بکشد. از این رو برای بررسی وضعیت خود، می‌توانید هر روز به بخش “Shopping” در تنظیمات اینستاگرام خود مراجعه کنید.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام با ایجاد تگ خرید محصول - آموزش گام به گام

توجه داشته باشید که اینستاگرام ممکن است به برخی از کسب و کارها اطلاع دهد که برای اثبات مالکیت دامنه وبسایت خود، به اطلاعات بیشتری نیاز است. پس اگر شما هم این اعلان را دریافت کردید، لازم است مراحل ذکرشده در این لینک را برای تکمیل فرآیند تأیید دامنه سایت خود برای ساخت فروشگاه اینستاگرام دنبال کنید.

قابلیت Shopping فروشگاه خود را روشن کنید

پس از تأیید حساب اینستاگرامتان می‌توانید امکانات مربوط به قابلیت Shopping یا خرید (از جمله اضافه شدن تگ خرید به پست‌های محصولاتتان) را روشن کنید. برای این مظور مراحل زیر را طی کنید:

به پروفایل اینستاگرام کاری خود بروید و روی آیکون منو ضربه بزنید.

  • گزینه Settings را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Business و سپس Shopping ضربه بزنید.
  • کاتالوگ محصولاتی که می‌خواهید به حساب خود متصل کنید را در این قسمت انتخاب کنید.
  • روی Done کلیک کنید.

توجه داشته باشید که اگر گزینه Shopping را در تنظیمات اکانت اینستاگرام خود نمی‌بینید، به این معناست که احتمالاً حساب شما هنوز در حال بررسی است یا برای داشتن فروشگاه اینستاگرامی تأیید نشده است.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام با ایجاد تگ خرید محصول - آموزش گام به گام

کلام آخر درباره ساخت فروشگاه در اینستاگرام

به طور کلی شبکه‌های اجتماعی به بازار پرسودی برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده‌اند. اینستاگرام هم از این موضوع مستثنا نیست و به همین خاطر، هر لحظه به امکانات و ویژگی‌های آن اضافه می‌شود. ساخت فروشگاه در اینستاگرام با قابلیت تگ خرید محصول، در حال حاضر با موانع و تحریم‌هایی روبه رو است که استفاده از این امکان را برای کاربران داخل ایران سخت می‌کند. اما استفاده کلی از پلتفرم اینستاگرام به عنوان بستری برای بازاریابی و کسب درآمد، قطعاً نتیجه بخش خواهد بود و شما فارغ از نوع کسب و کار یا فروشگاه خود، باید از این بستر به نفع خودتان استفاده کنید. در آخر پیشنهاد می‌کنیم حتما آموزش کسب و کار در اینستاگرام که توسط اساتید حرفه‌ای فرادرس تهیه شده است را مشاهده کنید:

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید