مریم کریمی؛ جهانگرد، عاشق سفر و راهنمای ایتالیایی/ فارسی دور ایرانه. برای اون «مقصد» کمترین چیزیه که اهمیت داره، با این وجود کلی در ایران و دنیا گشت‌وگرد کرده و جاهای معرکه و حیرت‌انگیز زیادی رو دیده. مریم آدم دیدن و نگاه کردن و قصه ساختنه، قله برایش سوژه درجه چندم محسوب می‌شه و از این رو خودش رو کوهنورد خوبی نمی‌دونه. اون که سفری هیجان‌انگیز به ماداگاسکار داشته، برای دیدن یکی از زیباترین سایت‌های تحت حفاظت یونسکو خودش رو به جینگی (Tsingy) می‌رسونه. با ما همراه باشید تا از تجربه مریم در صخره‌های جینگی بیشتر بدونیم.

جینگی رفتن با مریم کریمی / تجربه حضور در یک جاذبه‌ی طبیعی در ماداگاسکار

سلام نو - سرویس گردشگری: مریم، اول به عشق لمورها بوده که قصد ماداگاسکار کرده اما به نظرش گشت در جینگی، این صخره‌های چندین میلیون ساله که مثل پدربزرگ پیری اون رو پذیرفتن و در آغوش گرفتنش، یکی از بهترین، زیباترین، خشن‌ترین، مهربان‌ترین، عاشق‌ترین جاهایی هست که دیده، اون ورودش به این جاذبه‌ی طبیعی رو این‌طور توصیف می‌کنه: "صبح زود راه میفتیم به سمت پارک ملی بماراها. سر راه هارنس (Harness) ها را بار می‌زنیم و به پارک ملی که می‌رسیم می‌پوشیم‌شان؛ صرفا جهت ایمنی بیشتر. خب البته این برای من یعنی؛ «وای. پس این صخره‌نوردی خیلی هیجان‌انگیزتر از این حرفاس» و برای بعضی دوستان یعنی؛ «وای. یعنی سخته؟ برای چی اینا رو می‌پوشیم؟ اگه سخته نیاییم» که خب البته همه می‌آیند، چون اصلا برای همین است که این همه راه را تا ماداگاسکار آمده‌اند."

جینگی رفتن با مریم کریمی / تجربه حضور در یک جاذبه‌ی طبیعی در ماداگاسکار

اون از پیمایشی بی‌نظیر در جنگل و صعود صخره‌ها و همین‌طور شکل و فرم زیبای اون‌ها می‌گه: "جنگل‌پیمایی تا صخره‌ها یعنی؛ شیب ملایم زمین، آفتاب تیز تمیز، لمورهای سفید که بالای درختان تاب می‌خورند، طوطی‌های آبی اندمیک ماداگاسکار و نفس کشیدن، نفس کشیدن واقعی واقعنی. به صخره‌ها که می‌رسیم بچه‌های راهنمای پارک ملی یک بار دیگر از همه می‌پرسند که می‌خواهند ادامه بدهند یا نه و بعدش هم روش کار با هارنس و کارابین‌ها را باهامان مرور می‌کنند و یاعلی. صعود می‌کنیم. این صخره‌های کله قندی به هم فشرده که میلیون‌ها سال پیش رقصیده‌اند و سر بر افراشته‌اند. انگار یک روزی که خدا حوصله‌اش کشیده، خط‌کش و گونیایش را آورده، نشسته دانه دانه این صخره‌ها را اندازه گرفته، بریده، سوهان زده، فرم داده، گذاشته یکی کنار آن دیگری، بعد بند و بساطش را جمع کرده و رفته از آن بالا شاهکارش را نگاه کرده و به خودش گفته: «ای ول. دمت گرم. خیلی باحال شده.»

جینگی رفتن با مریم کریمی / تجربه حضور در یک جاذبه‌ی طبیعی در ماداگاسکار

مریم از کشش تعریف و مفهوم جینگی، لذت و اشتیاق راه رفتن روی این صخره‌های تکرار نشدنی ماداگاسکار می‌گه: "جینگی (Tsingy) یعنی؛ روی نوک پا راه رفتن. یعنی این قدر جا برای راه رفتن تنگ باشد که نتوانی پایت را کامل بگذاری زمین و مجبور باشی روی نوک پا راه بروی. دستم را قلاب می‌کنم روی یکی از کله قندی‌ها و جای پایم را، فقط پنجه‌ی پایم که جا می‌شود را، روی یکی از پله مانندی‌های صخره‌ها ثابت می‌کنم و خودم را می‌کشم بالا. بالا را نگاه می‌کنم که ببینم چقدر دیگر تا آن سطح باز مانده و با خودم می‌گویم کاش تمام نشود. کاش این جینگی راه رفتن روی صخره‌ها تمام نشود. هنوز نرسیده‌ام آن بالا و هنوز کاردستی خدا را ندیده‌ام درست و حسابی، اما دارم برایش می‌میرم."

جینگی رفتن با مریم کریمی / تجربه حضور در یک جاذبه‌ی طبیعی در ماداگاسکار

اون مسیر زیادی رو به قول خودش جینگی جینگی راه می‌ره، با رسیدنش به اون بالا حیرت می‌کنه از راهی که رفته و چشم‌اندازی که می‌بینه رو این‌طور توصیف می‌کنه: "می‌رسم آن بالا، یک دفعه منظره‌ی رو به رویم را که می‌بینم، گریه‌ام می‌گیرد. دیدن آن همه زیبایی، آن همه ریتم، آن همه عظمت، آن همه شکوه، آن همه عشق که خدا پای این تکه از زمینش ریخته بود، از تحمل چشم‌های من خارج بود. چه خوب شد که بچه‌ها پیشنهاد چند دقیقه سکوت را دادند و بعد، من در آن عظمت غیر قابل تحمل، لرزش دانه دانه اجزای روحم را حس کردم. انگار یک نفر مرا گرفته باشد انداخته باشد توی الک، و هی تکان بدهد، هی تکان بدهد، هی تکان بدهد؛ اولین نشانه‌های صاف شدن، زلال شدن، پوست انداختن."

جینگی رفتن با مریم کریمی / تجربه حضور در یک جاذبه‌ی طبیعی در ماداگاسکار

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید