در این مقاله قصد داریم تا به شما روش کاشت چند بذر مختلف را به صورت گام به گام آموزش دهیم تا سبزه‌ای متفاوت و ساخت دست خودتان را داشته باشید. با ما همراه باشید.

از امسال که گذشت، اما با روش اصولی سبزه سبز کردن آشنا شوید

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: همانطور که میدانید یکی از اقلام اساسی در سفره هفت سین هر ایرانی وجود داشتن سبزه است. ولی سبزه همیشه مربوط به عید یا هفت سین نیست و می‌توان در جشن‍ها و بین سال هم سبزه را داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تا به شما روش کاشت چند بذر مختلف را به صورت گام به گام آموزش دهیم تا سبزه‌ای متفاوت و ساخت دست خودتان را داشته باشید. با ما همراه باشید.

چطور بذرهای مختلف سبزه را بکاریم؟

· بذر عدس: سبزه عدس یکی از محبوب‌ترین سبزه‌ها در بین ایرانیان است. چراکه هم رشد سریع و مناسبی دارد و هم بسیار خوش رنگ است. برگهای عدس پس از رشد کردن به صورت چند برگی و بسیار زیبا هستند که جلوه سبزه شما را زیباتر می‌کنند. برای کاشتن سبزه عدس باید ۱۰ الی ۱۵ روز قبل، دانه‌های عدس را درون ظرف سفالی و یا چینی مناسب به سبزه بریزید. سپس روی آن را با آب بپوشانید به طوری که یک سانتی متر از بالای دانه‌های سبزه را آب گرفته باشد. دانه‌های عدس باید یک روز درون آب غوطه‌ور باشند. بعد از گذشتن یک روز و پس از تبخیر شدن آبی که روی عدسی‌ها بود از یک پارچه‌ای خیس نم دار استفاده کنید و روی عدس‌ها را به خوبی بپوشانید. دقت کنید که هر چند ساعت یکبار با آبپاش به روی پارچه آب اسپری کنید. ظرف عدس را بر زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. پس از اینکه دانه‌های عدس شروع به جوانه زدن کرد و طول جوانه‌ها به یک سانتی متر رسید پارچه را از روی ظرف بردارید و پس از این آب را به صورت روزانه بر روی سطح ظرف اسپری کنید. اکنون که سبزه‌تان رشد کرده است نوبت به خلاقیت شما می‌رسد. با هر وسیله تزیینی که دوست دارید می‌توانید سبزه را تزیین کنید.

· بذر ماش: سبزه با بذر ماش یکی دیگر از سبزه‌های بسیار زیبا است که برگهای دایره شکل و بسیار زیبایی را دارد. برای کاشت این نوع سبزه حدودا ۱۲ روز زمان نیاز دارید. ماش نسبت به عدس رشد سریع‌تر و نسبت به خاکشیر رشد کندتری دارد. برای داشتن سبزه ماش همان طور که برای پرورش سبزه عدس توضیح داده شد کافی است که دانه‌های ماش را درون ظرف مورد نظر قرار دهید و به صورت روزانه تا قبل از جوانه زدن بر روی پارچه موجود بر روی دانه ماش آب اسپری کنید. دقت کنید که برخلاف عدس آبی که بر روی ماش اسپری می‌کنید باید آب ولرم باشد و گرنه در آخر سبزهای گندیده شده خواهید داشت. دقت کنید که دانه ماش را ۱۲ الی ۲۰ ساعت درون ظرف آب بخیسانید.

· بذر شاهی: علاوه‌ بر سبزه ماش و سبزه عدس سبزه شاهی نیز از دیگر سبزه‌های بسیار زیبا است و این در حالی است که نسبت به سبزه ماش و سبزه عدس بسیار گیاه حساس‌تری می‌باشد. برای کاشتن سبزه شاهی بهتر است که از ظرف سفالی استفاده کنید و قبل از ریختن بذر به درون آن سطح داخلی ظرف سفالی را کاملا خیس کنید. کاشتن سبزه شاهی به پنبه، پارچه تنظیف و بذر شاهی احتیاج دارد. برای کاشتن این سبزه بسیار زیبا ابتدا باید درون ظرف سفالی را به خوبی خیس کرده و لایه‌ای از پنبه در درون بچسبانید. خیس کردن فضای داخلی سفالی باعث می‌شود که پنبه به دیواره به‌خوبی بچسبد. اکنون پارچه تنظیف را بر روی پنبه قرار داده و دانه‌های بذر شاهی را به دیواره پارچه بچسبانید. دقت کنید که پس از قراردادن بذرها باید به مدت یک روز سطح ظرف را با کاور پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت‌ پس از آب‌پاشی سبزه از دست نرود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید