قطره گیر برج خنک کننده مکعبی در دو نوع لانه زنبوری یا سلولار  و تیغه ای  تولید و عرضه می‌گردد. به دلیل تماس دائمی قطره گیر برج خنک‌کننده با جریان هوای مرطوب و قطرات آب، این تجهیز عموماً از متریال‌های پلیمری تولید می‌گردد.

قطره گی تیغه ای و لانه زنبوری

متریال اصلی قطره گیر تیغه ای و لانه زنبوری برج خنک کننده عموماً PVC  ( پلی‌ونیل‌کلراید ) می‌باشد و یا در برخی گونه‌ها از متریال  PP( پلی‌پروپیلن ) در تولید و طراحی قطره گیر استفاده می‌شود.

قطره گیر برج خنک کننده و انواع آن

در کولینگ تاور برای جلوگیری از پخش ذرات آب ویا خروج قطرات آب از قطره گیر برج خنک کننده استفاده می شود. انتخاب قطره گیر مناسب تاثیر قابل توجهی در صرفه جویی مصرف آب دارد. راندمان قطره گیر به پارامترهای مختلفی از جمله: سرعت ثابت هوا و نوع قطره گیر، روش مونتاژ المان های قطره گیر، طریقه نصب، محل نصب و … بستگی دارد. قطره گیر یا شبنم گیر برج خنک کننده به صورت کلی به دو نوع قطره گیر تیغه ای و لانه زنبوری تقسیم می شوند.

قطره گیر تیغه ای یا پروفیلی

قطره گیر تیغه ای دارای ساختاری تیغه ای مانند می باشد که توسط فاصله پکینگ به یکدیگر متصل می شوند. جنس قطره گیرهای تیغه ای از مواد پلی پروپیلن (PP) و ارتفاع آن ۱۵ سانتی متری می باشد. قطره گیر تیغه ای در مقایسه با نوع لانه زنبوری از عملکرد پایین تری برخوردار و نیازمند فضای بیشتری هنگام نصب در برج خنک کننده فایبرگلاس است، همچنین به دلیل استفاده از مواد پلی پروپیلن در ساخت و تولید این مدل قطره گیرها مقاومت دمایی بالاتری نسبت به قطره گیرهای لانه زنبوری دارند. قطره گیرهای لانه زنبوری مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند و قابلیت اسیدشویی و رسوب زدایی را دارند که رسوبات ایجاد شده توسط جریان آب و رطوبت هوا را می توان به راحتی از بین برد.

قطره گیر لانه زنبوری یا سلولی

قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کننده شکلی شبیه به لانه زنبور دارد و به خاطر شکل و ظاهر خود که به صورت ۶ ضلعی ساخته می شود، افت فشار بسیار کمی در برابر جریان هوا دارد. قطره گیر لانه زنبوری از PVC و PP  در ۳ گرید طوسی، سفید و مشکی ساخته می شود و از آن بیشتر در برج های خنک کننده کوچک، کندانسور تبخیری، سیستم های ایرواشر و فیلتر هوای ورودی استفاده می گردد. قطره گیر لانه زنبوری دارای عمر بالاتری است و ضخامت ورق های آن بین ۴۰۰ الی ۸۰۰ میکرون می باشد. این نوع از شبنم گیر عموما در عرض ۳۰ سانتیمتر، طول ۶۰ سانتیمتر و در ارتفاع ۱۳ سانتیمتر و به شکل بلوکی تولید و روانه بازار می‌شود. قطره گیر لانه زنبوری پرکاربرد ترین نوع قطره گیر نیز محسوب می شود.

قطره گی تیغه ای و لانه زنبوری

قطره گیر تیغه ای یک کوهانه و دوکوهانه

قطره گیر تیغه ای به لحاظ شکل ظاهری تیغه ها به دو نوع قطره گیر تیغه ای یک کوهان و قطره گیر تیغه ای دو کوهان تقسیم می گردد :

قطره گیر تیغه ای یک کوهان: این قطره گیرها همانند نبشی های فولادی که در ساختمان سازی استفاده می شوند دارای یک برآمدگی می باشد و در برج خنک کننده مکعبی جریان مخالف استفاده می گردد و ارتفاع آن ۱۵ سانتی متر می باشد .

قطره گیر تیغه ای دو کوهان: شکل ظاهری این نوع قطره گیر به شکل W می باشد که دارای ۲ برآمدگی است . کاربرد آن در ایرواشر و کندانسور تبخیری بوده و در رنگ های آبی و سفید تولید می گردند و بصورت عمودی درون باکس سرمایشی – گرمایشی نصب می گرد.

استفاده از قطره گیر تیغه ای و لانه زنبوری چه مزیت هایی دارد؟

۱- کاهش میزان مصرف آب برج خنک کننده : قطره گیر برج خنک کننده وظیفه برگشت قطرات مکش شده به سمت فن را برعهده دارد . این قطره گیر از آنجا که در سر راه هوای اشباع خروجی از قسمت تنوره فن قرار دارد مستقیما در تماس با هوای اشباع و بخارات موجود در هوا قرار دارد . جلوگیری از پرتاب قطرات آب و همچنین میعان بخارات هوای اشباع خروجی برج خنک کننده سبب می شود که مصرف آب کولینگ تاور با استفاده از الیمیناتور کاهش چشم گیری داشته باشد .

۲- جلوگیری از رسوب و خوردگی در قسمت تجهیزات هوادهی : قطره گیر با جلوگیری از نشست و رسوب قطرات از قسمت پایینی به قسمت فن و تجهیزات هوادهی سبب افزایش عمر این تجهیزات خواهد شد .

۳- جلوگیری از افزایش تراکم مه در بالای برج خنک کننده در تابستان :  به دلیل حجم بالای تبخیر آب در تابستان و ایجاد تراکم بالای بخارات خروجی هوا در قسمت خروجی هوای فن استک برج خنک کننده ، قطره برگردان تیغه ای برج خنک کننده به کاهش تراکم بخار در بالای کولینگ تاور کمک بسیار مفیدی می کند . این کاهش تراکم بخار در قسمت بالایی برج خنک کننده خود نیز سبب افزایش عمر قطعاتی همچون موتور یا فن برج خنک کننده می شود .

قطره گی تیغه ای و لانه زنبوری

عملکرد قطره گیر تیغه ای و لانه زنبوری

قطره گیر تیغه ای یا لانه زنبوری یکی از قطعات اساسی در برج خنک کننده و یا سیستم های ایرواشر می باشد که با ایجاد سطح تماس با بخار و رطوبت درون برج مانع از پرتاب این قطرات به سمت فن یا بیرون از برج خنک کننده می شود و بدین سبب موجب کاهش مصرف آب می گردد . قطره گیرهای برج خنک کننده به منظور افزایش بازده باید از چند لایه ساخته شوند .

قطره گیر برج خنک کننده عموما با تغییر دادن ناگهانی جریان هوا عمل می کند و باعث می شود قطرات آب که در حال خروج از برج خنک کننده هستند، گیر افتاده و دوباره به داخل برج بازگردند. پروانه برج خنک کننده جریان هوا را با فشاری مشخص، به سمت بالا مکش می کند. با این کار قطره های ریز آب به سمت خروجی بالای برج هدایت می ‌شوند. این قطره های ریز آب در برخورد با صفحات و تیغه‌ های قطره گیر انرژی جنبشی خود را از دست می دهند و گیر می افتند و به سمت پایین برگشت داده می شوند. قطره گیر برج خنک کننده نوعی تله برای قطرات آبی است که به سمت فن برج در حرکت هستند و از خروج آنها جلوگیری می کند. این عمل باعث می شود هم مصرف آب کاهش پیدا کند و هم از هدر رفتن و اسراف شدن آب جلوگیری شود. همچنین به قطعات و اجزای برج خنک کننده آسیبی نمی رسد.

شرکت دماگستر تولید کننده و عرضه کننده انواع قطعات برج خنک کننده با بالاترین کیفیت در خدمت مشتریان و همکاران عزیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رسمی دماگستر مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید