وقتی صحبت از سلامتی می شود، اغلب بر این تمرکز می کنیم که چگونه سبک زندگی ما به ساختن قلب، استخوان ها و ماهیچه های قوی کمک می کند.

۶ نکته حفظ سلامت و تیز مغزی با افزایش سن

چیزی که کمتر در مورد آن می شنویم مغزمان است. با این حال، مانند هر قسمت دیگری از بدن، سبک زندگی نقش مهمی در توانایی مغز برای عملکرد دارد. در حالی که مغز و عملکرد ذهنی با افزایش سن تغییر می کند، ایجاد عادات سالم می تواند به تقویت و محافظت از سلامت مغز شما با افزایش سن کمک کند. در اینجا چند راه ساده برای تقویت سلامت مغز در طولانی مدت آورده شده است. بهترین جراح لیپوساکشن تهران را در سایت پزشکی سالم زیبا مطالعه کنید.

  1. بیشتر حرکت کنید

ورزش نه تنها شما را خوش فرم نگه می دارد، بلکه نقش مهمی در سلامت مغز شما دارد. فعالیت بدنی جریان خون را به مغز افزایش می دهد و اکسیژن و مواد مغذی را برای بهبود تمرکز، تفکر، یادگیری و حافظه به مغز می دهد. ورزش منظم می تواند مشکلات مربوط به سن در حافظه، یادگیری و تمرکز (که زوال شناختی نیز نامیده می شود)، از جمله زوال عقل یا آلزایمر را کاهش دهد. بهترین متخصص کاشت دندان در تهران را نیز در وبسایت معتبر سالم زیبا پیشنهاد می کنیم.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که زوال شناختی در میان بزرگسالان غیرفعال تقریباً دو برابر بیشتر از افراد فعال است. مطالعات دیگر نشان داده اند که ورزش منظم می تواند حجم هیپوکامپ (ناحیه ای از مغز مرتبط با حافظه را افزایش دهد و انقباض طبیعی ناشی از افزایش سن را معکوس کند. ورزش همچنین می تواند به کاهش فشار خون، کلسترول و استرس کمک کند. نوبت می تواند خلق و خو و سلامت روان شما را تقویت کند. بیشتر بزرگسالان باید حدود ۱۵۰ دقیقه (۵ بار در هفته ۳۰ دقیقه) فعالیت بدنی در هفته داشته باشند - تلاش باید آنقدر سخت باشد که ضربان قلب شما را بالا ببرد و سخت تر از حد معمول نفس بکشید.

  1. استراحت کنید

برنامه خواب منظم برای توانایی مغز شما برای عملکرد بسیار مهم است. در حالی که بدن شما ممکن است در هنگام خواب در حالت استراحت باشد، مغز شما فعال باقی می ماند و خاطرات را تثبیت می کند تا بتوانید در آینده آنها را به خاطر بیاورید و سموم و زباله های مرتبط با زوال عقل و آلزایمر را پاک کنید. خواب ناکافی می تواند بر توجه، تمرکز، یادگیری، قضاوت و تصمیم گیری شما تأثیر منفی بگذارد و همچنین احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد، بنابراین مهم است که بهداشت خواب خوب را در اولویت قرار دهید. برای بهبود سلامت مغز، شناخت و حافظه، سعی کنید هر شب در زمان مشخصی به رختخواب بروید و حداقل ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. برای اصلاح چرخه خواب خود به کمک نیاز دارید؟

  1. خوب غذا بخورید

بسیاری از مردم تمایل دارند به رژیم غذایی خود بر اساس اهداف کوتاه مدت سلامتی خود مانند کاهش وزن یا هضم بهتر فکر کنند. اما آنچه اکنون می خورید می تواند در دراز مدت تأثیر جدی بر زندگی شما از جمله مغز شما داشته باشد. در حالی که بحث‌های زیادی در مورد اینکه کدام غذاها سلامت مغز را تقویت می‌کنند وجود دارد، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای – رویکردی متمرکز بر ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، غلات کامل و حبوبات – می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را کاهش دهد. زوال عقل همچنین نشان داده شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد و همچنین خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد که با زوال شناختی نیز مرتبط است. به همین ترتیب، رژیم غذایی MIND – که برگرفته از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که بر انواع توت‌ها و سبزیجات برگ‌دار تأکید دارد – با در نظر گرفتن سلامت مغز ایجاد شده است و مشخص شده است که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

images_1658564146.png

  1. متصل بمانید

دوستی ها و روابط فراتر از رضایت عاطفی هستند. آنها برای مغز شما نیز مفید هستند! مطالعات متعدد نشان داده اند که حفظ ارتباطات اجتماعی قوی با کاهش خطر زوال شناختی و زوال عقل و همچنین کاهش فشار خون و امید به زندگی طولانی تر همراه است. بر اساس CDC، انزوای اجتماعی می تواند خطر زوال عقل را تا ۵۰ درصد افزایش دهد، در حالی که روابط اجتماعی ضعیف با ۲۹ درصد افزایش خطر بیماری قلبی و ۳۲ درصد افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است. به همین ترتیب، تنهایی با حافظه ضعیف و افسردگی شناختی و همچنین نرخ بالاتر افسردگی، اضطراب و خودکشی مرتبط است. داشتن روابط قوی و معنادار می تواند احساس شادی و رضایت کلی از زندگی را افزایش دهد و همچنین استرس را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود بخشد. حتی حمایت از دیگران می تواند برای سلامتی شما مفید باشد، بنابراین مطمئن شوید که برای دوستان و عزیزان وقت خود را در اولویت قرار دهید.

  1. مغز را ورزش دهید

همانطور که تمرین بدنی به حفظ فرم بدن شما کمک می کند، تحریک ذهنی نیز می تواند به شما در حفظ تناسب اندام مغز کمک کند. درست مانند ماهیچه های بدن، مغز شما نیز با استفاده قوی تر می شود، بنابراین مهم است که به طور منظم آن را تمرین کنید. به چالش کشیدن مغز با پازل ها و بازی هایی مانند جدول کلمات متقاطع یا سودوکو می تواند به تیز نگه داشتن مغز و بهبود تمرکز و تمرکز کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری ارتباطات جدید بین سلول های مغز را برای ساخت مسیرهای عصبی جدید و تقویت حافظه تحریک می کند. بنابراین علاوه بر ورزش، چیز جدیدی را امتحان کنید. یک زبان جدید یاد بگیرید، موسیقی پخش کنید یا گوش دهید، یک غذای جدید بپزید، یا آزمایش جدیدی را تجربه کنید. حتی تغییرات کوچک در روز شما مانند انتخاب یک مسیر جدید برای رسیدن به محل کار یا نشستن در یک نقطه متفاوت در خانه می تواند مغز شما را تحریک کند.

  1. استرس را مدیریت کنید

استرس می تواند کل بدن از جمله مغز را خراب کند. مشخص شده است که استرس مزمن با شناخت، توجه و حافظه تداخل دارد و حتی می تواند منجر به تغییرات طولانی مدت در مغز و مواد شیمیایی درون آن شود. این تغییرات می تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی را افزایش دهد. استرس طولانی مدت همچنین می تواند باعث التهاب شود که با چندین بیماری مزمن در قلب و مغز مرتبط است. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای مدیریت استرس و محافظت از سلامت روان‌تان وجود دارد، از روزنامه‌نگاری و یوگا گرفته تا درمان و مدیتیشن.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید