النا؛ طبیعتگرد، ایرانگرد، عاشق و بلاگر سفره. اون معتقده تنهایی سفر کردن می‌تونه حامل تجربیات جدیدی برای هر کسی باشه و حتی ممکنه این سفر به بدترین یا بهترین سفر زندگی یک فرد تبدیل بشه. النا کسانی رو دیده که میگن چون تنهاییم نمیریم سفر یا حتی تو تورها هم شرکت‌ نمیکنن. اون در تجربه اولین سفر تنهاییش خیلی چیزها یاد گرفته این که چطور مراقب پول، مدارک، وسایل و حتی خودش باشه و چطور با آدم‌ها ارتباط بگیره. النا در سفری که به استان هرمزگان داشته برای دره‌نوردی در «چله بوچیر» به پارسیان می‌ره، با ما همراه باشید تا با روایت این دختر طبیعتگرد بیشتر از این تنگه و تجربه حضور در این جاذبه طبیعی بدونیم.

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان

به گزارش سلام نو، النا ویژگی‌های «تنگه بوچیر» یا «چله بوچیر» و نکات مهم برای رفتن به این تنگه رو به اختصار می‌گه: "هرمزگان-پارسیان- ۵کیلومتری روستای بوچیر. چله در واقع به معنای درز و شکاف است. محل پارک ماشین وجود دارد(پارکینگ ندارد) اما ترجیحا با خودروهای محلی بروید چون جاده خاکی و ناهموار دارد. دمای آب در فصول مختلف: ۱۰-۲۰ درجه. فاصله روستای بوچیر تا شهر پارسیان، ۶۰ کیلومتر و نیاز به راهنمای دره نوردی وجود دارد. آنتن دهی ندارد و بهترین زمان سفر، پاییز و زمستان اما به دلیل خنکی تنگه در تمام فصول می‌توان رفت در صورتی‌که خشکسالی نباشد. مدت زمان پیمایش چله بالا و پایین، حدود ۸ ساعت و امکان بازگشت در همان روز وجود دارد. وسایل ضروری؛ خوراکی و نوشیدنی انرژی زا/کفش مناسب دره نوردی/ کاورهای ضدآب برای گوشی/Wet Suit/ وسایل و تجهیزات دره نوردی(درصورت پیمایش فنی)/ جلیقه/درای بگ(کیسه ضد آب)، برای کسانی که برای دره‌نوردی می‌روند آمادگی بدنی و مهارت شنا ضروری است."

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان

اون از بهترین صورت عبور از «تنگه بوچیر» می‌گه و به آبشار و چشمه‌ای زیبا اشاره می‌کنه: "قسمت‌هایی از این تنگه نیازی به تخصص دره‌نوردی ندارد و گروه‌های طبیعت‌گردی هم می‌توانند داخل تنگه پیمایش داشته باشند. حتما با تورهایی که مجوزهای لازم و لیدر تخصصی دره‌نوردی همراه دارند وارد تنگه شوید. تنگه بوچیر در واقع شکافی در دل کوه است. این چشمه و آبشار در دره‌ای به عمق ۵۰ متر از سطح زمین قرار دارد. برای ورود به تنگه باید ابتدا وارد محدوده آبی عمیقی شوید و این شکاف ۱۰۰۰ متری، دارای فراز و فرودهای زیادی است که طی مسیر را دشوار می‌نماید. در انتهای تنگه می‌توان چشمه‌ای را دید که ۹ متر عمق دارد. آب این تنگِ محل زندگی ماهی‌های دکتر فیش است." النا در ادامه از اهمیت همراهی راهنمای تخصصی این‌طور می‌گه: "راهنمای تخصصی کسی می‌باشد که یا مدرس و یا دوره دیده آموزش‌های رشته خاص مثل دره‌نوردی می‌باشد. برای دیدن بعضی تنگه ها و دره‌ها فقط بلد محلی کفایت نمی‌کند، چون هر تنگه و دره‌ای اصول و قواعد خاص خودش رو دارد."

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان

در نهایت النا توصیه‌های برای حضور داشتن در طبیعت داره: "ما طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده‌ایم؛ بلکه از فرزندان‌مان به امانت گرفته‌ایم، توی طبیعت چیزی به جا نذاریم جز ردپامون و ازطبیعت چیزی برنداریم جز عکسامون، به طبیعت و حیوانات احترام بزاریم. زباله نریزیم، زباله هامونو با خودمون ببریم و رها نکنیم، احترام به فرهنگ، پوشش، آداب و رسوم هر منطقه احترام به خودمان است. از مردمان محلی خرید کنیم برای گردش رونق اقتصادی منطقه."

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید