۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 55352824

در ادامه نشست دکتر صالح، معاون مجلس، حقوقی و امور استان­ها سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: رویکردی که دولت در برنامه تحولی دولت به تصویب رسانده است، بحث محوریت استان های کشور است.

ضرورت ایجاد پنجره واحد خدمات رفاهی

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری نشست علمی-تخصصی با عنوان "تحقق پذیری اهداف رشد اقتصادی و رفاه خانوارها در سال ۱۴۰۱" برگزار شد.

هفتاد و دومین نشست علمی-تخصصی با عنوان " تحقق پذیری اهداف رشد اقتصادی و رفاه خانوارها در سال ۱۴۰۱" با سخنرانی: آقایان دکتر علیرضا صالح، معاون مجلس، حقوقی و امور استان­‌ها سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر علی درویشی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی استان بوشهر و دکتر حجت پارسا، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خلیج فارس، با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب­نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه­های اجرایی ملّی و استانی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سید مهدی پاکذات، "ریاست مرکز" ضمن عرض خیر مقدم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات پیشاپیش روز جهانی قدس را گرامی داشتند.

ضمن تاکید به اهمیت برگزاری نشست های مشترک با سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها اشاره کرد. استان ها گنجینه علمی-تخصصی کشور می باشند و باید از این گنجینه به خوبی استفاده نمود.

در ادامه نشست دکتر صالح، معاون مجلس، حقوقی و امور استان­ها سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: رویکردی که دولت در برنامه تحولی دولت به تصویب رسانده است، بحث محوریت استان های کشور است.

وی افزود: چرخش‌های کلان کشور باید به عنوان برنامه تحول دولت دنبال شود که در همین خصوص یکی از آن مباحث، بحث تمرکز زدایی می باشد.

صالح ادامه داد: دو محور بسیار مهم و کلیدی که در حال بررسی و تدوین میباشد بحث تدوین نظام تامین مالی و همچنین ترازنامه استان ها می باشد.

در ادامه این نشست دکتر علی درویشی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌­ریزی استان بوشهر گفت: رشد اقتصادی و میزان تورم از مهمترین عوامل اقتصادی مرتبط با رفاه هستند، به عبارتی توزیع برابر و اجرای طرح های رفاهی همچون نظام حداقل درآمد، نظام تامین اجتماعی پایه و مشابه آن نیازمند حداقلی از تولید ناخالص داخلی هستند.

وی افزود: متاسفانه کشورهایی با تورم بالا همواره در حال تولید نا برابری هستند و در فضای تورمی دستیابی به رفاه اجتماعی میتواند تبدیل به رویا شود.

درویشی ادامه داد: عدم دسترسی به هنگام و کافی به اطلاعات خانوارهای محروم و فقیر، میزان درآمد و دارایی های افراد و همچنین برخورداری یا عدم برخورداری آنها از بیمه اجتماعی و سلامت نشان از عدم کارآمدی کافی نظام رفاه اجتماعی در دهه های گذشته است.

وی افزود: در نظام رفاهی و حمایتی کشور، تعدد دستگاه های حمایتی، بودجه گرفتن دستگاه های مختلف برای هر برنامه، قابل رصد نبودن عملکرد دستگاه ها، فقدان اطلاعات لازم از مدد جویان و همچنین همپوشانی میان فعالیتها منجر به ایجاد و انحراف و هدر رفت منابع بودجه ای کشور شده است و نشان از ضرورت ایجاد پنجره واحد خدمات رفاهی دارند.

دکتر پارسا، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خلیج فارس در ادامه این نشست به مقدمه و مروری بر ادبیات رشد اقتصادی و نسبت آن با رفاه اشاره کرد.

وی در ادامه نشست نگاهی به شاخص های مرتبط با بحث در اقتصاد ایران داشت و در این خصوص با ارائه خود در قالب نمودارها میزان رشد اقتصادی و همچنین نرخ تورم را بررسی کرد.

در ادامه  نشست نیز چند تن از متخصصین و حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه های کارشناسانه و فنی خود پرداختند.

لازم به ذکر است این مرکز با برگزاری سلسله نشست های تخصصی به دنبال فراهم ساختن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحب نظران، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و دریافت دیدگاه های متنوع صاحب نظران است.

این نشست علمی-تخصصی به همت اداره کل آموزش و ترویج مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، طبق برنامه منظم هفتگی در روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید