شکل آجرکاری آن مشابه مناره مسجد میدان ساوه است و به نظر می رسد که مناره میدان کهنه قم، همچون مناره میدان ساوه و دیگر مناره‌های هم عصر در قسمت تاج و مأذنه، دارای کتیبه‌هایی از آجر بوده که در طول زمان فرو ریخته است.

از مناره میدان کهنه قم چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، منار میدان کهنه‌ از جاهای دیدنی قم و بناهای تاریخی و ارزشمند ایران است که در طول تاریخ مساجد بسیاری در مجاورت و در نزدیکی آن ساخته و تخریب شده که به آنها مسجد منار گفته می ‌شد. این منار در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۱۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مناره میدان کهنه از قدیمی ترین مناره های ایران و جهان است.

از مناره میدان کهنه قم چه می‌دانید؟

مسجد میدان کهنه قم از آثار تاریخی ایران است، در کنار این مسجد مناره ای به ارتفاع ۲۵ متر وجود دارد که از مناره های قدیمی جهان اسلام و  ایران می باشد. قطر قسمت پایینی این مناره ۳/۵ متر است، مؤلف گنجینه آثار قم، مناره میدان کهنه را همان مناره ۲۹۱ ق می داند که از قدیمی ترین مناره های موجود در ایران است. جدار این مناره‌ آجری بدون تزئینات است. مناره با گذر زمان فرسوده شده و قسمت هایی از آن فرو ریخت، در سال ۱۱۹۱ هـ.ق مرمّت و مأذنه جدیدی در بالای آن ساخته شد، مناره اخیراّ نیز مرمّت شده است و راهروی این مناره در مسجد میدان کهنه قرار دارد. مناره میدان کهنه که بر اساس کتیبه سنگی سال ۹۶۳ ق موجود در محل به آن مناره چهارسو نیز می گفتند به صورت رگ چینی آجری، همچون اغلب مناره های عصر سلجوقی با دو راه پله مارپیچی به صورت رفت و برگشت دریچه ای رو به بام دارد. شکل آجرکاری آن مشابه مناره مسجد میدان ساوه است و به نظر می رسد که مناره میدان کهنه قم، همچون مناره میدان ساوه و دیگر مناره های هم عصر در قسمت تاج و مأذنه، دارای کتیبه هایی از آجر بوده که در طول زمان فرو ریخته است.

از مناره میدان کهنه قم چه می‌دانید؟

منار میدان کهنه با توجه به قدمت آن، شاهد ساخت و تخریب مساجد متعددی در جوار خویش بوده که نمونه هایی از آن در منابع تاریخی به مسجد منار معروف است. مسجد کنونی که در جوار مناره واقع است، به همت "آیت الله حاج میرزا محمد تقی فیض" پس از تخریب دکان رنگرزی که در مدخل راه پله مناره قرار داشت، به سال ۱۳۱۰ ش در محوطه ای به طول ۲۱ و عرض ۲۱ متر از ده چشمه طاق بر فراز ستون های سنگی احداث شده است. این منار قدیمی رخداد های تاریخی متعددی را به نظاره نشسته که می‌ توان به اشغال شهر قم در طی جنگ جهانی اول توسط نیروهای خارجی اشاره کرد. در این زمان گلوله ‌هایی از توپ به بدنه‌ مناره شلیک شده که هنگام ورود نیروهای خارجی برای ایجاد رعب و وحشت در بین مجاهدین انجام شده است. با درنظر گرفتن نوع معماری مناره‌ میدان کهنه‌ قم و مقایسه‌ آن با دیگر بناهای تاریخی که قدمت آنها مشخص است، محققان قرن سوم هجری را که در برخی از سند های تاریخی مبنی بر سده‌ احداث این مناره عنوان شده است، صحیح نمی ‌دانند. قم دارای سه منار است و در متون ثبت شده‌ تاریخی که متعلق به اوایل و اواسط دوران اسلامی است، از این سه منار یاد شده است.

از مناره میدان کهنه قم چه می‌دانید؟

موقعیت مکانی

قم، خیابان آذر، درون میدان کهنه

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید