امروزه با پیشرفت‌های بسیار زیاد در صنایع گوناگون، استفاده از تجهیزات و ابزارهای جدید در اولویت قرار دارد.

معرفی انواع مخزن­‌ها در صنعت

مخزن­‌ها در ابعاد و انواع مختلف یکی از این تجهیزات به شمار می‌آید که در بیشتر صنایع اعم از صنایع غذایی، شیمیایی و بهداشتی و.. کاربرد دارد. مخزن استیل، مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید از مهم ترین مخزن های بسیار پرکاربرد در صنعت هستند. در این نوع مخزن‌ها می‌توان انواع مواد مایع را به راحتی نگهداری کرد. به عنوان مثال اهمیت استفاده ازاین نوع مخازن آن است که سبب می‌شود در برابر زنگ زدگی و خوردگی، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. ما در این مطلب قصد داریم به انواع مخزن ها بپردازیم و ویژگی ها و کاربردهای متفاوت مخازن را ببینیم.

مخزن استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

مخزن استیل، تانکر و یا منبعی است که از ورق‌های استیل ساخته می‌شود و می‌توان از آن‌ برای نگهداری مایعات و... در کارخانه‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی استفاده کرد. این مخزن‌ها به صورت‌های عمودی، گرد و استوانه‌ای و یا گرد و کروی شکل و همچنین هرمی و مکعبی ساخته می‌شوند که بر اساس کاربردی که دارند می‌توان تجهیزاتی را به آن‌ها متصل کرده و یا جداره‌هایی نیز به آن افزود. در خصوص کاربرد مخازن نیز همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم؛ این مخزن‌ها بیشتر برای نگهداری و ساخت و همچنین حمل انواع مایعات و سایر مواد کاربرد دارند که از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده در کارخانجات و فعالیت های زیر اشاره کرد.

  • حمل و انتقال مواد غذایی، دارویی و لبنی.
  • تولید انواع عرقیات گیاهی.
  • استفاده در کارخانجات نفت، گاز و پتروشیمی.
  • برای نگهداری از مواد خشکی مانند شکر، آرد، کاکائو و قهوه.
  • کارخانجات تولید لوازم آرایشی و بهداشتی.
  • در کارخانجات تولید نوشابه و دلستر و آبمیوه.

انواع مخازن استیل

پیش‌تر گفتیم که نسبت به نیاز و کاربرد و همچنین موادی که در مخازن استیل نگهداری و حمل می‌شود؛ می‌توان آن را در مدل‌های گوناگون طراحی کرد و ساخت. در ادامه به معرفی هر یک از این مخازن خواهیم پرداخت.

  • مخزن استیل تک جداره

مخزن تک جداره، یکی از پر مصرف‌ترین مخازنی است که کارخانجات تولید کننده، نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند. مخازن تک جداره را می‌توان با گنجایشی از ۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ لیتری طراحی و تولید کرد. البته این نکته مهم را باید در نظر گرفت که نسبت به گنجایش و ابعاد مخزن و همچنین موادی که درون آن نگهداری می‌شود؛ لازم است از ورق استیل خاصی استفاده گردد.

  • مخزن استیل دو جداره و سه جداره

مخازن استیل ۲ جداره و ۳ جداره به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای استفاده در اکثر کارخانه‌های تولید کننده دارو، مواد غذایی و همچنین حوزه‌های کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی لازم است داخل این مخازن موادی نگهداری شوند که ممکن است دمای پیرامون مخزن روی آن‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است برای حمل‌ونقل و یا نگهداری مواد پودری که امکان فاسد شدن آن‌ها در مجاورت دما زیاد است؛ استفاده شود. نکته‌ای که برای ساخت این نوع مخازن استیل بهتر است در نظر گرفته شود؛ این است که ورقی که برای تولید این تانکرها و منبع‌ها استفاده می‌شود فرقی با مخازن تک جداره ندارد و تنها تفاوتشان در این است که در تولید این نوع مخزن استیل، دیواره درونی به وسیله عایق‌های گرمایشی مطلوب پوشیده می‌شود و به دیوار بیرونی مخزن کمک می‌کند تا این عایق‌ها پایدار و ثابت بمانند.

معرفی انواع مخزن­‌ها در صنعت

مخزن فایبرگلاس چیست؟

مخزن فایبرگلاس جایگاهی برای نگهداری از آب و سایر مایعات و سیالات به‌شمار می‌آید. فایبرگلاس نمونه‌ای از مواد کامپوزیتی به‌شمار می‌آید که در سال ۱۹۸۳ توسط فردی به نام راسل جیمز Russel Games اختراع شد که از چند جزء متفاوت ساخته‌شده است. اجزاء تشکیل‌دهنده معمولا به دو دسته ماتریس و تقویت‌کننده تقسیم می‌شوند. ماتریس از مواد پلاستیک یا پلیمر و همچنین فلز یا سرامیک تولیدشده و بخش تقویت‌کننده آن نیز از ذرات و الیاف، ساخته‌شده است. باید گفت که این مخزن  از جنس رزین و الیاف شیشه تولیدشده و به جهت اینکه مواد فوق، درهم تنیدگی بالایی به‌واسطه استفاده از رزین پیدا می‌کنند، درنتیجه از استحکام و مقاومت بالایی بهره‌مند هستند.

مخزن فایبرگلاس یا کامپوزیتی تحت هر فرآیندی که تولیدشده باشد، بسته به حجم مخزن و نگهداری آب، دارای امتیازاتی است؛ به‌عنوان مثال، مخزن مادولار یا مخزن SMC امروزه موردتوجه زیادی از صنعتگران قرارگرفته است و می‌توان از آن برای نگهداری از آب و مایعات در حجم های بالا استفاده کرد.

مخزن فایبرگلاس چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، آب هرروز کمیاب‌تر می‌شود اما ارزش آن به‌مراتب افزایش‌یافته و دیگر نمی‌توان آن را دور ریخت؛ بنابراین بهتر است از آن استفاده دوباره به‌عمل آورد و به‌قول‌معروف آن را بازیافت کرد؛ گفتنی است که در صنعت آب از مخزن فایبرگلاس برای این امر استفاده می‌شود. این مخزن می تواند به‌عنوان جایگاهی برای نگهداری آب‌های سطحی و فاضلاب مورداستفاده قرار گیرد؛ زیرا همان‌طور که گفتیم، مخازن فایبرگلاس به دلیل استحکام، وزن کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی و استقامت در برابر آب‌وهوا و شرایط جوی مختلف، موردنظر بسیاری از صنعتگران در حوزه‌های مختلف قرارگرفته‌اند.

از ویژگی‌های دیگر مخازن فایبرگلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف‌پذیری بالا
  • امکان نگهداری از آب و انواع سیالات، به‌خصوص سیالات خورنده
  • استقبال از مخازن فایبرگلاس نسبت به مخازن استیل
  • امکان نصب و اجرای آن سر پروژه
  • حفظ و نگهداری آب با کیفیت بالا
  • عدم جرم‌گیری
  • برخورداری از مقاومت مکانیکی بالا
  • امکان دفن مخزن فایبرگلاس در زمین، بدون وارد آمدن آسیبی به آن در طی سالیان

معایب استفاده از مخازن فایبرگلاس

شاید بتوان تنها مشکل استفاده از مخازن فایبرگلاسی که به روش SMC طراحی و تولیدشده‌اند را ایجاد ترک در نقاطی دانست که پیچ ‌و ‌مهره‌ها در این قسمت قرار می‌گیرند؛ هرچند که این اتفاق کم رخ می‌دهد، اما امکان برطرف کردن این مشکل به‌راحتی وجود دارد.

معرفی انواع مخزن­‌ها در صنعت

مخزن اسید چیست؟

مخزن اسید یک محفظه(تانکر یا منبع) ایمن با حجم بالا و ضد اسید است که برای نگه داری و حمل مواد اسیدی و قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن اسید به دلیل طراحی و ساخت با متریال ویژه ( استیل، پروپلین، پلی اتیلن، کاموپزیت، پلاتین و …) و خاص دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر این ماده شیمیایی که دارای ‌ph  بسیار بالایی است می باشد. مخازن اسید در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارند. اولین فاکتور در طراحی و ساخت مخازن اسید این است که خود مخزن دچار آسیب و نشود و دومین فاکتور حفظ کامل خواص شیمیایی مواد اسیدی درون مخزن می باشد. یکی از پر کاربردترین انواع مخازن اسید پایپ صنعت خاورمیانه، مخزن استیل سولفوریک است. اسید سولفوریک یکی از پر کاربرد ترین نوع اسید ها در صنایعی همچون کشاورزی است و حمل و نگه داری این سیال اسیدی خطرناک است و از حساسیت بالایی برخوردار است.

کاربرد مخزن اسید

 امروزه در صنایع بسیار گسترده ای انواع اسیدها و مواد شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و پرکاربرد هستند. این نوع مواد شیمیایی برای سلامت بشر بسیار خطرناک هستند و باید با تجهیزات مخصوصی حمل و نگه داری شوند، همچنین علاوه بر مساله نگه داری و حمل ایمن نگه داشتن این مواد نیز مسئله ای است که بسیار حائز اهمیت است.  مخزن های اسید برای صنایع مختلفی در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می شوند و با توجه به اینکه در این مشاغل با مواد شیمیایی سروکار دارند به کمک این مخازن مواد شیمیایی اسدی به صورت کاملا ایمن نگه داری و حمل می شوند. همانطور که ذکر شد اسید ها دارای قدرت خورندگی و اکسید کنندگی فوق العاده بالایی می باشند و در دو دسته بندی اسیدهای معدنی و اسید های عالی که هرکدام دارای غلظت های مختلفی می باشد وجود دارند و در صنایع مختلفی  استفاده می شوند. از پر کاربرد ترین اسید ها در صنعت می توان اسید نیتریک، اسید سولفوریک، اسید هیدروکلریک و اسید سیتریک را نام برد که در ادامه بیشتر به معرفی ویژگی ها  و کاربرد های آنها خواهیم پرداخت. مخازن اسید بدون توجه به نوع متریال و نوع اسید نگه دارنده در صنایع بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرند که برخی از آنها عبارتند از:

  • صنایع حمل و نقل مواد خورنده مانند اسید ها و بازها
  • نیروگاه های برق
  • حفاری چاههای نفت
  • صنایع آبکاری فلزات
  • صنایع باتری سازی
  • صنایع رنگ رزی
  • صنایع مس و معادن
  • صنایع نساجی پالایشگاه ها
  • صنایع نفتی داروسازی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع تولید کودهای شیمیایی
  • صنایع تولید مواد شیمیایی و …

جمع بندی

با توجه به این موضوع که برای نگهداری، حفظ و جابه‌جایی مایعات، از چه نوع مخازنی استفاده می‌کنید، در واقع بر اساس نوع مایع یا ماده می توانید مخزن مورد نظر مناسب با کار خود را پیدا کنید. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات خلاصه‌ای درباره مخزن استیل، مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید  با شما درمیان بگذاریم. اکنون این شما هستید که باید ببینید در محیط صنعتی و کاری خود قصد نگهداری و جابه‌جایی چه موادی را دارید؟ سپس نسبت به تهیه مخزن مناسب با کارشناسان این حوزه ارتباط برقرار کرده و سفارش ساخت و نصب را نهایی نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید