خانه شربت اوغلی  مربوط به نیمه دوم حکومت قاجار است و در اوایل پهلوی اتاق‌هایی در دو طبقه به ضلع شمالی حیاط باغچه اضافه شده است. این ساختمان دو طبقه اندرونی و بیرونی دارد.

آیا به خانه شربت اوغلی سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، خانه شربت اوغلی از خانه‌ها ی قدیمی مشهور تبریز است که قدمت آن به دوران قاجار برمیگردد و در دوره پهلوی نیز قسمتهایی به آن اضافه شده است. این خانه که در خیابان ثقة الاسلام و محله‌ قدیمی سرخاب جای گرفته، روح معماری دوران قاجار در خشت خشت آن  دمیده شده که هنوز هم زنده است. این خانه اکنون محل فعالیت شعبه بنیاد ایران شناسی در آذربایجان شرقی است.

این  مکان در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا به خانه شربت اوغلی سفر کرده‌اید؟

خانه شربت اوغلی  مربوط به نیمه دوم حکومت قاجار است و در اوایل پهلوی اتاق هایی در دو طبقه به ضلع شمالی حیاط باغچه اضافه شده است. این ساختمان دو طبقه اندرونی و بیرونی دارد. ورودی بیرونی از سردر محتشم و گچبری زیبایی وارد هشتی شده و از آن با دالان طویلی به حیاط باغچه بیرون هدایت میشود. ستون های رفیع نمای ساختمان با سرستونهای گچبری شده نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند. ورودی به ساختمان اصلی از طبقه همکف است که از طریق یک راه پله مرکزی به سرسرا وارد شده و از این طریق دسترسی به همه اتاق های طبقه فوقانی میسر است. این ساختمان برای استفاده مسکونی ساخته شده ولی درسال ۱۳۶۹ برای شهرداری تبریز خریداری و بعد از مرمت توسط میراث فرهنگی تبدیل به فرهنگسرای تبریز شده است.

آیا به خانه شربت اوغلی سفر کرده‌اید؟

در این اواخر مرکز ایرانشناسی نیز در آن فعالیت خود را آغاز کرده است. این بنا با بیش از ۱۶۰۰ مترمربع عرصه و دالان ورودی زیبا با قاب بندیهای آجری و سردر شاخص ورودی مزین به گچبری که ازخصویات بارز آن است، مورد توجه مسئولان و گردشگران قرار گرفته است. فرم سردر و گچبری و قاب بندی گچی و آجری رفعت ستون‌ها و نمای سفید یکدست و نمای پرکار آجری ضلع شرقی از مهمترین تزئینات آن میباشد. این مکان بشماره ۳۲۲۲ در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۷۹ در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسید.

آیا به خانه شربت اوغلی سفر کرده‌اید؟

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید