۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
کد خبر: 55384535

شهر مریوان از دیرباز یک منطقه طبیعی بوده بوده، اما این مسئله نباید باعث شود تا از مکان‌های تاریخی مریوان غافل شوید و آن را از یاد ببرید.

مکان‌های تاریخی مریوان

سلام نو - سرویس گردشگری: پیش از آن که در مورد مکان‌های تاریخی مریوان صحبت کنیم، بد نیست برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا، کمی برایتان بنویسیم. شهر مریوان از جمله مناطق مرزی کشور است که در استان کردستان قرار دارد و به عنوان یکی از مکان‌های تفریحی و زیبای کشور به شمار می‌آید. مریوان در نزدیکی دریاچه‌ زریوار و منطقه اورامان قرار گرفته است که از طبیعتی بکر و فوق‌العاده زیبا برخوردار است. چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز این منطقه که دارای آب‌وهوایی کوهستانی و مطلوب هستند، مریوان را به یک منطقه مناسب به عنوان یک مقصد گردشگری در غرب کشور تبدیل کرده‌اند.

شهر مریوان از دیرباز یک منطقه طبیعی بوده است و مکان‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده که زیربنای کمیاب ایران زمین را به تصویر می‌کشند؛ از این رو قصد داریم در ادامه این مطلب به نقد و معرفی مکان‌های تاریخی مریوان بپردازیم.

دریاچه زریوار (زریبار)

یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی مریوان، دریاچه زریوار است. دریاچه زیبای زریوار که با عنوان زریبار نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه آب شیرین است که در غرب ایران قرار دارد. این دریاچه منحصربه‌فرد یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌آید که از گذشته تاکنون گردشگران زیادی را طی سال‌های متوالی مجذوب زیبایی‌های خود ساخته است.

دریاچه زریوار در ۳ کیلومتری غرب مریوان و در حدود ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه در میان جنگل‌های انبوه با گونه‌های متفاوت درختان واقع است که به همین سبب یک مکان باشکوه و زیبا را در این نقطه به ارمغان آورده است. حضور دریاچه زریوار در این منطقه آن را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری غرب کشور و استان کردستان تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در رابطه با چگونگی پدید آمدن و اتفاقات دریاچه زریوار وجود دارد که از زبان مردم محلی این منطقه شنیده می‌شوند. 

از آنجایی که آب زریوار از چشمه‌های اطرافش تأمین می‌شود، این دریاچه ابتدا به زیراوبار که در زبان کردی به‌ معنای آب کف کنار است، معروف بود و پس از آن به زریوار تغییر پیدا کرد. ناگفته نماند که این دریاچه زیستگاه انواع آبزیان، گیاهان و پرندگان به همراه بعضی از پستانداران که در مجاورت دریاچه‌ هستند، به حساب می‌آید.

مکان‌های تاریخی مریوان

روستای اورامان (اورامانات تخت)، از زیباترین مکان‌های تاریخی مریوان

روستای اورامان تخت یا به عبارتی اورامانات که در اورامانات قرار دارد، از جمله زیباترین مکان‌های تاریخی مریوان است که در بطن کوه‌های سر به‌ فلک‌ کشیده رشته‌ کوه‌های زاگرس و در نزدیکی رودخانه سیروان در شهر مریوان قرار دارد.

وصف زیبایی‌های این منطقه بکر و خوش آب و هوا به نحوی غیرممکن است. حتماً باید در این محل قرار بگیرید تا با چشم خود خانه‌های زیبا و عطر خوش درختان سرسبز به همراه زلالی رودخانه‌های سیروان و لیله را حس کنید.

روستای اورامان بهشتی گمشده در کردستان است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را از اقصی نقاط کشور و حتی جهان جذب زیبایی‌ها و طبیعت ناب خود می‌سازد. این منطقه تاکنون از کشورهایی چون آلمان و اسپانیا مسافران بسیاری را پذیرا بوده است.

خانه‌های روستای اورامان تخت به‌گونه‌ای بنا شده‌اند که حیاط هر خانه‌ پشت‌ بام خانه‌ای دیگر به شمار می‌آید. طبق افسانه‌ها و روایاتی که از مردم این روستا بر جای مانده است و هنوز هم باور مردم منطقه به حساب می‌آید، زمانی اورامان شهر بزرگی بوده که مرکزیت خاصی داشته است و به همین علت آن را به‌ عنوان تخت یا مرکز ناحیه اورامان در نظر گرفته‌اند.

مکان‌های تاریخی مریوان

منطقه تفریحی قمچیان

از مکان‌های تاریخی مریوان می‌توان به منطقه قمچیان اشاره کرد. منطقه تفریحی و گردشگری قمچیان در جاده مریوان به سقز در نزدیکی جویبارهای زلال، کوه‌های بلند و استوار، درختان سرسبز و نیز طبیعت دل‌نشین واقع‌شده است. در این منطقه گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی مانند پیچک، قارچ، ریواس و همچنین حیوانات وحشی‌ای چون روباه، خرس، خرگوش و گرگ وجود دارد.

آرامش بی‌نظیر و غیر قابل وصفی سرتاسر این تفریحگاه را در بر گرفته است که شما با سفر به آن یک استراحت شگرف را برای خود به ارمغان خواهید آورد. از نمونه مشخصات مطلوب منطقه تفریحی قمچیان می‌توان به پرندگان گوناگون، گیاهان خوراکی بسیار، کوه‌هایی چون چاوک و قله‌ امام اشاره کرد که برنامه سفر برای کوهنوردی و گشت و گذار در طبیعت را برای شما تکمیل می‌کنند.

مکان‌های تاریخی مریوان

روستای کانی سانان، از خاص‌ترین مکان‌های تاریخی مریوان

روستای کانی‌ سانان در حد فاصل ۷ کیلومتر از غرب مریوان در دامنه کوه و روبه‌روی دریاچه زریوار واقع‌شده است و از مکان‌های تاریخی مریوان به شمار می‌آید. معماری جالب و فوق‌العاده‌ای که خانه‌های این روستا دارند به گونه‌ای است که در ساختار ردیفی، درست پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آن‌ها در مقابل آن یکی قرار بگیرد، بنا شده‌اند. در حقیقت طریقه چینش خانه‌ها به‌ علت شیب موجود، به‌ شکلی است که از هر خانه، نمای جالبی مشاهده می‌شود.

طبق اخبار منتشر شده از اهالی دیرینه، این روستا پیشینه‌ای نزدیک به ۱۵۰ سال دارد و از آنجایی که در گذشته ساکنان نخستین آن سه خانواده‌ دامدار با نام کانی سه نان بوده‌اند، این روستا نیز عنوان کانی سانان را کسب کرده است.

مکان‌های تاریخی مریوان

از جمله بناهای تاریخی و تفریحی دیگر شهر مریوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفرجگاه ملاقوبی، دشت بیلو، بازارچه مرزی، غار کونا شم شم، قلعه مریوان (قلعه ایمام)، آبشار گویله، ارتفاعات چهل چشمه و پل گاران (کردلان).

مطمئناً دیدار از مکان‌های تاریخی مریوان، می‌تواند جانی تازه برای جسم و جانی باشد که مدت زیادی را در آب‌وهوای آلوده شهری سپری کرده است.

مکان‌های تاریخی مریوان

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید