ثقة‌ الاسلام بر خلاف اغلب روحانیون آن زمان، مشروطه را آغازی مناسب برای آزادی و آبادی ایران می ‌دانست و در این راه تا بذل جان کوشید.از ویژگی‌های بارز این خانه یک رشته راه پله تک رامپه کاملا چوبی است که ارتباط طبقه همکف به اول را امکانپذیر می‌کند.

آیا به خانه ثقه الاسلام تبریزی سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، ثقة الاسلام از مبارزان دوره مشروطه بود که در صبح عاشورای ۱۳۳۰ قمری توسط اشغالگران روس به دار آویخته شد. خانه ثقة الاسلام تبریزی در خیابان چایکنار و مابین پل قاری و مسجد صاحب الامر واقع شده است. این ساختمان آجری جزو بناهای آجری نادری است که در سه طبقه ساخته شده است.

این بنا در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ به شماره‌ ۶۱۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا به خانه ثقه الاسلام تبریزی سفر کرده‌اید؟

«میرزا علی آقا تبریزی» که معروف به ثقة الاسلام تبریزی است، از مبارزان دوره مشروطه بود که در کنار ستارخان و باقر خان و سایر مجاهدان تبریزی نقش مهمی در پیشبرد این حرکت ملی ایفا کرد و در عاشورای سال ۱۳۳۰ هجری قمری به همراه چند تن دیگر از جمله دو پسر علی مسیو (حسن ۱۸ ساله و قدیر ۱۶ ساله) در جریان مشروطیت به‌ دست روس ‌ها به دار آویخته شد.
در این روز با مکر و حیله کنسولگری روس هفت تن از مشروطه خواهان را به کنسولگری کشاند. در این حین اکثر هواداران مشروطه سعی میکردند عامه مردم را که به عزاداری عاشورا مشغول بودند به تجمع و عزاداری در مقابل کنسولگری روسیه ترغیب کنند تا علیه این اقدام روس اعتراض خود را نشان دهند ولی هرگز هیچ نوع همکاری از سوی مردم و هیئت های عزاداری صورت نگرفت و در نتیجه هفت تن از مشروطه خواهان تبریز در این روز به دار آویخته شدند.

ثقة‌ الاسلام بر خلاف اغلب روحانیون آن زمان، مشروطه را آغازی مناسب برای آزادی و آبادی ایران می ‌دانست و در این راه تا بذل جان کوشید. به گفتۀ احمد کسروی، «ثقة‌ الاسلام تبریزی کسی بود که آبروی ایران و اسلام گشته و چوبۀ دار را خرید، ولی یک امضا به دشمنان و اشغالگران در جهت تأیید این موضوع که مجاهدین آغازگر جنگ بودند، نداد.» (تاریخ هیجده‌ساله، ص ۵۸۳)

آیا به خانه ثقه الاسلام تبریزی سفر کرده‌اید؟

خانه ثقة الاسلام:

خانه‌ ثقة‌الاسلام یکی از خانه ‌های تاریخی تبریز است. خانه‌ وی در خیابان چایکنار تبریز، بین پل «قاری» و مسجد صاحب الامر قرار گرفته است. معماری این خانه یکی از منحصر به‌ فردترین معماری‌ ها میان خانه‌ های تاریخی تبریز است. این بنا در ۳ طبقه ساخته شده و قاب بندی آجری دارد؛ راه‌ پله‌ ها، ایوان، ستون‌ ها، پنجره‌ ها و کف طبقات آن چوبی است و ورودی زیرزمین از راه ‌پله‌ای جدا، زیر ایوان طبقه‌ همکف است. در سال‌ های گذشته این خانه به‌عنوان آموزشگاه هنرهای سنتی مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

آیا به خانه ثقه الاسلام تبریزی سفر کرده‌اید؟

تاریخچه و مشخصات بنا:

خانه‌ ثقة‌الاسلام که در خیابان چایکنار واقع شده، جزء بناهای نادر آجری است که در سه طبقه (زیرزمین، همکف و اول) ساخته شده و به صورت چهار فصل می باشد. نمای چهار طرف آن تقریبا یکسان است که دارای قاب بندی آجری و بالای پنجره ها دارای آجر کاری های زیبایی در طرح های مختلف می باشد. پوشش زیرزمین طاق چشمه است. این فضا با چهار ردیف دیوار و پایه ها به سه سالن تقسیم شده است. کف زیرزمین سرامیک و کف طبقات کلا چوبی می باشد.

از ویژگی های بارز این خانه یک رشته راه پله تک رامپه کاملا چوبی است که ارتباط طبقه همکف به اول را امکانپذیر می کند. کف حیاط این خانه پایین تر از تراز خیابان می باشد. طبقه زیرزمین دارای دسترسی جداگانه می باشد و ارتباطی با طبقات بالا ندارد و این دسترسی از زیر ایوان ورودی به همکف می باشد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید