سد چالیدره یک سد خاکی با هسته رسی است که به وسیلهٔ رودخانه جاغرق پرآب می ‌شود. این سد در ابتدای جاده روستای نغندر، در سمت چپ جاده، در دره ‌ای با همین نام ساخته شده‌ است. چالیدره به لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

مجتمع تفریحی چالیدره مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، چالیدره یکی از مکان ‌های تفریحی خراسان رضوی در اطراف مشهد است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. دریاچه سد چالیدره که برای آبیاری باغ‌ های اطراف طرقبه استفاده می شود، دارای امکانات تفریحی مانند قایق سواری، ماهیگیری و رستوران است. علاوه بر این، وسایل بازی برای کودکان، غواصی و کشتی شناور پذیرایی نیز از جذابیت های ویژه این مجموعه است. این منطقه گردشگری با وسعتی بالغ بر ۱۶۰ هکتار (۱۶۰۰۰۰ هزار مترمربع) دارای آب و هوای مطبوع و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی ویژه در شهر مشهد است. وجود امکانات گردشگری متنوع، محیطی آرامش بخش و چشم اندازهای زیبا سبب گردیده تا این منطقه گردشگری طرفداران زیادی داشته باشد.

مجتمع تفریحی چالیدره مقصدی مناسب برای گردشگری

چالیدره، یکی از مجموعه های تفریحی و توریستی استان خراسان رضوی، در نزدیکی شهر مشهد است. این مجموعه، دارای امکانات تفریحی متنوع است و بسیاری از مردم منطقه اوقات فراغت خود را در این مکان می گذرانند. مجتمع تفریحی سد چالیدره که از دره های فرعی منطقه طرقبه محسوب می شود، فضای کاملا مجزای تفریحی را به وجود آورده و علاوه بر دریاچه دارای پوشش گیاهی مناسب نیز می باشد. استقبال روز افزون گردشگران از جاذبه های زیبای چالیدره زمینه را برای توسعه این منطقه فراهم کرده است.

سد چالیدره یک سد خاکی با هسته رسی است که به وسیلهٔ رودخانه جاغرق پرآب می ‌شود. این سد در ابتدای جاده روستای نغندر، در سمت چپ جاده، در دره ‌ای با همین نام ساخته شده‌ است. چالیدره به لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت ویژه ای است. این مکان محیط آرامش بخش و چشم اندازهایی بسیار زیبا دارد.

مجتمع تفریحی چالیدره مقصدی مناسب برای گردشگری

امکانات چالیدره

آلاچیق های زیبا، رستوران، قایقرانی با قایق های پدالی، سواری، استفاده از کایت، زیپ لاین، ماهیگیری، تله سیژ، تله کابین و بانجی جامپینگ در این مکان فراهم است.  امکاناتی مثل وسایل بازی برای کودکان، غواصی و کشتی شناور پذیرایی نیز وجود دارد. مجموعه تفریحی چالیدره مشهد برای استفاده عموم گردشگران آزاد است و برای وسایل نقلیه مسافران و بازدید کنندگان پارکینگی در نظر گرفته شده است. چالیدره دارای یک ترن نیز هست که مسافران و گردشگران را از مناطق پایینی دره بالا می آورد. مسیر آن هم بر روی خاک و هم بر روی قسمتی از دریاچه می ‌باشد و مسافتی حدود ۲۷۰ متر را طی می ‌کند. تمام این امکانات برای خانواده ها فراهم شده است تا عموم مردم بتوانند روزی دلچسب و بیاد ماندنی را در این مکان سپری کنند.

مجتمع تفریحی چالیدره مقصدی مناسب برای گردشگری

تاریخچه ساخت چالیدره:

چالیدره در سالهای ۱۳۸۱ ـ ۱۳۷۶ با مشارکت شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان در جهت رفع اختلافات محلی برای توزیع عادلانه آب و تامین آب کشاورزی باغات منطقه که اصلی ترین دغدغه شهروندان و حفظ محیط زیست و اقلیم دامنه های شمالی ارتفاعات پربرکت بینالود می باشد، ایفای نقش نماید. چالیدره در حقیقت یک سد یا همان بند است که بر روی سرشاخه های فصلی حوضه آبریز گلستان بنا شده است. حوضه های آبریز فرعی این مجموعه رودخانه هریرود و کشف رود است که همگی حوضه هایی اوجی و جاری اند. امروزه مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره طرقبه به یکی از مراکز بسیار مهم در صنعت گردشگری شهرستان و مشهد تبدیل شده است. روزانه بیش از ده هزار توریست ایرانی و خارجی از این مکان استفاده می کنند.


بهترین فصل بازدید از چالیدره مشهد:

شش ماه اول سال بهترین زمان گردش در چالیدره مشهد است، زیرا با توجه به کوهستانی بودن منطقه، برخی از امکانات چالیدره همچون غواصی در فصل سرما ارائه نمی ‌گردد، ولی پاییز و زمستان چالیدره نیز زیبایی های خود را دارد.

مجتمع تفریحی چالیدره مقصدی مناسب برای گردشگری

مسیر دسترسی

چالیدره در استان خراسان رضوی، طرقبه مشهد قرار دارد. فاصله مشهد تا چالیدره حدود ۱۷ کیلومتر است. برای رفتن به چالیدره شما باید از بلوار وکیل آباد عبور کرده وارد جاده طرقبه شوید. سپس از جاده جدید طرقبه به میدان طرقبه می رسید که در سمت راست میدان طرقبه، تابلوهای راهنمای چالیدره وجود دارد که شما را تا این منطقه گردشگری راهنمایی میکند.

اگر وسیله حمل و نقل شخصی ندارید به راحتی میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، به این صورت که به وسیله مترو تا ابتدای طرقبه بروید سپس با تاکسی های موجود خود را به سد چالیدره برسانید. مسیری های اتوبوس بی ار تی نیز از دستگرد شروع شده تا بعد از احمد آباد میرود.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید