۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
کد خبر: 55354810

این اثر در ارتفاع متوسط ۲۲- متر از سطح دریا واقع و متوسط دما و بارندگی سالیانه ۱۶ درجه سانتیگراد و ۱۱۰۰ میلیمترمی‌باشد به همین دلیل این منطقه دارای اقلیم خیلی مرطوب معتدل می‌باشد. ضمنا بخش‌هایی از این منطقه حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه سازی و جوجه آوری بسیاری از پرندگان نیز به شمار می آید.

خشکه داران پارکی جنگلی در مازندران

به گزارش سلام نو، جنگل های بکر خشکه داران تنکابن با پوشش های منحصر به فرد به موزه بکر تاریخ طبیعی غرب مازندران مبدل شده که پذیرای گردشگران است. این منطقه حفاظت شده که ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد، به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران به‌شمار می‌رود. در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که در مجموعه‌ای، تاکسیدرمی حیوانات وحشی شمال ایران را به نمایش گذاشته و همواره مورد استقبال محققان و دانش‌پژوهان است.

خشکه داران پارکی جنگلی در مازندران

اثر طبیعی ملی خشکه داران با مساحتی بالغ بر۲۵۴ هکتار در سال ۱۳۵۴ طی مصوبه شماره ۱۱۶ مورخ ۲۱/۵/۵۴ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

تنکابن که اغلب با نام قدیمی شهسوار شناخته میشود، با چشمه های آب گرم معدنی، پارک ملی خشکه داران و جاذبه های سحر آمیز و رویایی پذیرای گردشگری داخلی و خارجی در کرانه خزر شده است.

اثر طبیعی ملی خشکه داران در استان مازندران و بین ۴۳/۳۶ الی ۴۴/۳۶عرض شمالی و ۰۴/۵۱ الی ۰۳/۵۱ طول شرقی واقع شده است. مساحت آن در حدود ۲۵۴ هکتارمی باشد.

این اثر در ارتفاع متوسط ۲۲- متر از سطح دریا واقع و متوسط دما و بارندگی سالیانه ۱۶ درجه سانتیگراد و ۱۱۰۰ میلیمترمیباشد به همین دلیل این منطقه دارای اقلیم خیلی مرطوب معتدل میباشد. ضمنا بخشهایی از این منطقه حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه سازی و جوجه آوری بسیاری از پرندگان نیز به شمار می آید.

انواع مختلف گونه های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی است.

گونه های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در آن می زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابیها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است.

خشکه داران با شرایط مذکور و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای توریستی و امکانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق گردشگری ایران است.

خشکه داران پارکی جنگلی در مازندران

جاذبه‌های گردشگری تنکابن

چشمه کیله، صفارود، علم کوه و تخت سلیمان، آبشار فرهاد جوی و ... از مهمترین جاذبه های شهرستان تنکابن است که گردشگران را به خود می خواند.
این شهرستان دریاچه های کوهستانی و چشمه های آبگرم و معدنی دارد که از جمله آنها می توان فلکده در لیر سر، آب گرمی در روستای میانرود و آب گرم سه هزار را که به گرمای حضرت سلیمان معروف است را نام برد.
چشمه آب معدنی شلفت، در سه هزار و در نزدیکی چشمه آب گرم سه هزار واقع شده است، آب معدنی شلفت از آبهای معدنی بسیار گوارا و شفابخش است برای هضم غذا و ناراحتی های کبدی و تنظیم دستگاه گوارشی بسیارمفید و موثر است، طعم آن شبیه لیموناد است و املاح معدنی گوناگونی دارد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید