۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 55345812

قزقن در ترکی به معنی داغ و گداخته می‌باشد. به دلیل اینکه در تابستان بادهای گرم از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می‌وزد، این اسم را به خود گرفته است.

از دره قزقان درگز چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، قزقان دره، روستایی از توابع بخش لطف ‌آباد شهرستان درگز در استان خراسان رضوی است. این روستا هم مرز با کشور ترکمنستان، در دهستان دیباج قرار گرفته و حدود ۵۷ خانوار در آن ساکن هستند.

عشایر در این منطقه زندگی می کنند و به تولید محصولات لبنی و صنایع دستی می پردازند؛ این محصولات، خود به تنهایی یکی از عوامل جذب گردشگر به این منطقه بشمار می رود.

گردشگران می ‌توانند برای استفاده از طبیعت بکر قزقان دره و خرید محصولات اصیل عشایر منطقه، از مسیر درگز- لطف‌آباد-شیلگان خود را به این مکان دیدنی برسانند.

از دره قزقان درگز چه می‌دانید؟

وجه تسمیه

با توجه به اینکه در این مناطق از اول ترکمنان و ترکها ساکن بوده اند، به اسم قزقن دره نامیده شده است. قزقن در ترکی به معنی داغ و گداخته می باشد. به دلیل اینکه در تابستان بادهای گرم از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می وزد، این اسم را به خود گرفته است. روستایی نیز به همین نام (قزقن) در آنسوی مرز در ترکمنستان وجود دارد.

از دره قزقان درگز چه می‌دانید؟


رویدادها

جشنواره عشایر و روستایی قزقان دره به همت اداره امور عشایر و مشارکت سایر اعضای ستاد در محل طبیعت زیبای قزقان دره هر سال از ده تا سیزده فروردین در این منطقه برگزار می شود.

مسیر قزقان دره

از قوچان تا روستای قزقان حدود سه ساعت سواری نیاز است. در روستا پس از پارک ماشین، پیاده به مسیر ادامه می دهیم. طول راه چمنزار و پوشیده از انواع گلهای صحرایی و شقایق است که در بهار منظره ای دیدنی خلق می کنند. در جریان کوهنوردی و پیاده روی تماشای رقص پروانه ها و چرای گوسفندان بسیار لذت بخش است.

از دره قزقان درگز چه می‌دانید؟

موقعیت مکانی

درگز یا دره گز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. درگز تا تهران ۱۱۵۰ و تا مشهد ۲۵۵ کیلومتر فاصله دارد. از شمال به مرز ایران و ترکمنستان، از مشرق و جنوب شرقی به مشهد، از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان محدود است.

از دره قزقان درگز چه می‌دانید؟

جاذبه‌های نزدیک

گردنه و چشمه آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، دره شگفت انگیز شمخال، آتشکده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری، بازارچه مرزی گمرک و ده‌ ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر از دیدنی‌های این منطقه بکر و زیبا محسوب می ‌شوند.

در حدود ۴۰ کیلومتری درگز بخشی به نام لطف آباد وجود دارد. اگر با ماشین در جاده‌ های اطراف لطف‌آباد سفر کنید، حریم مرزی ایران و ترکمنستان به چشم می ‌خورد. تپه‌ های خاکی و سرسبز این منطقه در فصل بهار دیدنی است. این منطقه دارای گمرک مرزی و محل ترانزیت کالا از ایران به ترکمنستان است. در حوالی این بخش منطقه ‌ای به نام شیلگان دره نیز وجود دارد که اگر در اواسط فصل بهار به این منطقه سفر کنید از سرسبزی بی‌ نظیر آن مدهوش خواهید شد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید