مردم خونگرم این خطه گرم، غذاهایی خوشمزه و متنوع دارند و همچنین دسرهای مخصوص خود را دارند که مطمعن باشید از امتحان کردن آن‌ها بسیار لذت می‌برید.

آیا مزه دسرهای اصیل و بی‌نظیر اهواز را چشیده‌اید؟

به گزارش سلام نو، اهل هرکجای دنیا که باشید، خوردن یک دسر شیرین بعد از وعدۀ اصلی غذا بسیار می‌چسبد. اهوازی‌های خونگرم دسرهای مخصوص خود را دارند. در ادامه چندتایی از آن‌ها را با هم یاد می‌گیریم. شما را نمی‌دانم، اما شخصاً فکر می‌کنم غذاهای یک ناحیه می‌توانند در دسته‌بندی جاذبه‌های توریستی آن‌ منطقه قرار بگیرند. من از کودکی در مسافرت‌های خانوادگی‌مان همیشه برای غذاهایی که قرار بود بخوریم، هیجان داشتم و ترجیح می‌دادم آن غذاها، غذاهایی جدید باشند. غذاهایی با طعم‌هایی جدید که قبلاً نچشیده باشم و بر آن شوم تا کشفشان کنم، درست مثل جاذبه‌های توریستی آن شهر. من امروز می‌خواهم با شما کمی درباره غذاهای سنتی اهواز صحبت کنم..

نصب المان اهواز (AHVAZ)در ساحل شرقی کارون توسط منطقه یک شهرداری اهواز >  پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اهواز

۱- رنگینک

این دسر جنوبی با خرما تهیه می‌شود. از این رو می‌توان گفت دسری مقوی است. مواد موردنیاز برای رنگینک عبارت است از : آرد (الک شده)، کره، پودر دارچین، پودر هل، مغز گردو و خرما، پودر پسته برای تزیین.

اول کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. سپس آن را در تابه بریزید. آرد را در آن تفت دهید تا طلایی شده و از خامی دربیاید. سپس نوبت اضافه کردن پودر هل و پودر دارچین است. به تفت دادن ادامه دهید. دو تا سه دقیقه کافی است. حواستان باشد که در تفت دادن آرد باید شکیبا باشید و به هیچ وجه شعله را از حد متوسط بیشتر نکنید. حال باید هسته خرما را با دقت دربیاورید و جایش مغزگردو بگذارید. مخلوط آرد و کره را روی خرماها ریخته و خوب پخش کنید. رنگینک را به مدت دو الی سه ساعت در یخچال قرار دهید تا خود را گرفته و آماده برش زدن شود. برای تزیین آن می‌تونید از پودر پسته استفاده کنید.

آیا مزه دسرهای اصیل و بی‌نظیر اهواز را چشیده‌اید؟

۲- مُهَلَبیه

این دسر که ریشه عربی ترکی دارد، بسیار شبیه فرنی خودمان و یا پودینگ است. مواد مورد نیاز این دسر آرد ذرت، شیر، شکر، خامه، گلاب، و در صورت تمایل پودر پسته است.

ابتدا شیر و شکر و آرد ذرت را در قابلمه با هم مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم مدام هم بزنید تا مایع یک‌دستی به دست آید. وقتی مایع به غلظب فرنی رسید آن را از روی حرارت بردارید. سپس خامه و گلاب را بیفزایید. حالا می‌توانید مهلبیه را به ظرف مورد نظر خود منتقل کرده و نوش جان کنید. مهلیه را مانند فرنی می‌توان به دو صورت سرد و گرم صرف کرد.

آیا مزه دسرهای اصیل و بی‌نظیر اهواز را چشیده‌اید؟

۳- معسل

این دسر شاید آسان‌ترین دسری بود که خودم به شخصه دیده بودم. درست کردنش هیچ کاری ندارد. تنها کافی است خرما، شیره خرما (سِیلون)، کنجد، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، هل و میخک داشته باشید. ابتدا کنجد را تفت دهید، سپس تمامی ادویه‌ها را اضافه کنید. حالا نوبت شیره خرماست. بعد از دو سه دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. همه مواد را روی خرماهایتان خوب پخش کنید. معسل آماده است، فقط حتما آن را در ظرف در بسته نگه‌داری کنید.

آیا مزه دسرهای اصیل و بی‌نظیر اهواز را چشیده‌اید؟

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و شما هم مثل من بیشتر از پیش با غذاهای سنتی اهواز، این خطه جنوبی ایران آشنا شده باشید. پیشنهاد من این است که در اولین فرصت ممکن دست به کار شوید و یکی از این غذاها و یا دسرهای ساده و خوشمزه را درست کنید. همانطور که دیدید، غذاهای اهوازی اکثرا ارزان و آسان هستند. پس می‌توانید در مهمانی‌هایتان و یا حتی در یک روز عادی وقتی از سر کار برمی‌گردید، به راحتی آن‌ها را تهیه کنید. 

 منبع: مجله گردشگری علی بابا

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید