این بنا از نظر تزئینات آجری بسیار متنوع بوده و تزئینات آن شامل؛ فیل پوش‌ها، گوشواره‌ها، قالب‌های گچی، رسمی‌ بندی محراب‌ها و نحوه آجر چینی گنبدها است.

مسجد جامع هندوالان مسجدی که می‌توانید بهترین نمونه معماری کویری را در آن ببینید / عکس

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مسجد جامع هندوالان مربوط به دوره تیموریان که در دوره شاهرخ تیموری در حدود سال ۸۰۵ هجری قمری ساخته شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع هندولان باشکوهترین بنای تاریخی مذهبی شهرستان درمیان است که در روستای هندوالان واقع شده است. روستای هندوالان از کهن ترین روستاهای شهرستان درمیان است. اهالی این روستا معتقدند این مسجد هزار سال قدمت داشته و توسط «سیف الله» پسر «منصور» ساخته شده‌ است.

با مسجد جامع هندوالان بیشتر آشنا شوید

مهم ‌ترین عناصر معماری این بنا سردر ورودی، صحن گنبدخانه، شبستان ستون ‌دار و محراب میباشد. محراب موجود در شبستان این مسجد ساده و سکودار بوده و حالت منبر نیز دارد. گنبدخانه مرکزی نیز با استفاده از فیل پوش ‌ها و با مهارت بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است. شبستان ستون‌دار در دو طرف گنبدخانه واقع شده و به‌وسیله طاق و تویزه به شیوه چهار ترک اجرا شده‌ است.

این بنا از نظر تزئینات آجری بسیار متنوع بوده و تزئینات آن شامل؛ فیل پوش‌ها، گوشواره ‌ها، قالب‌ های گچی، رسمی‌ بندی محراب‌ ها و نحوه آجر چینی گنبدها است.

وجود کتیبه‌ هایی با خط کوفی مربوط به قرن پنجم یا ششم هجری قمری احتمال ساخت مسجد را در آن زمان تقویت می‌ کند، این مسجد در دوران بعد مرمت شده ‌است. براساس کتیبه موجود در این مسجد، در سال ۱۲۳۷ هجری قمری نیز مرمت شده‌ است.

با مسجد جامع هندوالان بیشتر آشنا شوید

موقعیت مکانی:

روستای هندوالان از توابع شهرستان درمیان بخش مرکزی است که در ۸۵ کیلومتری شمال شرق بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و در ۲۵ کیلومتری از اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع شده است .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید