مهمترین جاذبه ماژان، بافت تاریخی این شهر است که به دلیل همگونی با طبیعت و آب و هوای منطقه سالیان زیادی پا برجا مانده و هم اکنون نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این موضوع به حدی حائز اهمیت است که می توان گفت ماژان یکی از بافت‌های بسیار مهم شهرستان خوسف به شمار می‌رود.

آشنایی با ماژان بافتی تاریخی در خراسان‌جنوبی

به گزارش سلام نو، ماژان در نزدیکی شهر بیرجند، در بخشی از جلگه ماژان در شهرستان خوسف واقع شده است. بافت تاریخی این شهر که از جاذبه های مهم ماژان محسوب می شود بدلیل سازگاری با آب و هوای آن، سالیان زیادی است که پابرجا مانده است. قدمت این بناهای تاریخی به عصر صفوی بر می گردد.

آشنایی با ماژان بافتی تاریخی در خراسان‌جنوبی

ماژان از توابع بخش جلگه ماژان شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی است. جلگه ماژان از سه دهستان به نام های براکوه، قلعه زری و جلگه ماژان تشکیل شده است. ماژان مرکز بخش جلگه ماژان می باشد. این شهر در فاصله ۲۵ کیلومتری خوسف و ۶۳ کیلومتری شهرستان بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) قرار دارد و با روستاهای غوریان، کوشه قیس آباد، وحدت آباد، حسین آباد، کلاته میرزا و تلخ آباد همجوار است. 

آشنایی با ماژان بافتی تاریخی در خراسان‌جنوبی

مهمترین جاذبه ماژان، بافت تاریخی این شهر است که به دلیل همگونی با طبیعت و آب و هوای منطقه سالیان زیادی پا برجا مانده و هم اکنون نظر هر بیننده‌ ای را به خود جلب می‌ کند. این موضوع به حدی حائز اهمیت است که می توان گفت ماژان یکی از بافت‌های بسیار مهم شهرستان خوسف به شمار می ‌رود که تا کنون توانسته از صدمات ناشی از حوادث طبیعی و عوامل انسانی به دور بماند. حفظ ارزش های معماری با استفاده از مصالح بومی بر اهمیت آن افزوده است.

آشنایی با ماژان بافتی تاریخی در خراسان‌جنوبی

بافت قدیمی شهر ماژان در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غرب آن قرارگرفته است. بناهائی از جمله برج، مسجد، حمام، مرکز محله و خانه‌ های قدیمی در این محدوده وجود دارد که شالوده آن متعلق به دوره صفوی است لیکن قدمت بافت کنونی مربوط به دوره قاجار است. بنای ارگ شیبانی و خانه حسینی در این بافت و مجاورت آن، قبلا در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید