پرونده قتل غزاله از سال ۹۲ به جریان افتاد و تا سال گذشته همچنان در جریان بود تا این که با اجرای حکم قصاص آرمان بسته شد.

بررسی جزییات جدید پرونده جنجالی آرمان و غزاله؛ از دوستی در ترکیه تا اجرای حکم | آیا غزاله واقعاً زنده است؟
به گزارش سلام نو، آرمان عبدالعالی یکی از متهمانی بود که اجرای حکم قصاصش در سال گذشته به یکی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی تبدیل شد. آرمان متهم بود در سال ۹۲ دختری به نام غزاله شکور را به قتل رسانده است. غزاله یک سال از آرمان بزرگتر بود و آنطور که در برگ های ابتدایی پرونده وجود داشت آرمان غزاله را به قتل رسانده و سپس جسدش را از بین برده بود. جسد غزاله هیچ وقت پیدا نشد.

ماجرای آشنایی آرمان با غزاله

آرمان و غزاله مطابق گفته آرمان و البته خانواده او و غزاله در ترکیه با هم آشنا شده بودند. این آشنایی به یک رابطه عاطفی تبدیل شد و آرمان و غزاله رابطه شان را در ایران ادامه دادند اما زمانی که غزاله قصد داشت رابطه را پایان دهد دعوایی بین او و آرمان شکل گرفت و همین باعث شد تا این درگیری به قتل بینجامد.

آنطور که در اوراق پرونده آمده است غزاله شکور دختر ۱۹ ساله در ۱۲ اسفند ۹۲ از خانه خارج و پس از آن ناپدید شد و هرگز اثری از او یافت نشد، پس از گزارش مفقودی توسط خانواده شکور، تحقیقات پلیس نشان داد که غزاله به قصد دیدار با آرمان عبدالعالی، از خانه خارج و پس از آن ناپدید شده‌است.

آرمان در بازجویی‌های اولیه اعتراف کرد که غزاله به دلیل تصمیم برای مهاجرت تصمیم داشت تا رابطه خود با او را خاتمه دهد و در نتیجه این تصمیم بین آنها درگیری روی می‌دهد و که در پی آن به سر غزاله ضربه وارد شده و از هوش می‌رود. پسر جوان  در بازجویی‌های اولیه معترف می‌شود که پس از هل دادن غزاله سر دختر دچار ضربه می‌شود، اینجاست که آرمان چندین بار با میله فلزی بارفیکس به سر غزاله می‌زند و پس از آن جسدش را در کیسه پلاستیکی پیچیده و به سطل زباله می‌اندازد اما بعداً متهم این اعترافات را پس گرفت و وارد شدن ضربه به سر غزاله را ناشی از سر خوردن او در راه‌پله دانست و مدعی شد که از ترس پیکر غزاله را از خانه بیرون برده است.

اعترافات متناقض آرمان

آرمان در جلسه دادگاه اعترافاتش در بازجویی را پس گرفت و مدعی شد آنچه در یک جلسه بازجویی گفته دروغ است و تحت فشار اعتراف کرده است. او گفت که روز حادثه غزاله را دیده است اما غزاله هنگام خروج از خانه روی پله ها پایش سر خورده و سرش به پله برخورد کرده است. او پس از این گفته ها هرگز اعترافات قبلی را تایید نکرد و همچنان اصرار داشت که غزاله خودش به زمین خورده است. این در حالی بود که قضات رسیدگی کننده به پرونده قتل اعلام کردند در دیوارهای خانه آرمان لکه های خون پیدا شده که متعلق به غزاله است بنابراین ادعای آرمان درباره اینکه غزاله در راه پله ساختمان به زمین افتاده است اشتباه و دروغ است.

پرونده جنجالی آرمان و غزاله؛ از دوستی در ترکیه تا اجرای حکم

جسد غزاله کجاست

هرچند آرمان اعترافش مبنی بر قتل را رد کرد و مدعی شد که مرتکب قتل نشده است اما قبول داشت روز حادثه غزاله از خانه او خارج شده است. آرمان پس از اینکه ادعا کرد غزاله خودش با پله ها برخورد کرده است گفت که جسم غزاله را داخل یک چمدان قرار داده و از ساختمان خارج کرده و کنار سطل زباله ای نزدیک پارک ملت رها کرده است . این گفته ها باعث شد تا تحقیقات گسترده ای برای پیدا کردن جسد غزاله آغاز شود اما هرگز به نتیجه نرسید. فیلم دوربین مداربسته ساختمان محل زندگی آرمان هم نشان می داد که او با یک چمدان از خانه خارج می شود اما آیا واقعا در آن چمدان جسد غزاله بود؟ این سوال هرگز پاسخ داده نشد.

قصاص در چند دادگاه برای آرمان

مهمترین دلیل اثبات جرم قتل وجود جسد است اما در پرونده قتل غزاله نیز مهمترین دلیل یعنی جسد وجود نداشت. خانواده غزاله بر این باور بودند که آرمان جسد را مخفی کرده و نمی گوید جسد کجاست اما آرمان ادعا می کرد جسدی در کار نیست و اصلا شاید غزاله زنده باشد. وکلای آرمان برای اثبات این ادعا که غزاله زنده است تلاش زیادی کردند با این حال قضات شعبه ۴ دادگاه کیفری استان تهران رای بر قصاص صادر کردند و رای صادره در حالی تایید شد که همچنان جسدی در کار نبود.

ادعای زنده بودن غزاله

ادعای زنده بودن غزاله از سوی خانواده آرمان مطرح شد وکلای این خانواده مدعی شدند نامه ای از دانشگاه محل تحصیل غزاله دارند که نشان می دهد این دختر بعد از تاریخ مفقود شدن درخواست مرخصی کرده و دفترچه بیمه اش نیز تمدید شده است. حتی ادعاهای غیر رسمی مبنی بر اینکه از غزاله ردی در افغانستان نیز پیدا شده است منتشر شد . همین امر باعث شد در حالیکه آرمان برای اجرای حکم قصاص در زندان رجایی شهر پای چوبه دار رفته بود از قصاص بجهد. حکم قصاص متوقف شد چرا که دو تن از قضاتی که رای بر قصاص داده بودند بعد از اینکه موارد ادعایی خانواده را دیدند گفتند که ترجیح می دهند تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام گیرد. خانواده غزاله نیز شرط کردند در صورتی که جسد دخترشان پیدا شود اعلام گذشت می کنند.

محاکمه مجدد آرمان

با توجه به توقف اجرای حکم یکبار دیگر تحقیقات درباره پیدا شدن جسد آغاز شد آرمان که یکبار از قصاص جسته بود بار دیگر مدعی شد خبری از جسد ندارد و قتلی از سوی او رخ نداده است. دادسرا بازهم پرونده را به دادگاه کیفری استان تهران فرستاد و شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران آرمان را محاکمه کرد. آرمان در سال ۹۹ دیگر آن پسر نوجوان سال ۹۲نبود او تبدیل به یک جوان نخبه شده بود که در یکی از بهترین دانشگاههای ایران درس می خواند. اما همچنان مدعی بود خبری از مرگ غزاله ندارد و نمی داند جسد او کجاست.

چرا پدر و مادر غزاله رضایت ندادند

حکم قصاص آرمان دوباره صادر و پرونده در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت در حالیکه تلاش بسیار زیادی از سوی برخی افراد سرشناس برای گذشت این خانواده انجام گرفت اما پدر و مادر غزاله شکور بر اجرای حکم اصرار کردند آنها می گفتند در این مدت هیچ پشیمانی از سوی آرمان و خانواده اش ندیدند و خواستار این هستند که حکم اجرا شود. آنها گفتند امید داشتند که جسد دخترشان پیدا شود اما با پنهان‌کاری آرمان جسدی هم پیدا نشد.

ضمن اینکه نامه های مورد ادعای وکلای آرمان درباره مرخصی از دانشگاه نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد این نامه از سوی رئیس دانشگاه و برای آرام کردن خانواده غزاله صادر شده است و غزاله خودش درخواست نداده است.

البته این همه ماجرا نبود برخی از نزدیکان خانواده شکور و البته عبدالعالی به صورت غیر مستقیم و رسمی می گفتند فشار اطرافیان خانواده شکور برای اجرای حکم یکی از دلایل آنها برای عدم گذشت است. هرچند خانواده شکور این ادعا را رد کردند آنها می گفتند غزاله تنها دختر آنها بوده و این حقشان است که حداقل قبری برای دخترشان داشته باشند.

دانشجوی نخبه دانشگاه شهید مدرس

آرمان البته در این سالها در زندان درس خواند و فوق لیسانس مهندسی پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. برای آرمان بعد از اجرای حکم قصاص مراسم فارغ التحصیلی هم برگزار شد. او برای مقطع دکتری آماده می شد که حکم در سحرگاه ۳ آذر ۱۴۰۰ حکم اعدام در زندان رجایی شهر اجرا شد.

واکنش ها به قصاص آرمان

اولین واکنش به اجرای حکم قصاص را پدر و مادر غزاله نشان دادند آنها به وکیل خود گفته بودند از فشار ۸ ساله خلاص شدند. واکنش بعدی را پدر آرمان نشان داد او گفت که ملاقات آخر به او نداده اند و اجازه ندادند آرمان با آنها خداحافظی کند و جسم فرزندش را بعد از اجرای حکم دیده است آرمان می خواست با برادرش آرتین خداحافظی کند. واکنش ها به اجرای حکم اعدام آرمان در میان کاربران فضای مجازی نیز بسیار بود برخی پدر آرمان را متهم شلوغ‌کاری و نمک پاشیدن روی زخم خانواده غزاله می کردند و آرمان را مستحق قصاص می دانستند و برخی نیز نبود جسد را دلیل محکمی برای رد حکم ق می دانستند. در این میان البته قوه قضاییه اعلام کرد برای صلح و سازش تلاش زیادی کرد اما بی نتیجه بود و اولیای دم خواستار اجرای حکم قصاص شده بودند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید