اگر سال‌ها از ظروف خود استفاده می‌کنید، ممکن است باقیمانده‌های غذا در آن‌ها رسوب کند. از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید و به آرامی رسوب را از بین ببرید. کاغذ سنباده یک لایه نازک از مانده غذای چسبیده را حذف می‌کند. توجه داشته باشید که به چوب آسیبی نرسد.

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

ظروف چوبی به هر آشپزخانه‌ای گرمای خاصی می‌بخشند و انتخاب ظروف چوبی و بامبو یک شیوه جدید و جالب است که احساس بهتر و طبیعتی تری را برای خانه شما به ارمغان می آورد، اما نسبت به ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی به مراقبت متفاوتی نیاز دارند. امروزه استفاده از ظروف چوبی خانگی و بامبو بسیار رایج شده است. هرچند ظروف چوبی می‌توانند سال‌ها عمر کنند، اما مانند تمام محصولات طبیعی و زیست تخریب پذیر، جاودانه نیستند. با گذشت زمان، باید بدانید که چگونه از ظروف چوبی خانگی خود مراقبت کنید.

 سؤالی که همیشه مطرح می‌شود این است که چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم تا طول عمر بیشتری داشته باشند؛ پاسخ این است که برای افزایش طول عمر ظروف چوبی برخی نکات برای نگهداری آن‌ها باید رعایت شود. با شستشوی منظم و مراقبت‌های گاه‌به‌گاه با روغن، ظروف چوبی سال‌ها دوام خواهند آورد. معمولاً تولیدکنندگان ظروف چوبی دستورالعمل‌های مراقبت را در بسته‌بندی ارائه می‌کند اما به طور معمول رعایت نکات زیر برای تمیزی و نگهداری ظروف چوبی لازم است.

نظافت ظروف چوبی با آب و مایع ظرف‌شویی

شستن ظروف چوبی یا بامبو در ماشین ظرف‌شویی هرچند گزینه آسانی به نظر می‌رسد؛ اما توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید. ظروف چوبی خانگی خود را بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید. نگذارید باقیمانده غذا برای مدت طولانی به روی ظروف چوبی بماند!

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

محصولات طبیعی در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و آب زیاد ممکن است آسیب ببینند؛ بنابراین به جای استفاده از ماشین ظرف‌شویی، این دستورالعمل‌های مراقبت را دنبال کنید.

۱. ظرف را با دست با آب گرم و مایع ظرف‌شویی بشویید

آب گرم و مایع ظرفشویی و یک اسفنج نرم بهترین دوستان ظروف چوبی شما خواهند بود. ظروف چوبی را به طور کامل با اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی پاک کنید. توجه کنید که ظرف را در آب غوطه‌ور یا خیس نکنید.

  • ظروف چوبی به راحتی آب را جذب می‌کنند، بنابراین آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. حرارت و فشار آب زیاد ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث تاب برداشتن و حتی ترک خوردن چوب می‌شود. همین امر در مورد ماکروویو و اجاق نیز صدق می‌کند.
  • از سیم ظرفشویی استفاده نکنید چراکه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کنند.
  • ظروف چوبی را بلافاصله پس از استفاده از آن بشویید تا مطمئن شوید که لکه‌ها روی ظروف باقی نمی‌مانند.

۲. ظرف را با آب گرم آبکشی کنید

ظروف را با آب گرم بشویید. هنگام آبکشی ظروف را در آب فرو نکنید. تمام مایع ظرفشویی را به طور کامل بشویید تا ظرف چوبی شما لکه‌دار نشود.

  • سعی کنید ظرف را در حدود پنج ثانیه بشویید نه اینکه بگذارید در آب جاری بماند.

۳. ظرف چوبی را با یک حوله تمیز خشک کنید

پس از شستن، از یک حوله تمیز برای خشک کردن ظروف استفاده کنید. هر چیزی که از چوب ساخته شده است باید بلافاصله خشک شود؛ زیرا چوب متخلخل است و می‌تواند آب را جذب کند. چوبی که آب دارد به راحتی کپک می‌زند. هرچند بعد از خشک کردن با حوله ممکن است هنوز کمی مرطوب باشد بنابراین بهتر است آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

۴. ظرف را در یک قفسه آبچکان قرار دهید تا کاملا خشک شود

ظروف چوبی را که هنوز خیس است در کابینت قرار ندهید، زیرا ممکن است از خشک شدن کامل آن جلوگیری و باعث خراب شدن ظروف یا ایجاد کپک شود؛ بنابراین پس از خشک کردن ظرف با حوله، آن را در معرض هوا و در آبچکان بگذارید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.

درجه حرارت

ظروف چوبی و بامبو با تغییر دما سازگار نیستند؛ بنابراین از قرار دادن آن‌ها در یخچال، گرم کردن در فر یا ماکروویو یا شستن در ماشین ظرفشویی خودداری کنید (چون ممکن است وسوسه‌انگیز به نظر برسد!).

سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا می‌شود از ظرف چوبی برای استفاده از نوشیدنی و غذای گرم استفاده کرد؟ پاسخ این است که استفاده از این ظروف چوبی برای غذاها و مایعات خیلی گرم نیز توصیه نمی‌شود.

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن و از بین بردن لکه های سخت از ظروف چوبی

یکی از دلایلی که مردم از ظروف چوبی یا بامبو اجتناب می‌کنند این است که گاهی اوقات از بین بردن لکه‌ها از روی ظروف چوبی سخت است. تمیز کردن ظروف چوبی طرح کودک که برای بچه‌ها استفاده می‌شود همیشه چالش برانگیز بوده است؛ اما خوشبختانه، خلاص شدن از شر لکه‌ها (و طعم‌ها) از محصولات چوبی یا بامبو با استفاده از نکات زیر کار آسانی است و برای این کار نیازی به استفاده از مواد شیمیایی قوی و پرهزینه ندارید.

جوش شیرین

جوش شیرین، همه چیز از جمله ظروف چوبی یا بامبو را در کمترین زمان تمیز و خوشبو می‌کند.

مقداری جوش شیرین را با آب و مایع ظرفشویی (به نسبت ۱:۲) مخلوط کنید. سپس با استفاده از این مخلوط لکه را بشویید و بگذارید چند دقیقه بماند. در نهایت آن را آبکشی کنید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.

نمک و لیمو

یکی دیگر از پاک‌کننده‌های طبیعی خانگی، لیمو است که می‌تواند به طور طبیعی لکه‌های ظروف چوبی یا بامبو را پاک کند. می‌توانید مقداری آب لیمو را در مخلوط جوش شیرین و آب بفشارید. یا اگر ترجیح می‌دهید از لیمو به‌عنوان یک لکه بر مستقل استفاده کنید، به سادگی یک لیمو را برش دهید و بر روی لکه بکشید و بگذارید در هوا خشک شود.

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

همچنین می‌توانید مقداری نمک دانه درشت داخل ظرف چوبی خود بریزید و آن را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در مخلوط آب لیمو و آب داغ خیس کنید، پس از آن با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید.

  • لیمو علاوه بر مفید بودن برای سلامتی می تواند برای تمیز کردن ظروف چوبی پخت و پز نیز استفاده شود و نمک نیز کمی ساییدگی روی سطح ظرف ایجاد می‌کند.
  • قسمت بیرونی ظرف را نیز می‌توانید به همین ترتیب تمیز کنید.

سرکه و آب

لیست پاک‌کننده‌های کاملاً طبیعی، بدون سرکه کامل نمی‌شود. ظروف چوبی را با سرکه و آب ضدعفونی کنید. علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، سرکه می‌تواند به عنوان خنثی کننده بوی ظروف چوبی نیز استفاده شود. می‌توانید روی ظرف چوبی محلول سرکه سفید و آب یا ترکیبی مشابه آب و هیدروژن پراکسید بریزید، سپس آن را تمیز کنید. اجازه دهید محلول به مدت پنج دقیقه بماند، سپس آبکشی و خشک کنید.

  • ضدعفونی کردن ظروف چوبی به کنترل رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.
  • برخی پیشنهاد می‌کنند ظروف چوبی یا بامبو را ساعت‌ها در سرکه خیس کنید تا لکه‌ها از بین بروند. بله شما می‌توانید این کار را انجام دهید، اما این کار را بااحتیاط انجام دهید.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، خیساندن این ظروف چوبی خانگی برای مدت طولانی ممکن است به آن‌ها آسیب برساند یا طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. تمیز کردن ظروف طبیعی با جوش شیرین بهترین راه برای خلاص شدن از شر لکه‌ها است.

جلا دادن و نگهداری از ظروف چوبی

آیا ظروف چوبی و بامبوی شما کمی خشک به نظر می‌رسد و تغییر رنگ داده است؟ مشکلی نیست. برای بازگرداندن درخشندگی و رنگ ظروف چوبی از هر یک از این روغن‌های ایمن برای مواد غذایی مانند روغن نارگیل، روغن سبزیجات، روغن معدنی و غیره استفاده کنید.

۱. روغن ایمن برای مواد غذایی، بخرید

مراقبت روزانه و تمیز کردن صحیح ظروف چوبی خانگی و بامبو مهم‌ترین راه برای حفظ زیبایی ظروف سازگار با محیط زیست شما است. برای اینکه ظروف بامبو خود را به بهترین شکل حفظ کنید، مراقبت روزانه خود را با روغن تکمیل کنید. روغن، مانعی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به ظروف چوبی می‌شود.

۲. تمام سطح ظرف چوبی را روغن بزنید

 برای روغن‌کاری ظروف خود، ابتدا بطری روغن چوب را تکان دهید تا مخلوط شود، سپس کمی از آن را روی پارچه یا دستمال کاغذی حوله‌ای بریزید. با حرکات دایره‌ای کوچک به بامبو بمالید. اجازه دهید روغن چوب حداقل ۱۰ دقیقه بماند و خشک شود.

۳. بگذارید ظرف چوبی یک شب بماند

 در صورت امکان، اجازه دهید ظروف چوبی تازه روغن‌کاری شده، تا حد ممکن از هر طرف به طور یکنواخت خشک شوند و آن‌ها را به حالت ایستاده یا تکیه‌دار قرار دهید. ماندن روغن بر روی ظروف چوبی حتی برای مدت کوتاهی به ماندگاری و طول عمر آن‌ها کمک می‌کند. سپس روغن اضافی را پاک کنید و از ظروف چوبی خود لذت ببرید!

اگر سال‌ها از ظروف خود استفاده می‌کنید، ممکن است باقیمانده‌های غذا در آن‌ها رسوب کند. از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید و به آرامی رسوب را از بین ببرید. کاغذ سنباده یک لایه نازک از مانده غذای چسبیده را حذف می‌کند. توجه داشته باشید که به چوب آسیبی نرسد.

سخن پایانی

اگرچه ظروف چوبی ممکن است از نظر جنس شبیه به هم به نظر برسند، اما تفاوت‌های مهمی در ماده استفاده شده در ظروف چوبی وجود دارد. به همین دلیل، هر زمان که به دنبال محصولات چوبی برای هر نوع کاربردی هستید، همیشه سعی کنید از تولیدکنندگان شناخته شده آن را تهیه کنید.

استفاده از چوب مرغوب و با کیفیت در طول عمر ظروف چوبی خانگی بسیار حائز اهمیت است. پارسمن شاپ انواع محصولات چوبی از جمله ظروف چوبی را به صورت اینترنتی و با قیمت مناسب و ارزان به شما ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید برای خرید ظروف چوبی در اهواز مستقیماً به سایت مراجعه کنید و از مشاوران حرفه‌ای پارسمن شاپ برای انتخاب بهتر کمک بگیرید. برای مقایسه محصولات و بررسی قیمت‌ها فقط کافی است به پارسمن شاپ مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید