شهره لرستانی با انتشار یک پست بر گمانه‌زنی‌های چند وقت اخیر درباره عمل تطبیق جنسیتش مهر تایید زد و خود را مازیار لرستانی خواند.

ماجرای عمل تغییر جنسیتی شهره لرستانی چیست؟ / تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام از تغییر جنسیت یا به شکل درست‌تر از عمل تطبیق جنسیت و تغییر نام خود به «مازیار» خبر داد.

در چند وقت گذشته زمزمه‌های زیادی درباره تغییر جنسیت لرستانی مطرح شده بود، گمانه‌هایی که به‌ویژه با توجه به پوشش مردانه این بازیگر افزایش یافته بود. حالا لرستانی ۵۶ ساله رسما نام مازیار را برای خود برگزید و مسیر جدیدی را در زندگی خود آغاز کرد.

پیش از این بعضی منابع خبری مدعی شده بودند که لرستانی برای ظاهر شدن با پوشش جدید و مردانه خود در جامعه، از سوی مراجع قضایی مجوز دارد.

ماجرای عمل تغییر جنسیتی شهره لرستانی چیست؟ / تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

لرستانی در بخشی از پست اینستاگرامی خود که خبر تطبیق جنسیت خود را در آن اعلام کرده است نوشته:

من تمام اشک‌هایی هستم که سراسر زندگی، در خفا ریخته‌ام، دردهایی که کشیده‌ام، من، تمام تجربه‌های تلخ و شیرین، تمام اتفاق‌های زندگی، آنان که فقط بر من رفته است، هستم. من، تمام انتخاب‌هایم، در تمام لحظات زیسته‌ام در این کره خاکم. این منم، منی که عاقبت، تکه‌های زخم‌خورده وجودش، یکپارچه شد.

تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

ترنس یا تَراجِنسی افرادی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسیت انتسابی هنگام تولدشان همخوانی ندارد. به عنوان مثال فردی که ما وی را به عنوان زن می‌شناسیم خود را مرد می‌داند و از ویژگی‌های ظاهری خود به عنوان یک زن نیز رضایت ندارد. تراجنسیتی بودن متفاوت از گرایش جنسی است و افراد تراجنسیتی گرایش‌های جنسی متفاوتی دارند.

اولین بار در سال ۱۹۶۵ جان الیون در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا اصطلاح تراجنسیتی (ترنس‌جندر) را در کار تحقیقی خود بر روی بهداشت و آسیب‌شناسی جنسی استفاده کرد و در توضیح آن نوشت؛ «اصطلاح ترنس سکشوال که پیش‌تر استفاده شده بود، گمراه‌کننده است».

در دهه‌های گذشته انجام برخی عمل‌های جراحی در سراسر دنیا کمک کرده است تا این افراد بتوانند صفات جنسی مورد انتظار خود را بازیابند.

بر اساس فتوای امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عمل‌ تطبیق جنسیت پس از تایید پزشکی قانونی و طی مراحل قانونی امکان پذیر است. این مراحل بسیار پیچیده و پر هزینه هستند. چندین مرحله روانشناسی و حداقل دو عمل بسیار سخت و پر هزینه از جمله موانع سنگین پیش روی تراجنسیتی‌ها است. با توجه به توجهی که خبر تغییر جنسیت مازیار(شهره) لرستانی ایجاد کرد بسیاری می‌خواهند بدانند که علائم و نشانه های ترنس بودن کودک چیست تا فرزندشان با گذشت زمان فشار و مشکل بیشتری را تحمل نکند.

به جز این احتمال ترد توسط خانواده و جامعه هم چیزی نیست که هر کسی بتواند به سادگی با آن کنار بیاید. چنان چه در ادامه خواهید دید یک بازیگر برای عمل تغییر جنسیت خود و قطعی کردن تصمیم و تردیدهایش به ۲۰ سال زمان نیاز داشت.

مورد دردناک سامان ارسطو، بازیگری که برای تغییر جنسیت جنگید

اما شهره لرستانی که حالا مازیار لرستانی است اولین بازیگر ایرانی است که عمل تطبیق یا تغییر جنسیت را انجام داده است. سامان ارسطور مشهورترین چهره ایرانی است که بعد از دو دهه تلاش و جنگیدن توانست عمل تطبیق جنسیت را انجام دهد و از فرزانه به سامان برسد.

ماجرای عمل تغییر جنسیتی شهره لرستانی چیست؟ / تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

او درباره تفاوت خود با دیگر کودکان می‌گوید:

فکر می‌ کنم، شش یا هفت ساله بودم که احساس کردم متفاوتم و با دختربچه‌ های دیگر که اطرافم هستند، همسو نیستم. من از همان اول همیشه تی‌ شرت و شلوارک می‌ پوشیدم در حالی که اکثر دختربچه‌ ها دنبال دامن‌ کوتاه و کفش تق‌ تقی بودند

ارسطو تقریبا سال های ۶۷ و ۶۸ متوجه شدم در ایران هم امکان تغییر جنسیت وجود دارد، اما به گفته خودش به دلیل مشکلات متفاوت و ترس از تنهایی و مشکلات پس از آن ۲۰ سال طول کشید تاتوانست ریسک انجام عمل را بپذیرد. او سال ۱۳۸۵ از تصمیم خود اطمینان یافت و در نهایت در سال ۱۳۸۷ با عمل تطبیق جنسیت نام خود را از فرزانه به سامان تغییر داد.

او در نهایت توانست زندگی جدید خود را آغاز، یک ازدواج را تجربه و به عنوان مدافع و آگاهی بخش حقوق ترنس‌ها فعالیت کند. با این همه ان چنان که در مصاحبه‌هایش گفته تلخی‌های بسیاری را تجربه کرده است.

در تمام این سال‌ها شایعاتی درباره تغییر جنسیت برخی دیگر از بازیگران مشهور ایران هم منتشر شد، که به جز پرونده مازیار لرستانی، تاکنون هیچ کدام رنگ واقعیت نگرفته‌اند.

تراجنسیتی‌های مشهور دنیا؛ از سازندگان ماتریکس تا تغییر جنسیت فرزند خالد حسینی

مشهورترین چهره‌هایی که ما آن‌ها را با عمل تطبیق جنسیت می‌شناسیم واچوفسکی‌ها، کارگردانان مشهور و خالقان ماتریکس، هستند. در اوایل دهه ۲۰۱۰ این لری واچوفسکی که با عمل تطبیق جنسیت به عنوان لانا واچوفسکی شناخته شد. در اواخر همین دهه و در سال ۲۰۱۶ نیز اندی واچوفسکی با عمل تغییر جنسیت خود را به عنوان لیلی واچوفسکی معرفی کرد.

ماجرای عمل تغییر جنسیتی شهره لرستانی چیست؟ / تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

آخرین پرونده معروف تراجنسیتی در دنیا هم مربوط به فرزند خالد حسینی، نویسنده معروف و خالق رمان مشهور بادبادک باز است. در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از تراجنسیتی (ترنسجندر) شدن که یکی از دو فرزندش، حارث خبر داد.

این نویسنده مشهور نوشت: «دیروز دخترم حارث ترنسجندر بودن خود را آشکار کرد. من هرگز تا این حد به او مفتخر نبوده‌ام. او به من و خانواده‌ام در مورد شجاعت و حقیقت بسیار آموخته است. می‌دانم که این روند برای او دردناک بود. او نسبت به ظلمی که ترنس‌ها روزانه در معرض آن قرار می‌گیرند هوشیار است. اما او قوی و نترس است.»

کد خبرنگار: ۹
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 5
    چه خوب است کهدرباره ترنس توضیحات بیشتری بدهید تااطلاعات عمومی بالابرود
  • روشنا IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 0
    چه کاری خوبی کردید که در کنار خبر تطبیق جنسیتی شهره لرستانی ؛ در مورد این اختلال توضیح دادید کاش همه سایتها همین کار رو می کردن تا شاهد نظرات و کامنتهای مضخرف که از سر بی سوادی هست نباشیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید