برای سرویس کردن کولر گازی لازم است نحوه باز کردن قطعات، تمیز کردن و جایگذاری آنها را یاد بگیرید. با شناسایی عیوب کولر و نحوه تعمیر آن، از به وجود آمدن مشکلات بزرگتر برای کولر جلوگیری می‌کنید.

چگونه کولر گازی خود را سرویس کنیم؟آموزش سرویس کولر گازی

آیا اسپیلت شما به خوبی روز اول کار نمی‌کند؟ آیا در زمان روشن بودن صدا یا لرزش دارد؟ در چنین مواقعی چکار می‌کنید؟ با یادگیری  سرویس کولر گازی در محل می‌توانید برخی از ایرادات جزئی آن را برطرف کنید بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه برای تعمیرکار باشید. لزوما قرار نیست با کوچکترین صدایی فکر کنید که کولر گازی آسیب دیده و باید تعمیر شود. برخی اوقات انجام اقداماتی کوچک باعث می‌شود نقص‌های کوچک برطرف شود و کارکرد دستگاه افزایش پیدا کند. انجام این اقدامات باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف برق شده همچنین عمر دستگاه نیز افزایش می‌یابد. در این مقاله قصد داریم مراحل سرویس کردن کولر گازی را آموزش دهیم.

مشکلاتی که شما را ترغیب به یادگیری آموزش سرویس کولر گازی می‌کند

یادگیری سرویس کولر گازی بسیار ساده است و هر کسی با هر مقدار دانشی می‌تواند از پس این کار بر بیاید. اما بهتر است سرویس کولر گازی خود را به یک شرکت معتبر بسپارید پیشنهاد ما برای شما شرکت سرویسکاران است که در زمینه سرویس و تعمیر کولر گازی تخصص دارد.گاهی بروز برخی علائم در کولر باعث می‌شود که بیشتر ترغیب به یادگیری و انجام آن شوید. از جمله مشکلاتی که در صورت مشاهده باید به سرویس کولر پرداخت به شرح زیر است.

  • شدت باد کولر کم شده باشد.
  • کولر گازی ناگهان خاموش شده باشد.
  • گرم شدن باد کولر.
  • بروز لرزش در کولر گازی.
  • پریدن فیوز در زمانی که اسپیلت را روشن کرده‌اید.
  • ریموت کنترل به خوبی کار نکند.
  • عدم تنظیم کمپرسور در هنگام روشن و خاموش شدن.
  • به طور کلی اسپیلت روشن نشود.
  • بروز صدای غیر عادی در کولر
  • بروز نقص در اورلود کولر گازی.

چگونه کولر گازی خود را خودمان سرویس کنیم؟

          

سرویس کولر گازی سرویسکاران

برای سرویس کردن کولر گازی لازم است نحوه باز کردن قطعات، تمیز کردن و جایگذاری آنها را یاد بگیرید. با شناسایی عیوب کولر و نحوه تعمیر آن، از به وجود آمدن مشکلات بزرگتر برای کولر جلوگیری می‌کنید. به طور کلی کولرهای گازی از دو پنل تشکیل شده که یکی در داخل ساختمان و دیگری در محیط باز قرار می‌گیرد و باید با سرویس کردن هر دو واحد عملکرد دستگاه را بهبود ببخشید.

در ادامه مقاله مراحل آموزش سرویس کولر گازی را توضیح می‌دهیم:

مرحله اول آموزش، قطع جریان برق

در ابتدای کار آموزش سرویس کولر گازی باید از عدم وجود برق در دستگاه اطمینان پیدا کرده باشید. بنابراین علاوه بر زدن دکمه خاموشی دستگاه، بلکه باید فیوزی که برای دستگاه تعبیه شده را نیز قطع کنید. این نکته به نظر کوچک می‌رسد اما بسیار مهم است زیرا در صورت وجود جریان برق با شستشوی دستگاه دچار برق گرفتگی خواهید شد.

مرحله دوم آموزش، تمیز کردن یونیت داخلی

در دومین مرحله از آموزش سرویس کولر گازی باید داخل دستگاه اسپیلت را به خوبی تمیز کنید. با باز کردن قاب جلویی به وسیله کشیدن گیره‌های سمت چپ و راست دستگاه، به محیط داخلی دسترسی بیشتری خواهید داشت. سپس باید فیلترهای هوا که پر از گرد و غبار است را تمیز کنید. با این کار از نفوذ آلودگی هوا به محیط داخلی جلوگیری کرده و عملکرد دستگاه نیز افزایش می‌یابد. با تعویض یا شستشوی فیلترها می‌توانید شاهده صرفه جویی 15 درصدی در مصرف برق باشید. برخی از فیلترها قابلیت شستشو دارند و برخی دیگر باید تعویض شوند. سعی کنید که در یک بازه زمانی مشخص آنها را تعویض و یا شستشو دهید تا به طول عمر دستگاه خود بیافزایید. برای تمیز کردن فیلترها آنها را برداشته و در یک ظرف پر از آب ولرم و مواد شوینده قرار دهید و سپس بدون اینکه آسیبی بزنید خوب شسته و بگذارید تا به خوبی خشک شود.

                    با یادگیری آموزش سرویس کولر گازی به عملکرد مفید دستگاه بی‌افزایید.

مرحله سوم آموزش، نظافت سنسور

تمیز کردن سنسور نیز مرحله سوم از  آموزش سرویس کولر گازی است. کثیف شدن این قطعه باعث می‌شود عملکرد خوبی نداشته باشد. کار سنسور در واقع بررسی هوای محیط، و دادن فرمان به برد، جت فعال یا غیر فعال کردن دستگاه اسپیلت است. برای تمیز کردن سنسور باید آن را بیرون بیاورید، با دستمالی خشک، خوب تمیز کرده و مجددا در جای خود بگذارید.

مرحله چهارم آموزش، تمیز کردن کویل‌ها

تمیزی کویل‌ها بخش دیگری از آموزش سرویس کولر گازی است که باید انجام دهید.کویل‌ها از دیگر قطعات داخلی کولر گازی است که از گرد و غبار در امان نمانده و کثیف می‌شوند. علاوه بر این اگر کولر در جایی نزدیک به آشپزخانه نصیب شده باشد ممکن است چربی‌های اضافی درون دستگاه نفوذ کرده و در کویل‌ها بنشیند. در این صورت شستشو آنها کمی سخت می‌شود. در حالت عادی با اسپری کردن مقداری آب و تمیز کردن با دستمال، کویل‌ها تمیز می‌شوند. برای از بین بردن لکه چربی در صورت وجود، باید اسپری چربی زدا زده کمی صبر کنید سپس کاملا تمیز کنید. اگر فیلترها زود به زود تعویض یا شستشو داده شوند کویل‌ها به مرحله کثیفی نمی‌رسند. اما با این حال بهتر است سالی 1 بار و حداقل هر 6 ماه 1 بار شسته شود.

بعد از اتمام تمیز کاری یونیت داخلی، کمی صبر کنید تا خوب خشک شود سپس قطعات را سر جای خود بگذارید و قاب را در جای خود نصب کنید. از این مرحله به بعد آموزش سرویس کولر گازی، شامل بررسی یونیت خارجی است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مرحله پنجم آموزش سرویس کولر گازی، نظافت یونیت خارجی

حال می‌رسیم به بخش دوم آموزش سرویس کولر گازی که مربوط به یونیت خارجی است و قطعا بیشتر در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار می‌گیرند. نواحی که باید مورد توجه قرار بگیرد شامل قسمت خروجی آب، فن و سیم پیچ کندانسور، لوله‌های گاز مبرد، تمیز کردن لوله‌ها است.

آموزش سرویس کولر گازی

تمیز کردن مجرای خروجی آب

برای این کار از یک شی فلزی نازک استفاده کنید و این ناحیه را تحت بررسی قرار دهید تا از نبودن رسوبات، کپک و یا هرچیز دیگری که باعث انسداد مجرای خروجی آب می‌شود مطمئن شوید.

مرحله ششم آموزش، تمیزکاری و روغن کاری فن کندانسور

فن کندانسور کاملا در بیرونی‌ترین قسمت یونیت قرار دارد و کاملا در معرض گرد و غبار است. برای نظافت آن از یک فرچه یا مسواک و پارچه مرطوب کمک بگیرید و میان پره‌های آن را تمیز کنید. برای اینکه فن راحت و روان کار کند بهتر است روغن کاری شود. بنابراین پیچ و مهره‌های محفظه فن را باز کرده تا موتور آن را بیابید، سپس با چرب کردن اطراف موتور آن را روغن کاری کنید.

مرحله هفتم آموزش، نظافت سیم پیچ کندانسور

از دیگر قطعاتی که نظافت آن در آموزش سرویس کولر گازی مهم است، تمیزی سیم پیچ کندانسور بوده که احتمالا دارد گرد و خاک و خار و خاشاک برگ‌های ریز در آن جای خوش کرده باشند. برای اینکه این قطعه کاملا تمیز شود به آب با فشار زیاد نیاز است. سیم پیچ را برداشته و خوب شستشو دهید این کار را برای باله‌ها نیز انجام دهید و در صورتی که باله‌ها خم شده باشند آنها را صاف کنید.

مرحله هشتم آموزش، بررسی گاز مبرد

کولر گازی برای عملکرد صحیح خود به مقدار مشخصی گاز مبرد نیاز دارد. چنانچه کولر نشتی داشته باشد باعث تخلیه گاز شده و از میزان آن کاسته می‌شود. بنابراین بررسی گاز مبرد بسیار اهمیت دارد ولی شارژ آن باید توسط متخصص انجام شود.

سرویس کولر گازی در محل

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید