به جر تغییر جنسیت شهره لرستانی ( مازیار) بازیگران دیگری هم تغییر جنسیت دادند که در این مطلب با آنها آشنا خواهید شد.

لیست بازیگران مشهور ایرانی که تغییر جنسیت دادند! / عکس قبل و بعد

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، مازیار لرستانی زاده ۳۱ خرداد ۱۳۴۵ در تهران می باشد. مازیار لرستانی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای می باشد. مازیار لرستانی بازیگری خود را با چندین تئاتر شروع کردو نخستین تجربه سینمایی او با فیلم نیاز در سال ۱۳۷۰ شروع شد. مازیار لرستانی تجربه نویسندگی برای چندین فیلم کوتاه را هم دارد. مازیار لرستانی، چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ از تطبیق جنسیت خود خبر داد و گفت نام مازیار را برگزیده‌است.

با توجه به اخبار جدید در خصوص تغییر جنسیت شهره لرستانی در ادامه با بازیگران زن و مردی که تغییر جنسیت دادند آشنا می شوید.

بد نیست این مطلب را هم بخوانید: از کجا بفهمیم کودک ما دو جنسه است یا خیر؟ + علائم و نشانه های ترنس بودن کودک

شهره لرستانی به مازیار لرستانی

شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، چندی پیش و در اوایل تابستان 1401 با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام از تغییر جنسیت یا به شکل درست‌تر از عمل تطبیق جنسیت و تغییر نام خود به «مازیار» خبر داد.

در چند وقت گذشته زمزمه‌های زیادی درباره تغییر جنسیت لرستانی مطرح شده بود، گمانه‌هایی که به‌ویژه با توجه به پوشش مردانه این بازیگر افزایش یافته بود. حالا لرستانی ۵۶ ساله رسما نام مازیار را برای خود برگزید و مسیر جدیدی را در زندگی خود آغاز کرد.

بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند

پیش از این بعضی منابع خبری مدعی شده بودند که لرستانی برای ظاهر شدن با پوشش جدید و مردانه خود در جامعه، از سوی مراجع قضایی مجوز دارد.

شایان افضلی به سایه افضلی

سایه افضلی (شایان افضلی) متولد یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۴ بیمارستان سپاهان اصفهان است ، او در یک خانواده اصیل از قشری متوسط از لحاظ مادی و فرهنگی در بین سه خواهر وچهار برادر با افکاری سنتی و مذهبی بزرگ می‌شود .

مادر خانواده از همان ابتدا متوجه شده بود که این پسر، یک تفاوت عمده یا دیگر پسرهایش دارد اما هیچ وقت حتی تصورش را هم نمی کرد که او یک ترنس باشد. مادر سایه حرف های زیادی از آن دوران دارد: «به مدرسه رفت ولی رفتارهایش تغییری نکرد، حتی کلماتی که از آنها استفاده می کرد بیشتر رنگ و بوی زنانه داشت. از ۱۳ سالگی این رفتارهایش بیشتر به چشم می آمد و باعث ناراحتی پدر و برادرانش می شد. بارها توسط مردهای خانواده به او تذکر داده شد که مردانه رفتار کند و او هم تمام تلاشش را می کرد اما نمی توانست.»

بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند

افضلی ادامه می‌گوید که در سال ۸۵ تصمیم گرفت با تمام مشکلاتی که پیش رو خواهد داشت برای همیشه مراحل قانونی را طی کند و به جسم واقعی خودش برسد و همین هم شد: «مراحل قانونی را طی کردم و دو سال تحت نظر سه پزشک بودم و در نهایت در سال ۸۹ بعد از طی کردن تمامی مراحل قانونی، عمل تغییر جنسیت را انجام دادم. سایه را با دست خودم به دنیا آوردم.»

فرزانه ارسطو به سامان ارسطور

سامان ارسطور بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویس، و مدرس تئاتر اهل ایران است. او کار بازیگری تئاتر خود را در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد، و از آن پس پیوسته تا کنون به این حرفه مشغول بوده‌است. در سال ۱۳۶۷ با نویسندگی و کارگردانی نمایش‌نامه‌ی «سلول هیجده» وارد حرفهٔ کارگردانی تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسی هم شد – که البته این نمایش‌نامهٔ خاص بعد از یک شب اجرا توقیف گردید. عضویت در هیئت مدیرهٔ انجمن نمایش شاهرود از دیگر فعالیت‌های وی در همان سال است. او یک ترنسجندر بوده که در سال ۱۳۸۷، در سن ۴۱ سالگی، تطبیق جنسیت داد و از آن پس نام خود را از فرزانه به سامان تغییر داد. وی در همان سال ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۰ جدا شدند. سامان ارسطو در سال ۱۳۹۴ مجدداً ازدواج کرد.

بازیگرانی که تغییر جنسیت دادند

ارسطو پیش از لرستانی مشهورترین مورد عمل تغییر یا تطبیق جنسیت ایران بود.

فریدون به مریم ملک خاتون ملک‌آرا

مریم ملک خاتون ملک‌آرا اولین تراجنسی شناخته شده در ایران بعد از انقلاب است. او توانست فتوای مشروعیت تطبیق جنسیت در ایران را از امام خمینی بگیرد. قبل از او در سال ۱۳۳۲ اولین ترنس ایرانی به نام فرهاد عمل جراحی و تغییر شناسنامه را انجام داده بود.

لیست بازیگران مشهور ایرانی که تغییر جنسیت دادند! / عکس قبل و بعد

مُلک‌آرا انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی ایران را در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی با کمک چند تن از پزشکان برای حمایت از تراجنسی‌های ایرانی ثبت کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ویدا IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    23 6
    به امید روزی که همه ترنسای روی زمین آزادانه زندگی کنن و دیگه جنسیت مهم نباشه برای انسان‌ها 🤲
    • راشد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      9 9
      شمامخلصانه بده عزیزم مابچه های مشهدحمایتت میکنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید