قلعه هزاره میناب ،گویای تمدن چند هزار ساله است که قدمتی بسیار طولانی دارد به نحوی که از دوره هخامنشیان و ایلخانیان از این قلعه برای حکمرانی استفاده می‌شد.

آیا از قلعه هزاره میناب دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، تنها بنای تاریخی شهر میناب ، قلعه‌ای موسوم به قلعه هزاره است . قلعه هزاره یا ( قلعهٔ بی بی مینو )، واقع در بخش مرکزی شهرستان میناب و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. مردم بومی این قلعه را بی بی مینو می‌نامیدند و معتقدند که در روزگاران گذشته دو خواهر به نام‌های «بی بی مینو» و «بی بی نازنین» این شهر را بنا کرده‌اند . گویا در گذشته دو قلعه وجود داشت که یکی از قلاع ویران شده و تنها قلعه باقی مانده ، به نام قلعه «هزاره» یا «بی بی مینو» شهرت یافته است. 

آیا از قلعه هزاره میناب دیدن کرده‌اید؟

قلعه هزاره بی‌بی مینو در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و به همین جهت ارزش معنوی آن برای مردم میناب و استان بیش از پیش ضرورت یافته است.

قلعه هزاره میناب ،گویای تمدن چند هزار ساله است که قدمتی بسیار طولانی دارد به نحوی که از دوره هخامنشیان و ایلخانیان از این قلعه برای حکمرانی استفاده می شد.
این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بود و در اطراف آن ، خندقی کنده شده بود در آن زمان همیشه صد سرباز مسلح در قلعه مستقر بوده و نگهبانی می‌داده‌اند . در حال حاضر از این قلعه مخروبه‌ای باقی مانده است.

محمدابراهیم کازرونی متخلص به نادری در کتاب خود (تاریخ بندرها و جزایر فارس) به‌صراحت از جزء جزء این قلعه نام آورده است.  بیشتر بزرگان این منطقه در اطراف این قلعه زندگی می‌کردند و قلعه نشین بودند و می‌توانند گواهی بر تاریخی بودن آن بدهند.
بسیاری از تاریخ نویسان  از قدمت شهرستان میناب و یا قلعه هزاره میناب نام‌ برده‌اند.

این قلعه قربانی خاکبرداری های سالهای اخیر شده است.

آیا از قلعه هزاره میناب دیدن کرده‌اید؟

آشنایی با شهر میناب

شهر میناب به عنوان دومین شهر بزرگ استان هرمزگان، از طریق بزرگراه به بندرعباس و سپس به بندر خمیر متصل می‌باشد. هم چنین، میناب به وسیله جاده‌های اصلی آسفالته به شهرهای دیگری هم چون بندر جاسک، دهبارز (رودان) و کهنوج وصل شده است.
از میناب با نام‌های مینو، مینا، هرمز، هارموز، آنامیس و توسط نئارخوس دریانورد مقدونی در سفر نامه اش با عنوان هارموز و یا آرموز نام برده شده‌است.
به نظر برخی تاریخ‌دانان وجه تسمیه میناب، آب فرآوان و رودخانه پر آب با آب شیرین آن بوده‌است قدیمی‌ترین نامی که در کتب تاریخی و در زمان هخامنشی از میناب برده شده شهر اورگانا بوده‌است. میناب در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد ودر سال ۱۳۳۴ به شهرستان ارتقاء یافت.

آیا از قلعه هزاره میناب دیدن کرده‌اید؟

جاذبه‌های شهر میناب

از مکان‌های دیدنی شهر میناب می‌توان به قلعه بی بی مینو، سد استقلال، پل میناب، بندر کوهستک، گلپنگ میناب، هزار و یک شب، سفره خانه سنتی دنج، خور تیاب، مکان تفریحی بابا حاجی واقع در محلهٔ شیخ‌آباد، خور آذینی (حفاظت شده)، بارگاه میر عمر و باغ‌های راونگ، بام میناب، امازاده شاه مرعش برادر امام رضا (ع) واقع در روستای چلوگاومیشی، قلعه‌های بجای مانده از دوره‌های تاریخی و افسانه‌ای پیش از میلاد و پنجشنبه بازار تاریخی و معروف میناب اشاره کرد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید