به نظر می‌رسد چند نکته را درباره جنایت اخیر در بوچا باید در نظر داشت، از جمله این نکته که ارتش اوکراین و روسیه هر دو نشان داده‌اند که ظرفیت ارتکاب چنین جنایتی را دارند.

زلنسکی: ارتش روسیه نسل کشی کرد / روسیه: ما حتی یک غیرنظامی را نکشتیم؛ خود اوکراینی‌ها بمباران کردند

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: «فاجعه بشری» یا «نسل کشی» این احتمالا تنها توصیفی است که می‌توان از تصاویر اخیر در اوکراین به دست مخاطبان داد. فاجعه‌ای که رییس جمهور اوکراین آن را نسل کشی، طرف روسیه آن را محصول بمباران خود اوکراینی‌ها و ناتو جنایتی کم نظیر در صد سال اخیر می‌داند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ارتش روسیه را به "نسل کشی" در بوچا و دیگر شهرهای اوکراین متهم کرد. وی روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز گفت که مردم اوکراین نمی‌خواهند تحت تسلط روسیه قرار بگیرند و در نتیجه در حال نابودی و منقرض شدن هستند. زلنسکی در پاسخ مستقیم به این سوال که آیا اقدامات روسیه نسل کشی است، گفت: "در واقعیت این یک نسل کشی و حذف کل ملت و مردم است".

دادستان کل اوکراین نیز اعلام کرده تاکنون ۴۱۰ جسد در این مناطق اطراف کی‌یف پیدا شده است. دادستان کل اوکراین گفته دفتر او در حال بررسی احتمال وقوع "جنایت جنگی" است.

ماجرا از جایی شروع شد که تصاویری از یک گودال گور دستجمعی منتشر شد. ماهواره‌ای که یک شرکت آمریکایی تهیه کرده از گودالی به بزرگی ۱۰-۱۲ متر (۴۵ فوت) حکایت دارد که گفته شده به گورجمعی در شهر بوچا در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، تعلق دارد. این تصاویر که روز ۳۱ مارس ثبت شده را شرکت فناوری مکسار آمریکا تهیه کرده و درآن می‌توان محوطه گودال مانندی که در کنار کلیسای سنت اندرو در شهر بوچا قرار دارد و به نظر اخیرا حفر شده را مشاهده کرد.

زلنسکی: ارتش روسیه نسل کشی کرد / روسیه: ما حتی یک غیرنظامی را نکشتیم؛ خود اوکراینی‌ها بمباران کردند

هر چند منابع خبری تاکنون نتوانسته‌اند صحت این تصویر را تایید کنند و روسیه نیز آن را ساختگی خواند، اما برخی خبرنگاران گفتند که تا نزدیکی این گور دستجمعی رفته‌اند.

تصاویر شوکه کننده خبرگزاری فرانسه نیز حکایت از کشف دست کم ۲۰ جسد غیر نظامی کف خیابان‌های شهر بوچا دارد، اجسادی که اغلب با دستان بسته به ضرب گلوله کشته شده‌اند، در شمال غرب کی‌یف بعد از خروج ارتش روسیه از بوچا پیدا شدند. کشته شده‌ها در لباس غیرنظامی، در حالات مختلف و نامناسب، برخی در مقابل پیاده‌رو و برخی با دهان باز بودند.

آناتولی فدوروک، شهردار بوچا گفت: بعد از بازپس‌گیری شهر کلیدی در حومه کی‌یف تاکنون ۲۸۰ تن را از شهر جمع‌آوری و در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده‌ایم. اجساد مردم در کف خیابان یابلوسکا کشف شدند. اغلب آنها دستانشان با پارچه سفید بسته شده و از پشت سر گلوله خورده‌اند که نشان از رفتار غیرانسانی روس‌ها دارد.

با این‌ همه طرف روسی تمام انجام این اقدامات توسط سربازان خود را تکذیب می‌کند و این تصاویر را حاصل یک بازی رسانه‌ای و البته اقدامات خود اوکراین می‌داند. وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه ای تأکید کرد: ادعای کشتار غیرنظامیان در شهر «بوچا» از سوی نظامیان ما نمایش جدیدی از سوی اوکراین است. تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا ساختگی و نمایش جدیدی است که توسط کی یف سازماندهی شده است.

سفیر روسیه در واشنگتن هم در واکنش به کشتار در بوچا گفت: زمانی که کنترل شهر بوچا در اوکراین در دست نیروهای مسلح روسیه بود، "هیچگونه تلفات غیرنظامی وجود نداشت" و رسانه‌های آمریکایی مساله "بمباران این شهر به دست ارتش اوکراین بعد از خروج نیروهای روسیه" را نادیده می‌گیرند.

آناتولی آنتونوف در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: من با مسوولیت کامل تاکید می‌کنم که حتی یک غیرنظامی هم در زمانی که این شهر در کنترل نیروهای مسلح روسیه بود، متحمل خشونت نشد. بلکه برعکس، نیروهای ما ۴۵۲ تُن کمک بشردوستانه به غیرنظامیان ارائه دادند.

او با تاکید بر این که "رژیم کی‌یف آشکارا تلاش دارد تا قساوت‌هایش را به گردن روسیه بیندازد" مدعی شده که شاید بمباران خود اوکراینی‌ها عامل تلفات غیرنظامی باشد.

حالا دبیرکل سازمان ملل خواهان تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان اوکراینی در شهر بوچا شد و روسیه نیز خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت درباره آنچه "تحریک رادیکال‌های اوکراینی" در شهر بوچا می‌نامند شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز این اقدام را «وحشیگری بی‌سابقه» در اروپای چند قرن اخیر توصیف کرد. او در مورد خروج نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف هم گفت که نمی‌توانیم بیش از حد به این اقدام خوش‌بین باشیم و گمان‌ می‌کنیم که احتمال افزایش حملات وجود دارد.

به نظر می‌رسد چند نکته را درباره جنایت اخیر در بوچا باید در نظر داشت. ارتش اوکراین و روسیه هر دو نشان داده‌اند که ظرفیت ارتکاب چنین جنایتی را دارند. جنگ رسانه‌ای در هر دو طرف شدید است و امکان دروغگویی از هر دو سو بسیار بالا است. خواسته‌های دبیرکل سازمان ملل و تحقیقاتش- حداقل در حاضر- چندان مهم موثر نخواهد بود.

در انتها نیز باید گفت که برخلاف ادعای دبیرکل ناتو فاجعه اخیر در بوچا وحشیگری بی‌سابقه در اروپای چند قرن اخیر و حتی قرن اخیر نبوده است. ارتش شوروی یا همین روسیه در دو جنگ اول و دوم جهانی اقداماتی به مراتب بدتر از این داشته است. ارتش آلمان نازی نیز کارنامه پرباری در انواع جنایات جنگی دارد. فرانسه هم به سهم خود در الجزایر جنایاتی مرتکب شد که بوچا و چیزهایی شبیه به آن در مقابلش کوچک و ساده هستند.

هر جا جنگ می‌شود احتمال جنایت جنگی هم وجود دارد و این توصیفات تنها بخشی از یک جنگ رسانه‌ای است، جنگی که روسیه تا اینجا آن را کامل باخته است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید