استان مازندران آبشارهای فراروانی در خود دارد اما یکی از زیباترین آبشارهای این استان که بلندترین آبشار مازندران و از آثار ملی ایران به شمار می‌رود، آبشار شاهاندشت است.

 مرتفع‌ترین آبشار مازندران چه نام دارد؟

سلام نو- سرویس گردشگری: آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار استان مازندران و از آثار ملی ایران به شمار می‌آید. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، در جانب جنوبی جاده و رودخانه هراز، با شکوهی وصف‌ناپذیر خودنمایی می‌کند و از کنار قلعه ملک بهمن، روی کوهی هرمی شکل مشرف‌ به روستای شاهاندشت به پایین می‌ریزد.

آبشار شاهاندشت آمل - لاريجان در موقعیت جغرافیایی E521527 N355431 در استان مازندران واقع است. آبشار شاهاندشت در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد.  قلعه ملک بهمن در سال 1005 هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است.

 مرتفع‌ترین آبشار مازندران چه نام دارد؟

در ارتفاعات مشرف ‌به روستای شاهاندشت، آبشار اصلی شاهاندشت با ارتفاع ۵۱ متر قرار دارد که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران و بزرگ‌ترین آبشار این استان به شمار می‌رود.

آبشار شاهاندشت از هشت آبشار تشکیل‌ می‌شود. آبشار اول به طول تقریبی ۱۵ متر است. آبشار دوم به طول تقریبی ۳۰ متر، به مکانی زیبا ختم می‌شود که درب پشتی قلعه به وضوح از آن نقطه دیده می‌شود. آبشار سوم، چهارم و پنجم، از سه پله پی‌درپی تشکیل‌ می‌شوند که با یک طول کامل می‌توان آن را فرود رفت. پله‌ها به‌ترتیب ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر طول دارند و درمجموع طول آبشار‌های سوم و چهارم و پنجم حدود ۴۰ متر است.

آبشار ۲۵ متری ششم از زیباترین آبشارهای این مسیر محسوب می‌شود. بعد از عبور از این آبشار به آبشار هفتم که طولش حدود ۲۰ متر است، می‌رسیم. طول آبشار آخر (هشتم) ۳۵ متر است. درمجموع ۵۵ متر فرود از بالای آبشار هفتم صورت می‌گیرد. زیبایی مناظر اطراف بی‌نظیر است و دماوند باشکوه به‌وضوح دیده می‌شود.

 مرتفع‌ترین آبشار مازندران چه نام دارد؟

براي رفتن به کنار اين آبشار مي بايست ابتدا شيب تند روستاي شاهاندشت را طي کرد که مسيري چهار کيلومتري است و از کنار رودخانه و کوه مي گذرد. در ابتداي روستا براي پارک اتومبيل مکان مناسبي در نظر گرفته شده است و ادامه مسير را از ميان کوچه باغ ها و خانه هاي اهالي روستا بايستي پياده پيمود. اين مسير از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي گذشته و تابلو هاي کوچکي شما را به سمت آبشار راهنمايي مي کنند. از دو مسير مي توان جهت ادامه راه استفاده کرد يکي مسير شمالي از بالاي روستا که شما را مستقيما به بالاي آبشار و منظره روبروي آن ميرساند. اين مسير کمي ناهموار بوده و وجود تخته سنگ هاي بزرگ و شيب تند جايي براي اطراق باقي نگذاشته است و بيشتر جهت بازديد به کار مي رود.

دیگری مسير جنوبي روستا است که مسير بهتري است و در انتها به پايين آبشار میرسد و مکان اطراق و حتي چادر زدن نيز وجود دارد. البته طول ايبن مسير بيشتر است. در هر دو حالت زيبايي و شکوه آبشار به خوبي نمايان است. شدت ريزش شلاق گونه آب از اين آبشار تخمینا پنجاه متري به حدي است که قطرات آب تمامي فضاي پايين آبشار را فراگرفته و وجود ابري متراکم از آب! مانع از حرکت انسان از کنار آبشار مي شود. البته همين امر باعث ايجاد شور و هيجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله اي بوده و گياهان آبزي و خزه ها در ميان ديواره هاي آن ديده مي شوند.

 مرتفع‌ترین آبشار مازندران چه نام دارد؟

مسیر دسترسی به آبشار شاهاندشت

برای رسیدن به آبشار شاهاندشت دو مسیر وجود دارد:

مسیر اول: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت. پارک ماشین در کنار رودخانه هراز صورت می‌گیرد و از آنجا تا مکان آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌طلبد.

مسیر دوم: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت. از محل پارک تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌ باید بروید که این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است.

هزینه بازدید از آبشار چقدر است؟

آبشار عمومی بوده و بازدید از آن رایگان است. درعین‌حال، مسافران و بازدید کنندگان می ‌بایست هزینه‌ هایی را برای پارکینگ و خوراک  نیز بپردازند.
برای کسانی که با وسیله نقلیه شخصی خود، قصد بازدید از این مکان را دارند، هزینه‌ای به ‌مراتب کمتر از تور تمام میشود.

 مرتفع‌ترین آبشار مازندران چه نام دارد؟

وسایل ضروری برای سفر 

خوراکی، کفش مناسب پیاده‌روی که خیس نشود، لباس مناسب و گرم، لباس اضافی برای بعد از خیس شدن،  عینک آفتابی یا کلاه لبه‌دار، کوله‌پشتی، قاشق، چنگال و بشقاب، لیوان و بطری آب، غذای سبک و ترجیحاً ساندویچی، شناسنامه و ...

مناسب‌ترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه است. فصول تابستان و بهار به‌دلیل هوای مطبوع، زمان مناسب‌تری برای سفر به این منطقه است. در فصول سرد به‌خاطر سردی هوا، سفر به آبشار شاهاندشت توصیه نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید